AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Hei Dere som har gutter, hvordan gjør dere det med bleiestell? Vasker dere hele underlivet, både tissen og rumpen ved hvert bleieskift, eller hva gjør dere? Vasker man pungen også? Er det greit å løfte/holde til side penis for å vaske rundt? Jeg er redd det skal oppleves ubehagelig for babyen. Skikkelig flaut å spørre, men glemte å spørre på sykehuset, og helsestasjonen har ingen "mal". Første var ei jente, da var det litt lettere siden det var kjent område. Med gutten vet jeg liksom ikke hvordan man skal gjøre det. Nå skyller jeg hele underlivet i vasken og bruker klut med litt kokosolje om nødvendig. Anonymkode: 712e0...148
Kenelz Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Finnes bare to regler og det er at man ikke skal dra ned forhuden og penisen skal peke nedover når bleie er på. Vasker rompa, pungen og kan flytte på penisen til side. Det gjør ikke vondt. Bruker en våt engangs klut (tørrklut som bløtes i vask) og vasker først rundt sidene på rompa (sånn rompa slipper å være lenge oppe i «luften») og de områdene som er lett for babyen å ta borti (eks. om det kommer drit opp over mot tissen så vasker jeg der først sånn leggene ikke plutselig er borti). Ingen regel på hvor man skal starte og hvilken retning. Du finner ut fort hva som passer best deg og babyen. Er det ekstremt mye drit som gjør at det blir vanskelig å vaske med klut så vasker jeg rompa hans kjapt under rennende vann i vasken, tørker med en tørrklut og dobbelsjekker at det ikke er noen rester igjen. Ikke noe olje, bare om han er tørr i huden!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei Dere som har gutter, hvordan gjør dere det med bleiestell? Vasker dere hele underlivet, både tissen og rumpen ved hvert bleieskift, eller hva gjør dere? Vasker man pungen også? Er det greit å løfte/holde til side penis for å vaske rundt? Jeg er redd det skal oppleves ubehagelig for babyen. Skikkelig flaut å spørre, men glemte å spørre på sykehuset, og helsestasjonen har ingen "mal". Første var ei jente, da var det litt lettere siden det var kjent område. Med gutten vet jeg liksom ikke hvordan man skal gjøre det. Nå skyller jeg hele underlivet i vasken og bruker klut med litt kokosolje om nødvendig. Anonymkode: 712e0...148 Du vasker alt dersom det har vært avføring. På noen gutter må man strekke ut huden på pungen for å gå det reint og hos de aller fleste må du også flytte rundt på penis. Baby bryr seg ikke, men vær forsiktig og ikke klyp eller press hardt. Anonymkode: 13fee...365
Misanthropis Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Bare vent til du ser hvordan han selv kan slå og dra i tingene sine om noen mnd. er bare å flytte og vaske, lettere enn på jenter, kan vaske i alle retninger. Jeg vasker ikke ved hvert bleieskift, morgen og kveld er storvask. Og selvfølgelig etter bæsj. ellers blir det ofte bare ny tørr bleie, enn så lenge han er tørr og fin i huden. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Tusen takk for hjelpsomme svar 😊 følte meg mye klokere nå, da ser det ut som jeg har gjort noenlunde riktig 😊 har brukt kokosolje for det skal vist være antibakterielt og mot sopp, og lett å vaske bajs, men så er det jo morsmelk bæsj og den går jo lett vekk med vann uansett 😅 Anonymkode: 712e0...148 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Eneste tipset jeg har utover det andre har skrevet er at når du bytter bleie så løfter du bleia litt opp foran, så legger du den ned igjen noen sekunder. Da unngår du å bli tisset på! Guttene tisser ofte automatisk når de får friluft på tissen, så hold bleia over igjen noen sekunder til, så slipper du bli gjennomvåt. Dette lærte pappaen seg aldri her 😂 Anonymkode: 3af12...9bb 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Eneste tipset jeg har utover det andre har skrevet er at når du bytter bleie så løfter du bleia litt opp foran, så legger du den ned igjen noen sekunder. Da unngår du å bli tisset på! Guttene tisser ofte automatisk når de får friluft på tissen, så hold bleia over igjen noen sekunder til, så slipper du bli gjennomvåt. Dette lærte pappaen seg aldri her 😂 Anonymkode: 3af12...9bb Det gjelder jenter og, men da er det ofte ikke så ille 😅 Anonymkode: bd8fb...61d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 Jeg vasker bare der det er avføring eller synlig tiss ved bleieskift. Under pungen sniker det seg ofte inn litt avføring, så det er lurt å sjekke der. Det samme gjelder lysken, men det gjelder sikkert hos jenter også. Anonymkode: 80141...238
boblevann Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Misanthropis skrev (14 timer siden): Bare vent til du ser hvordan han selv kan slå og dra i tingene sine om noen mnd. er bare å flytte og vaske, lettere enn på jenter, kan vaske i alle retninger. Jeg vasker ikke ved hvert bleieskift, morgen og kveld er storvask. Og selvfølgelig etter bæsj. ellers blir det ofte bare ny tørr bleie, enn så lenge han er tørr og fin i huden. Hehe ja, du har absolutt et poeng her! Min gutt er 1,5 nå og kan av og til dra så fælt i penis/pung at jeg ikke fatter at det ikke er vondt 🤭 Så den tåler definitivt å bli forsiktig flyttet fra side til side. Man må jo det for å få det rent
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Jeg er alltid så livredd hår som skal snurre seg rundt penisen jeg, så tar en ekstra sjekk på det før jeg tar på igjen bleier. Har jo hørt skrekkhistorier om fingre og tær som blir blå, og har funnet hår av meg selv i bleiene til ungene (jeg røyter MYE når jeg ammer), som fort kan bli skumle. Ellers er det å strekke på ting ja, bruker mye vann! Anonymkode: 327d4...b42
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei Dere som har gutter, hvordan gjør dere det med bleiestell? Vasker dere hele underlivet, både tissen og rumpen ved hvert bleieskift, eller hva gjør dere? Vasker man pungen også? Er det greit å løfte/holde til side penis for å vaske rundt? Jeg er redd det skal oppleves ubehagelig for babyen. Skikkelig flaut å spørre, men glemte å spørre på sykehuset, og helsestasjonen har ingen "mal". Første var ei jente, da var det litt lettere siden det var kjent område. Med gutten vet jeg liksom ikke hvordan man skal gjøre det. Nå skyller jeg hele underlivet i vasken og bruker klut med litt kokosolje om nødvendig. Anonymkode: 712e0...148 Du trenger bare huske tre ting: Alltid legg noe over underlivet når du tar av bleien (med mindre du synes det er flott med tiss i ansiktet), tissen må ligge nedover i bleien (ellers blir babyen gjennomvåt på kort tid), og du må ikke dra forhuden bakover. Tissen kan du fint flytte rundt (og det må du, hvis du skal vaske skikkelig når det er bæsj overalt), pungen vasker du når den må vaskes (det ser du, og det må den ganske ofte, «pungbæsj» får de ofte). Klut med vann funker like fint til gutt som til jente. Det er vel som med jenter: Man vasker det som må vaskes, når det må vaskes. Ikke noe stress. Er det bæsj, må det selvsagt vaskes bort. Ellers handler det mest om de tre punktene i starten. 😃 Og jo, en ting til - etterhvert vil hendene gå lynraskt ned til underlivet når du tar av bleien, så da er det lurt å passe på hvis det er bæsjebleie, for ellers kan du ende med masse bæsj i ansiktet (ditt eller babyens 🤣). Og ved bleieslutt må du regne med myyyye interesse for den nye «leken» som plutselig ble mye mer tilgjengelig. 🤣 Mvh, mamma til tre gutter Anonymkode: 96f97...95b 1
Gjest 96erjente Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 (endret) Jeg hadde og to jenter før vi fikk gutten vår for 1 mnd siden. Veldig uvant og rart å stelle gutten, men tok ikke lang tid før jeg ble vant til det og. Vasker i grunnen overalt (drar ikke forhuden bakover) og må gjerne flytte litt på fanten og pungen for å få vasket skikkelig, for babybæsj kommer jo i alle kriker og kroker. Som nevnt av en annen her er det lurt å sjekke under pungen og i lysken også. OG passe på at fanten peker nedover når ny bleie kommer på som også er nevnt her😅 Endret 14. mai 2021 av 96erjente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå