Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter permisjonen min skal jeg mest sansynlig slutte i jobben min siden vi skal flytte. Samboer har fått jobb i en annen by, og vi har bestemt oss for å flytte og søke barnehageplass der.

Permisjonen min er ferdig i begynnelsen av mars. Vi søker bhg plass til august. Jobber selv i bhg og ønsker å søke jobb, sånn at jeg kan begynne i august ved bhg oppstart.

Men så det store spørsmålet
Har jeg krav på noen penger i de måndene jeg er arbeidssøker? Jeg sier jo opp den andre jobben, så har lest at man derfor ikke har krav på dagpenger før etter 18 måneder. Noen som vet? 

På forhånd takk! 😊

Anonymkode: c62d4...23b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter permisjonen min skal jeg mest sansynlig slutte i jobben min siden vi skal flytte. Samboer har fått jobb i en annen by, og vi har bestemt oss for å flytte og søke barnehageplass der.

Permisjonen min er ferdig i begynnelsen av mars. Vi søker bhg plass til august. Jobber selv i bhg og ønsker å søke jobb, sånn at jeg kan begynne i august ved bhg oppstart.

Men så det store spørsmålet
Har jeg krav på noen penger i de måndene jeg er arbeidssøker? Jeg sier jo opp den andre jobben, så har lest at man derfor ikke har krav på dagpenger før etter 18 måneder. Noen som vet? 

På forhånd takk! 😊

Er vel noe karens tid på 12 uker eller noe, etter det får du dagpenger. 

Anonymkode: 6d6eb...029

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Endret av Nina996
AnonymBruker
Skrevet

18 uker, mente jeg å skrive, ikke 18 måneder 😅😅

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ditt eget valg å si opp jobben, så hvorfor skulle du ha «krav» på penger? 

Anonymkode: aad68...15e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har uansett ikke krav på dagpenger med mindre du er reel arbeidssøker. Når du ikke har pass til ungen og ikke lan jobbe før august dekker du ikke kravene for å være arbeudssøker og motta dagpenger. Dagpenger er ikke lønn for å gå hjemme.

Anonymkode: 1ee5a...f4b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Utenom kontantstøtte, hva skulle det være? Du velger selv å si opp jobben før du har funnet en ny og da er det karensperiode som for alle andre. Det er da fullstendig revnende likegyldig at du har barn, samboer eller prikkede sokker for den saks skyld. 

Anonymkode: e28be...38f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Rolig rolig folkens! Har aldri vært uten arbeid i mitt liv, så ville bare høre hvordan det fungerer. 

Er jo ikke sånn at jeg bare sier opp for gøy fordi jeg vil være hjemme 😅 

Det er jo en grunn til at jeg undersøker dette i såpass god tid som jeg gjør, for å finne en best mulig måte å gjøre dette, som passer bare for hele familien. Vi flytter såpass langt fra arbeidsplassen min at jeg blir nøtt til å si opp jobben min. 

Andre søker perm uten lønn i denne perioden før ungen har krav på bhg plass. Så blir nok til at jeg lager meg en buffer som jeg kan bruke på de månedene som jeg da går uten lønn. Men tenkte det skader ikke å høre om man faktisk har krav på noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 0.20):

Du har uansett ikke krav på dagpenger med mindre du er reel arbeidssøker. Når du ikke har pass til ungen og ikke lan jobbe før august dekker du ikke kravene for å være arbeudssøker og motta dagpenger. Dagpenger er ikke lønn for å gå hjemme.

Er jo reel arbeidssøker. Søker jo jobb i barnehage og der starter man som regel å jobbe i august. Meget liten sjanse for å få jobb rett før sommerferien. Men starter jo allerede å søke jobb fra over nyåret eventuelt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo reel arbeidssøker. Søker jo jobb i barnehage og der starter man som regel å jobbe i august. Meget liten sjanse for å få jobb rett før sommerferien. Men starter jo allerede å søke jobb fra over nyåret eventuelt. 

Ts

Du må søke på alle jobber du er kvalifisert for, du kan ikke bare søke jobber i barnehage.

Anonymkode: 15694...3a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Utenom kontantstøtte, hva skulle det være? Du velger selv å si opp jobben før du har funnet en ny og da er det karensperiode som for alle andre. Det er da fullstendig revnende likegyldig at du har barn, samboer eller prikkede sokker for den saks skyld. 

Anonymkode: e28be...38f

Ikke så sinna da.. 😅 Det er jo det jeg ikke vet, derfor jeg hører om det faktisk er noen mulighet. 

Derfor jeg undersøker i så god tid for å se alle muligheter. Foreløpig regner jeg jo med å spare buffer som jeg kommer til å bruke i den perioden jeg går hjemme. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke så sinna da.. 😅 Det er jo det jeg ikke vet, derfor jeg hører om det faktisk er noen mulighet. 

Derfor jeg undersøker i så god tid for å se alle muligheter. Foreløpig regner jeg jo med å spare buffer som jeg kommer til å bruke i den perioden jeg går hjemme. 

Ts

Du har rett på sosialstønad. 

Anonymkode: bb401...fd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar, skal undersøke dette! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Men har du pass til barnet hvis NAV finner jobb eller sender deg på kurs neste uke og frem til august?

Er svaret nei er du ikke reel arbeidssøker i den forstand at du har rett på dagpenger.

Det holder ikke å bare søke jobber med planlagt oppstart om noen mnd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tvilsomt, hun har en samboer som forsørger henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men har du pass til barnet hvis NAV finner jobb eller sender deg på kurs neste uke og frem til august?

Er svaret nei er du ikke reel arbeidssøker i den forstand at du har rett på dagpenger.

Det holder ikke å bare søke jobber med planlagt oppstart om noen mnd.

Ja det kunne jeg fått til. Far skal også ha permisjon, så da hadde han bare tatt det da Vi hadde funnet en løsning på det. Men han sin permisjon dekker ikke hele perioden. Så derfor vi undersøker litt. Når det er best for han å ta ut permen sin osv.

Om jeg går noen måneder uten inntekt går det helt fint, siden jeg allerede nå har mulighet til å spare buffer for denne perioden. 

Spør ikke fordi jeg er i en krisesituasjon, spør kun for å høre hva slags muligheter man har 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leste litt om det, så tror du har rett. 

Men jeg vet jo om dette i god tid, så starter allerede nå å sette av litt penger for denne perioden, så er heldigvis ikke i noen krisesituasjon 😊

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboere har ikke forsørgeransvar for hverandre på sosialhjelp, men dette skal uansett være absolutt siste utvei.

Hvis du har utdanning/erfaring innen barnehage vil jeg tro det er gode muligheter for en vikarstilling innen faget. Ellers vil jeg anbefale deg å kontakte sykehjem, bofellesskap, skoler etc.. Disse arbeidsplassene har ofte (tilkallings)vikarbehov, uten at stillingene nødvendigvis lyses ut. Bare et tips frem til du forhåpentligvis får deg fast jobb på ditt nye bosted. :)

Anonymkode: 38de0...ffe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De 18 ukene med ventetid regnes fra når du søker om dagpenger etter du har sagt opp. Så når du sier opp så må du også søke om dagpenger. For om du venter i 18 uker med å søke om dagpenger så blir det nye 18 uker med ventetid. 

Men det kan være at du vil få litt i økonomisk sosialhjelp ja. 

Anonymkode: bd374...184

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboere har ikke forsørgeransvar for hverandre på sosialhjelp, men dette skal uansett være absolutt siste utvei.

Samboere har ikke gjensidig plikt til å forsørge hverandre. Med mindre dere har barn betyr det at økonomien i utgangspunktet ikke blir vurdert samlet når vi beregner økonomisk sosialhjelp.

Hvis du er samboer (nav.no)

De har barn sammen, TS har derfor ikke krav på sosialhjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...