Gå til innhold

Når 10-åringene har overnattingsbesøk, når må de være i seng?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke være for streng, men ikke for slepphendt heller. Så hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 1fdd5...36f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her legger de seg i 22-23-tiden, men snakker til over midnatt. Ingen skjerm i senga.

Anonymkode: b660b...ce3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her legger de seg i 22-23-tiden, men snakker til over midnatt. Ingen skjerm i senga.

Anonymkode: b660b...ce3

Samme her! 

Anonymkode: 06610...03f

AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig. Kl 20 i ukedag og 21 i helg

Anonymkode: db9f0...b4d

• Liker 1
Skrevet

I ukedagene kl 21:30-22, helgene ca 23. 

i ukene står de opp 07:30 i helgene sover de veldig personavhengig, en oppe alltid 7, en oppe 9, og en sover til 12 ( fra 9-15 år) men har hatt dette mønsteret leeenge!

men ingen rigiditet på tidene fra vær side. 

Da er de såpass store at de selv får erfare hvordan det evn er å sove lite også, og lærer seg å ta mer ansvar over hva de skal dagen etterpå f. Eks. Det tar de høyde for, og de planlegger om de skal ha kamper, annet besøk, etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min hadde to venninner på overnatting for noen uker siden. Da vart det døgning. 

Anonymkode: 8b89e...0d3

AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (25 minutter siden):

i ukene står de opp 07:30 i helgene sover de veldig personavhengig, en oppe alltid 7, en oppe 9, og en sover til 12 ( fra 9-15 år) men har hatt dette mønsteret leeenge!

Da er de såpass store at de selv får erfare hvordan det evn er å sove lite også, og lærer seg å ta mer ansvar over hva de skal dagen etterpå f. Eks. Det tar de høyde for, og de planlegger om de skal ha kamper, annet besøk, etc. 

Får de lov til å ha overnattingsbesøk på ukedagene i den alderen? Det hadde ikke funket med min 10-åring.

Anonymkode: 1fdd5...36f

AnonymBruker
Skrevet

23 

Anonymkode: a40f4...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Legger seg kl 20:30. hvisker og tisker ofte til kl 22. 

kl 22 ber jeg om ro. 
Er ganske streng på leggetid fordi min 10 åring er ekstremt sensitiv på for lite søvn. 
Neste dag er ødelagt hvis hun sovner etter kl 21.  Å strekke til kl 22 er derfor Max for henne..

Anonymkode: fc16d...bcd

AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (1 time siden):

Det er et foreldre ansvar å sørge for at primære behov hos barna blir dekket! Nå høres det ut som barna dine til dels klarer dette, men kanskje ikke helt? Lærer de konsekvensen av å spise for lite mat ved erfaring eller manglende tannpuss også ved erfaring?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Legger seg kl 20:30. hvisker og tisker ofte til kl 22. 

kl 22 ber jeg om ro. 
Er ganske streng på leggetid fordi min 10 åring er ekstremt sensitiv på for lite søvn. 
Neste dag er ødelagt hvis hun sovner etter kl 21.  Å strekke til kl 22 er derfor Max for henne..

Anonymkode: fc16d...bcd

Så fint å se at flere er strenge på leggetid og søvn! Det er så viktig for barn og ungdom med nok søvn! Synes mange foreldre er sløve på rutinene og slepphendte 

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 21-22, har ikke hatt noe fast, men ser det litt an på humøret/leken. Noen ganger med ene kompisen går de tidlig på badet og legger seg heller i senga med film/ipad før de sovner. 

Anonymkode: 063dc...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Har 11-åring da. Overnatting i det siste, så har det vært å gå på badet og skifte til pysj rundt 22 - 22:30. Ro ca kl 23. Gjelder i helg, sjelden overnatting når det er hverdag dagen etter. Normalt er leggetid litt før kl 21 på hverdager, 22 i helg.

Min erfaring er at barna setter pris på å få være litt lengre oppe når det er overnatting, men at frislipp ikke er veien å gå. Når barna blir overtrøtte, kan de både bli kvalme, sure, ekstremt oppspilte etc. Og ulike barn reagerer ulikt, og da kan det bli helt kræsj. Datteren min har faktisk en venninne hun er skeptisk til å overnatte hos fordi foreldrene ikke setter noen grenser. 

Anonymkode: cf0aa...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er et foreldre ansvar å sørge for at primære behov hos barna blir dekket! Nå høres det ut som barna dine til dels klarer dette, men kanskje ikke helt? Lærer de konsekvensen av å spise for lite mat ved erfaring eller manglende tannpuss også ved erfaring?

He he he... trenger ikke bekymre deg for hverken primær eller sekundærbehov hos mine barn.
jada, de pusser tenner morgen og kveld, de små får fluortablett i selvvalgt smak, og de store bruker munnskyll. og tannlegen er fornøyd, ingen har noengang hatt et hull.

og angående mat.. ja når de vokser til får de selvfølgelig også større frihet ang maten de spiser, når og hva. 
Vi tror på å være naturlig gode eksempler, og trener alle sammen, det er en naturlig del av hverdagen å ta vare på kroppen ved å gi den god næring og trening. 
det har aldri vært noe problem det heller gitt.

det er jo vi voksne som handler inn og lager som oftest felles måltider, de bestemmer jo vi uten å være belærende. 

Det er det som er så fint, når man lar barna prøve seg frem der de kan, etter modenhet, og gir dem tillit, så lytter de og forstår hvorfor, og de aksepterer at lettere at det også finnes ting som vi voksne bestemmer, og hvorfor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...