AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Jeg lurte på, planlegger skoleledelse/barnehageledelse hvilke barnehagebarn som skal gå sammen i klasser, eller er det tilfeldig? Hvilke kriterier deler de inn etter i så fall? Tror de har fire barneskoleklasser på hvert trinn her, med barn fra ca 6 forskjellige barnehager. Anonymkode: 2dd54...a2e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lurte på, planlegger skoleledelse/barnehageledelse hvilke barnehagebarn som skal gå sammen i klasser, eller er det tilfeldig? Hvilke kriterier deler de inn etter i så fall? Tror de har fire barneskoleklasser på hvert trinn her, med barn fra ca 6 forskjellige barnehager. Anonymkode: 2dd54...a2e Barnehagen sender liste til skolen over hvilke barn fra deres bhg som burde være i samme klasse og ikke... utover det blir barn som har behov for spesialundervisning fordelt utover alle klassene. Også barn med andre behov, eller barn det er mye rundt. Skolen får tilsendt overføringspapirer fra skolen. Dette kommer til å gå helt fint. Det er ikke Harvard. Anonymkode: df8d3...7e5
Splittbinders Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Det tror jeg det finnes omtrent like mange svar på som det finnes skoler... Helt tilfeldig er det sikkert som oftest ikke, hvis det er flere klasser på samme trinn. Når min eldste begynte på skolen hørte vi at de tok mest hensyn til adresse, sånn at alle kom i klasse med noen fra gata si. To år etter hørte jeg det var mer kartlegging i barnehagene i forkant, for å få oversikt over hvem som kjente hverandre etc. Men så skal det samtidig gå noenlunde opp i antall, og fordeling mellom kjønn også. Tvillingpar er de eneste jeg kjenner til som har fått helt spesiell tilrettelegging der, og fått velge selv om søsknene skal gå sammen eller i ulike klasser. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Her la de vekt på hvem som bor nærme hverandre. Da vårt barn gikk i barnehagen spurte jeg også ped.lederen om hun kunne be skolen la vårt barn få gå i samme klasse som bestevennen da vi allerede da visste at vi sannsynligvis kom til å ha enebarn. Hun kontaktet de, og det ordnet seg. Anonymkode: 96e99...d5c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Hos oss deles de inn etter hvor de bor. Anonymkode: aa6a4...705
solmåneogstjerner Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): da vi allerede da visste at vi sannsynligvis kom til å ha enebarn. Hva har det med saken å gjøre? Har hatt barn som har startet i barnehage på to forskjellige skoler. Begge stedene spurte de oss om vi hadde noen spesielle ønsker. Satte opp en ønskeliste. Og de fortalte at de snakket med skolen ang sammensetningen. 1
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Her var det bare en annen fra barnehagen som skulle på vår skole og selv om de ikke var sånn kjempevenner så regnet vi med at de kom i samme klasse, og det gjorde de. Og det var nok greit for de at de hadde kjente folk fra barnehagen men de har jo ikke vært noe mer sammen på skolen. For min del så var jeg ikke bekymret for det sosiale, sendte han på SFO 2 uker før skolestart og da hadde han venner når han begynte. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her la de vekt på hvem som bor nærme hverandre. Da vårt barn gikk i barnehagen spurte jeg også ped.lederen om hun kunne be skolen la vårt barn få gå i samme klasse som bestevennen da vi allerede da visste at vi sannsynligvis kom til å ha enebarn. Hun kontaktet de, og det ordnet seg. Anonymkode: 96e99...d5c Hva er sammenhengen med at ditt barn er enebarn og at hen ønsker å gå med bestevennen? Alle barn ønsker vel å gå med bestevennen om de har muligheten, uavhengig av om de har søsken eller ikke. Uansett, det er jo alltid en stor kabal som skal legges når de skal sette sammen klasser. Alt fra foreldre og barnas ønsker, PPT/BUP og hva slags lærer til hva slags klasse. De må og prøve å dele opp elevene etter utfordringer, prøve så godt de kan å ikke få en klasse der halvparten trenger ekstra hjelp, det må fordeles. Og alle kan ikke få ønskene sine oppfylt, det er ikke mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 På vår skole må det være 100% tilfeldig. Loddtrekning på et vis. Barna som sokner til skolen kommer sikkert fra 20 forskjellige barnehager, tre store rett ved siden av. Jentegrupper på 7 fra én av de store blir plassert 6 i én klasse, den syvende i neste. Det er ikke alfabetisk. Det er ikke etter adresse (barn fra samme bygård eller alle i én gate går i samme klasse, mens i nabogården og nabogata er alle delt opp). På ett trinn er det fem tvillingpar i én klasse. På alle andre trinn er de få tvillingparene som er, i hver sine klasser en og en. Kontakt-og sosiallærer sier skriv fra barnehage IKKE blir lest før det er «en sak på barnet». Ønsker fra foreldre tas ikke hensyn til. Så hvordan gjør de det? (Det er ihvertfall ikke etter fornavn, 4 Jakob i én klasse, og de klarer å putte de to Ashot’ene som noensinne h ar vært på skolen, i samme (med 4*Jakob, 3*Magnus, 3* Alexander). De andre klassene op trinnet har ingen med samme navn. Det er et mysterium. Anonymkode: e02e4...4ce
Poppip Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 På lokalskolen her, kunne sosiallærer fortelle meg at de har følgende mål når de setter sammen klasser. Det er likevel ikke alltid de får det til å gå opp: - forholdsvis jevn fordeling av jenter og gutter ut i klassene - jevn fordeling av elever som man vet krever ekstra oppfølging/tilrettelegging - det skal være minst to barn som bor i noenlunde samme område, med tanke på følgegruppe, gå sammen til skolen etc - alle barn skal kjenne minst én annen (venn/bekjent) i klassen fra før - større grupper fra samme barnehage splittes normalt opp, da skolen har hatt gjentatte utfordringer med at slike grupper kan bli til "ugjenomtrengelige" klikker. Fordeling etter hva som matcher med de øvrige kriteriene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå