Gå til innhold

Har barnehage opplysningsplikt om f.eks. Omgangssyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barnehage opplysningsplikt overfor andre foreldre dersom et barn i barnehage har fått omgangssyke og er hjemme?

Anonymkode: 55458...16b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men det er lov å si ifra

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om bare ett barn har spye og diare så er vel ikke det nok til å anslå at det er omgangssyke.

Men vår barnehage sier hvert fall fra og minner om 48 timers regel om det er flere som har er hjemme med omgangssyke

Anonymkode: 6553a...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har de ikke. Men de fleste barnehager sier nok fra om det gjelder flere barn. 

Anonymkode: b6073...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnehage har taushetsplikt! 

Anonymkode: dc55b...d9a

• Liker 3
Skrevet

Nei de kan ikke videreformidle helseopplysninger om andre barn. 

Det de kan og bør si er at 'det går omgangssyke/vannkopper i bhg nå. Dere bør følge med og holde barna hjemme ved symptomer'. Nå med corona så blir jo avdelingen satt i karantene ved utbrudd, men de kan likevel ikke si akkurat hvilket av barna som har det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, barnehage har taushetsplikt! 

Anonymkode: dc55b...d9a

Det er ikke brudd på taushetsplikt med mindre du sier noe som avslører hvem det gjelder

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen kan informere om at omgangsjuken/ spysjuken går sånn at foreldre kan være obs på det og holde reglene som er for det. Men er brudd på taushetsplikten hvis dei seie kas barn det gjelde 

Anonymkode: 5823c...1ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har barnehage opplysningsplikt overfor andre foreldre dersom et barn i barnehage har fått omgangssyke og er hjemme?

Anonymkode: 55458...16b

Ingen opplysningsplikt nei, men det er ganske vanlig å si fra om "noe går" tror jeg. Men de kan ikke si hvem som er syke.

Og for å kunne gi den beskjeden videre til foreldre i bgh, er de jo først avhengige av at de som er syke gir beskjed til barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan si at noen har omgangssyke, eller at det går omgangssyke. Det gjør vi for mange foreldre skylder på tenner eller rar middag hvis ungen deres kaster opp eller får diaré, når vi misstanker smitte.

Men man kan selvfølgelig ikke si "i dag har Kari og Ola spydd og i går hadde Frank diarebleie", men å si "vi har sendt hjem tre barn nylig med omgangssyke" er innafor.

Anonymkode: d40d7...96f

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: c3610...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk akkurat mail fra bhg om dette. Jeg tenker det var veldig greit. Jeg aner ikke hvilken unge(r) det er snakk om. Mitt barn holder på å få tenner og kan da få løs mage, miste matlyst og kaste opp om hun spiser. Så da er det i utgangspunktet lett for meg å tenke at de tingene skyldes tenner, men når jeg har fått den informasjonen, så tar jeg forholdsregler 

Anonymkode: 13c4b...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...