Gå til innhold

Hvor lenge satt barna deres bakovervendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Chroma

Jeg er ingen fanatiker, men barnet skal sitte bakover så lenge som mulig. Har nettopp kjøpt ny stol da han vokste ut av den som gikk til 18 kg. 

Mitt eldste barn ble snudd da han vokste ut av babystolen, det er 20 år siden og jeg visste ikke bedre. Er i dag sjeleglad for at vi aldri var involvert i noen ulykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor bilstolfanatikere ikke parkerer bilen for godt og tar beina i bruk. Er det fordi dere da ikke kan være bedrevitere la de som snur unges ved 4-års alder virkelig få høre hvor uansvarlige foreldre de er? For dere vet vel at det er en risiko å kjøre bil selv med bakovervendt stol, sant?

Anonymkode: 709b1...c19

Hvorfor er man fanatiker om man velger det som er anbefalt og fem ganger sikrere? 

Anonymkode: 9b46c...7d7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved bytte av bilstol, går man etter vekten da? 

Min skal etterhvert over til småbarnstol, men er usikker på om det går på vekta, alder eller høyde, eller alt sammen kanskje? 

Anonymkode: 0177d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7 åringen min sitter bakover. Ikke fanatisk, men hen oppfyller ikke alle kriteriene for fremover ennå

Anonymkode: 2ccd8...118

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje en digresjon, men dere som har plass til å ha barna bakovervendt i bilen til 4-5 år. Hva slags bil har dere? Har dere noen i forsetet eller utgår den plassen i bilen på grunn av bilstolen bak? 

Ungen er 1,5 år og har planer om bakovervendt en god stund til, men mannen er 2 meter og trenger benplass. Allerede nå er det for trangt. Han har ikke lappen, så vi kan ikke bytte. Han sitter baki, men jeg er gravid og da blir baksetet fylt opp av bilstoler. Så hva gjør dere? Hva slags bil har god plass til både bilstoler og lange menn, til en overkommelig pris for to med litt under gjennomsnittlig lønn 😅

Anonymkode: b71d2...a36

Har tidligere hatt Toyota Avensis med to bakovervendte i. B la Besafe, som er plasskrevende. Gikk helt fint for oss å sitte foran, men vi er ikke så veldig lange da. Mannen er 185.

De siste årene har vi hatt Toyota Verso. Har prøvd med 3 bakovervendte og det går fint, men nå er ikke det noe vi trenger, da de to eldste er store. Her har vi hatt minste bakovervendt i midten til 5 år, i et Britax Max Way, det er smalt og går mellom forsetene i de fleste biler. Og det er generelt et lite plasskrevende sete. Har også hatt det i Toyota Yaris uten problem.

Ang å fylle baksetet med bilstoler. Det er ikke noe problem å ha bilstol i framsetet om dere kan slå av airbag og har sikt i sidespeilet.

Anonymkode: 5ed08...ce9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min skal etterhvert over til småbarnstol, men er usikker på om det går på vekta, alder eller høyde, eller alt sammen kanskje? 

Om det er fra babystol til småbarnsstol er det tryggest å bytte så fort barnet sitter stødig med støtte(ikke siger sammen) og passer(når opp til selene) i stolen dere skal bytte til, om under vektgrense er ikke det så nøye. Begynn med helling på 35 grader og øk til brattere etter hvert som barnet blir eldre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor bilstolfanatikere ikke parkerer bilen for godt og tar beina i bruk. Er det fordi dere da ikke kan være bedrevitere la de som snur unges ved 4-års alder virkelig få høre hvor uansvarlige foreldre de er? For dere vet vel at det er en risiko å kjøre bil selv med bakovervendt stol, sant?

Bruker du sykkelhjelm når du sykler? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor du ikke parkerer sykkelen for godt og tar beina i bruk. For du vet vel at det er en risiko å sykle selv med hjelm, sant? 

Anonymkode: 18abb...87b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til han ene ble spist av en t-rex. Da snudde jeg han andre.

Anonymkode: 004a4...257

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det er fra babystol til småbarnsstol er det tryggest å bytte så fort barnet sitter stødig med støtte(ikke siger sammen) og passer(når opp til selene) i stolen dere skal bytte til, om under vektgrense er ikke det så nøye. Begynn med helling på 35 grader og øk til brattere etter hvert som barnet blir eldre. 

Aha, tusen takk! :)

Lest meg rundt på alt med bilstol, så det var godt å få det helt rett frem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker du sykkelhjelm når du sykler? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor du ikke parkerer sykkelen for godt og tar beina i bruk. For du vet vel at det er en risiko å sykle selv med hjelm, sant? 

Anonymkode: 18abb...87b

Du klarte utmerket godt å gå glipp av poenget. Det er helt greit for meg om folk velger å ha ungen bakovervendt til de er 5-6-7-8+ år gamle. Det er ikke nødvendigvis de jeg kaller for fanatikere, men det er heller de som angriper hver og en som av ulike grunner har valgt å snu ungen innenfor det som er lovlig alder/høyde/vekt, men samtidig tidligere enn det de selv har bestemt seg for er lov.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rett over 4. Han var (og er fremdeles) veldig stor for alderen. I tillegg til at han var plaget av at han ble så bilsyk. (Han kastet opp når vi bare skulle på butikken). 

Minste er 4 nå, litt mindre enn broren, men er 112 lang og nesten 20 kg. Har ennå plass i setet, så kommer til å sitte bakover en stund til. 

Anonymkode: 21c8b...11b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kanskje en digresjon, men dere som har plass til å ha barna bakovervendt i bilen til 4-5 år. Hva slags bil har dere? Har dere noen i forsetet eller utgår den plassen i bilen på grunn av bilstolen bak? 

Ungen er 1,5 år og har planer om bakovervendt en god stund til, men mannen er 2 meter og trenger benplass. Allerede nå er det for trangt. Han har ikke lappen, så vi kan ikke bytte. Han sitter baki, men jeg er gravid og da blir baksetet fylt opp av bilstoler. Så hva gjør dere? Hva slags bil har god plass til både bilstoler og lange menn, til en overkommelig pris for to med litt under gjennomsnittlig lønn 😅

Anonymkode: b71d2...a36

Har en liten elbil! Kia soul, to bakovervendte stoler baki, 18-åringen må til tider sitte i midten mellom, og far og jeg bytter på å kjøre. Er det trangt sitter vi litt sideveis med beina :) Har også byttet så mannen har sittet i midten for å kunne legge beina fremover, men ingen god løsning. Kjøper dere beltemontert stol og skrur av airbagen så kan også en av ungene være festet i bilstol foran (om dere har nyere bil, for da sier de at det er like trygt), og så kan mannen sitte bak som han pleier. 

Anonymkode: 6a815...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette avhenger av hvorvidt man velger et sete som er R44 godkjent, eller et som er i-size godkjent. 

R44 er en eldre standard. R44 bruker kun vektgrenser. Den nye standarden er i-size, her benyttes høydegrenser. I-size godkjenningen har strengere krav enn den eldre R44. Seter som er i-size godkjent vil også være merket med en vektgrense.

Det er derfor viktig å merke seg hvilken godkjenning setet har, slik at barnet alltid kommer innenfor begrensingen til det aktuelle setet. 

Dette står det mer om her: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/barneseter-hva-er-i-size/

Anonymkode: c5c67...e45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette avhenger av hvorvidt man velger et sete som er R44 godkjent, eller et som er i-size godkjent. 

R44 er en eldre standard. R44 bruker kun vektgrenser. Den nye standarden er i-size, her benyttes høydegrenser. I-size godkjenningen har strengere krav enn den eldre R44. Seter som er i-size godkjent vil også være merket med en vektgrense.

Det er derfor viktig å merke seg hvilken godkjenning setet har, slik at barnet alltid kommer innenfor begrensingen til det aktuelle setet. 

Dette står det mer om her: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/barneseter-hva-er-i-size/

Anonymkode: c5c67...e45

Takker og bukker!! Prøver så godt jeg kan å bli god i bilsete jungelen, og dette hjelper meg godt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal snu sønnen min nå. Han er 3,5 år, 105 cm og 18,3 kg. Velger beltestol framfor bakovervendt stol siden han kaster opp på langturer og det er et stort stressmoment for meg som sjåfør å kommunisere med han under bilturen når han sitter bakover. Dessuten har han lange bein så han sitter veldig bøyd. (jajaja, har hørt at det ikke er farlig, men det er jo ikke behagelig i timesvis!)

Anonymkode: 534c8...bae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skal snu sønnen min nå. Han er 3,5 år, 105 cm og 18,3 kg. Velger beltestol framfor bakovervendt stol siden han kaster opp på langturer og det er et stort stressmoment for meg som sjåfør å kommunisere med han under bilturen når han sitter bakover. Dessuten har han lange bein så han sitter veldig bøyd. (jajaja, har hørt at det ikke er farlig, men det er jo ikke behagelig i timesvis!)

Vurdert å ha han bakovervendt i forsetet uten airbag? Da kan du kommuniserer med han

Anonymkode: 2ccd8...118

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har arvet bilsete til babyen vår😁

Anonymkode: b7201...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Prøv en annen stol og ha han i forsetet. 

Anonymkode: 9b46c...7d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Til han ene ble spist av en t-rex. Da snudde jeg han andre.

Anonymkode: 004a4...257

Skulle også til å svare at det er alltids en mulighet for å bli spist av en T-rex! 😂😂😂

Anonymkode: b7201...0f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...