Gå til innhold

Hvor lenge satt barna deres bakovervendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mumsmums skrev (1 minutt siden):

Byttet ut bilsetet med pute ved 8 årsalder, da var barnet over 35 kg. Og tok ut puta ved 9 år. 

Hvor er logikken i å bytte til pute når ungen er 35 kilo? 

Anonymkode: 9b46c...7d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnet mitt på 4 sitter bakover, men ser de aller aller fleste på hans avdeling sitter forover.  De fleste både i familien og av venner og kolleger har snudd barna ved 3 år, og flere tilogmed før.  Jeg føler meg "hysterisk" som ikke har snudd enda og får stadig kommenterer på at han er da for stor til å sitte bakover. (Selv om jeg viser til anbefalinger for å "forsvare" meg) 

Anonymkode: 60fb6...c6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor er logikken i å bytte til pute når ungen er 35 kilo? 

For å få belte unna halsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 5-åring som sitter bakovervendt. Skal sitte slik til setet ikke lenger passer(vekt eller høyde). 

Har aldri sett 10-åring som sitter bakovervendt. Tror det eldste jeg har sett var en 6-åring. Eldre enn det har jeg sett kun for at det skal vise at det ikke er mulig å vokse ut av settet ved 3 års alder. Som noen mener og begrunner forovervendt sete med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mumsmums skrev (1 minutt siden):

For å få belte unna halsen. 

Men hvorfor gå vekk fra beltestol? Dessuten er ikke hoftekammen ferdigutviklet før 10 årsalderen, så en 9 åring bør ikke sitte uten stol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det er sett på som negativt av mange å være litt opptatt av bilsikkerhet? Gruer meg allerede til den dagen ungen min må snus, føles så uendelig mye tryggere ut med bakovervendt, så kommer til å holde på den lenge. I tillegg må de være modne nok til å sitte i ro så belteføringen er korrekt før man snur, og det vil hun ikke være på ganske lenge vil jeg tro (3,5 nå). 

Er på ingen måte en overnervøs forelder, men akkurat bilkjøring er noe av det mest risikable vi foretar oss. For min del like selvfølgelig å sikre ungen best mulig, som å la mobilen ligge mens man kjører, være oppmerksom og følge fartsgrensen etc for å minimere sjansen for at vi kan dø i en ulykke en dag. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første barnet mitt ble snudd ved 1,5 år, det er 17 år siden og jeg visste ikke bedre dessverre. Nå har jeg en treåring og en toåring bakovervendt, og begge skal få nye bakovervendte stoler i sommer, slik at de minst kan sitte bakover til skolealder. 

Anonymkode: 6a815...b86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6 år og 4 mnd. Sitter fremdeles bakovervendt i faren sin bil, han overtok bilstolen da jeg kjøpte ny. Kjøpte ny fordi hun skal begynne på skolen og har i flere år fått spm av andre barn (også av de som har vært yngre enn henne) om hvorfor hun sitter i babystol. Hun veier ca 25 kg og er 122 cm høy

Anonymkode: 9fdd6...1f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bakovervendt hele turen frem til de var 4 år.

Så ble det forovervendt slik at vi kunne telle biler og fotgjengere. Etter hvert biltyper også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor gå vekk fra beltestol? Dessuten er ikke hoftekammen ferdigutviklet før 10 årsalderen, så en 9 åring bør ikke sitte uten stol. 

For barnet va over 35 kg. Som var maxvekt på stolen. Stolen kunne ha sviktet ved kolosjon. 

Og ja. Barnet mitt er overvektig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mumsmums skrev (3 minutter siden):

For barnet va over 35 kg. Som var maxvekt på stolen. Stolen kunne ha sviktet ved kolosjon. 

Og ja. Barnet mitt er overvektig. 

Pute har samme vektgrense. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor spekulere, når man kan følge anbefalingene fra Trygg Trafikk?

«Trygg Trafikk anbefaler at små barn sitter i en bakovervendt bilstol så lenge som mulig, til minst 4 år.»

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/

Anonymkode: c5c67...e45

Mens bilstolvelgeren(også fra Trygg Trafikk) ikke gir klarsignal for framovervendt før ved fylte 5 år.

Anonymkode: 5ed08...ce9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pute har samme vektgrense. 

Vet, men den har ikke så mye å si for sikkerheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaja. Jeg får ta støyten for oss pariaforeldre. 

Nr 1: 4 år. 

Nr 2: 2 år. 

Nr 3: 1 år. 

Shoot. 

Anonymkode: dd872...cef

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kanskje en digresjon, men dere som har plass til å ha barna bakovervendt i bilen til 4-5 år. Hva slags bil har dere? Har dere noen i forsetet eller utgår den plassen i bilen på grunn av bilstolen bak? 

Ungen er 1,5 år og har planer om bakovervendt en god stund til, men mannen er 2 meter og trenger benplass. Allerede nå er det for trangt. Han har ikke lappen, så vi kan ikke bytte. Han sitter baki, men jeg er gravid og da blir baksetet fylt opp av bilstoler. Så hva gjør dere? Hva slags bil har god plass til både bilstoler og lange menn, til en overkommelig pris for to med litt under gjennomsnittlig lønn 😅

Anonymkode: b71d2...a36

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To... Jeg visste ikke bedre. Bra det gikk bra. 

Anonymkode: 26852...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jaja. Jeg får ta støyten for oss pariaforeldre. 

Nr 1: 4 år. 

Nr 2: 2 år. 

Nr 3: 1 år. 

Shoot. 

Anonymkode: dd872...cef

Hva var grunnen til at de ble snudd? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor bilstolfanatikere ikke parkerer bilen for godt og tar beina i bruk. Er det fordi dere da ikke kan være bedrevitere la de som snur unges ved 4-års alder virkelig få høre hvor uansvarlige foreldre de er? For dere vet vel at det er en risiko å kjøre bil selv med bakovervendt stol, sant?

Anonymkode: 709b1...c19

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...