Gå til innhold

Hvor lenge satt barna deres bakovervendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden det er så mange eksperter her så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å finne ut av hvilket sete vi kan kjøpe til vår datter på 4 år. Har vært i alle butikker som finnes og alle steder har vi fått beskjed om at hun må sitte fremovervendt nå pga størrelsen. Hun er stor for alderen, 122 cm høy og ca 23 kg. Broren på 7 er også lang for alderen og ble snudd ved 4 års alder han også. Skjønner han også skulle sittet bakover men det er bare ikke mulig med sine 145 cm og 25 kg.

Anonymkode: c771f...4cf

Axkid one

Anonymkode: 2ccd8...118

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Axkid one

Går bare til 23 kilo. 

Anonymkode: 9b46c...7d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det visste jeg ikke, virket som på tråden her at det var mye strengere regler i norge.  Sånn som det med at barn under 150 cm skal sitte i beltestol, her er det som sagt bare beltestol frem til 18 kg, etter det er det bare det lille setet som gjør at en sitter høyere (booster sete).

Er det lov i Norge for en 1 åring å sitte fremoverlent? Har aldri lest meg opp på reglene i Norge, så vet ikke noe om de.

Anbefalingene her er også mye strengere enn det loven tilsier heldigvis, men mange 1 åringer som sitter fremovlent.

Anonymkode: a2b22...193

Det er iallfall lov for en på 15 mnd.

Anonymkode: c50ac...deb

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Hedda-78 said:

En beltestol er et barnesete uten egne belter, barnet blir festet med bilens vanlige belter. Er du sikker på at det du kaller stage 2 er en beltestol? 

Det tenkte jeg og, at hun  egentlig tenker på en beltefestet stol og ikke en beltestol 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bakovervendt til cirka åtte år her. Ingen grunn til å snu før man må! 

Anonymkode: f35cb...6b7

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Har snudd når de har vært store nok fysisk. En av dem var vel 4, tror jeg. 

Yngste er 5 år, men såvidt over 110 cm og ganske lett. Hun skal sitte bakovervendt lenge. Tviler på at hun snus før hun er 6-7 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det visste jeg ikke, virket som på tråden her at det var mye strengere regler i norge.  Sånn som det med at barn under 150 cm skal sitte i beltestol, her er det som sagt bare beltestol frem til 18 kg, etter det er det bare det lille setet som gjør at en sitter høyere (booster sete).

Er det lov i Norge for en 1 åring å sitte fremoverlent? Har aldri lest meg opp på reglene i Norge, så vet ikke noe om de.

Anbefalingene her er også mye strengere enn det loven tilsier heldigvis, men mange 1 åringer som sitter fremovlent.

Ja, på kg virker det sånn🤣

Anonymkode: 54bd2...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går bare til 23 kilo. 

Kanskje Klippan?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje Klippan?

Ja 👍

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Hedda-78 said:

En beltestol er et barnesete uten egne belter, barnet blir festet med bilens vanlige belter. Er du sikker på at det du kaller stage 2 er en beltestol? 

Ja du har helt rett, vet ikke hva det heter på norsk! Men ja, bilstol med 5 punkts sele frem til barnet er 18 kg.

Bare jeg som surrer skikkelig  her🤭

Men da ser det egentlig ut til at det er mer eller mindre samme regler her som i Norge da, bare at man i Norge er flinkere til å sikre barna godt i bil lenger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 1.02):

Så konklusjonen her er altså: 

- Blir barnet ditt bilsyk og kaster opp til og fra barnehagehverdagen hver dag bakovervendt? La barnet ditt spy hver dag. Møt opp ekstra tidlig i barnehagen så du får vasket og spylt ungen din ordentlig rein. Begynner du på jobb rett før åpningstid? Slutt i jobben.

- Er bilen din for liten for de største bakovervendte bilstolene som skal holde til 7 års alderen? Sving innom bilforhandlere og kjøp deg en ny bil, null stress. Har du ikke råd, da skulle du tenkt deg to ganger om før du fikk barn.

- Har barnet vokst ut av setet på grunn av høyde eller vekt? Drit i det, barnet skal sitte bakovervendt uansett. De som har produsert stolen har ikke nok kunskap, det er det hønemødrene fra kg som har.

Forovervendt før 7-8 års alderen? Da håper de på kvinneguiden du skjønner det er din feil hvis ungene dine dør.

Lært masse nytt i dag jeg.

TS.

Anonymkode: 40d94...5f3

Vi lærer alltid noe nytt på Kvinneguiden. 😁

Jeg snudde jenten da hun var 4 1/2. Kjører sjelden bil og låner da en bil som er for liten for den typen seter flinkisene i tråden har. Her hadde de ikke bakovervendte seter for store barn på noen av butikkene jeg var på (vi bor på et mindre sted), men jeg må jo nesten stole på personalet som sa at det ikke var sjans å få plass i bilen, så jeg bestilte ikke noe slikt på nett.

Mange kjører bil til og fra barnehagen her, selv om de bor 500 meter unna (man blir kanskje litt lat av å ha bil?😉) og jeg har ikke sett noen andre fireåringer som sitter bakovervendt. Jeg holdt ut i det lengste men så jo at det ble liten plass for lange ben mot slutten, og veldig trangt å få festet selene (ja, jeg vet godt at yttertøy i bil ikke er greit, så hun satt uten jakke eller dress). 

Til dere som sier at det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt: Dere tar aldri unødvendig risiko ved å la barnet sitte på i bil uten at bilturen er strengt tatt nødvendig? Drar dere f.eks på bading eller lekeland og utsetter barnet for faren ved å kjøre bil? En kollisjon kan være farlig, selv om man sitter bakovervendt. Da synes jeg det blir for dumt å kritisere de som snur barnet etter anbefalinger fra Trygg trafikk (snuing ved 4 år er innenfor).

Er også interessert i å vite hva dere gjør når barnehagen arrangerer busstur? Eller hvis dere tar taxi? Har tatt taxi én gang med baby og klarte ikke å få tak i en med bakovervendt sete. Jeg syntes også at det var dritskummelt å sende toåringen på buss med "voksenbelte", men vil ikke være hun sære og overnervøse moren, så jeg lot det stå til. 

Anonymkode: 70409...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 15.26):

Det er ikke vanvittig - det er bare ikke alle som er like opptatt å sikre det kjæreste de har - slik som den anonyme her 🙈

7 åringen min sitter bakover fordi hen ikke oppfyller kriterier for fremover, ser for meg beltestol ut barneskolen i alle fall her 😊

Man må jo også tilpasse situasjonen til hva som funker for en. Man kan jo si det samme om folk som kjører småbiler. Hvordan tør de å kjøre rundt i bittesmå biler med det kjæreste de har når de sikkert vil bli most i en ulykke? Noen ganger må man bare gjøre en totalvurdering av hva som funker for familien og barna.

Anonymkode: 55608...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi lærer alltid noe nytt på Kvinneguiden. 😁

Jeg snudde jenten da hun var 4 1/2. Kjører sjelden bil og låner da en bil som er for liten for den typen seter flinkisene i tråden har. Her hadde de ikke bakovervendte seter for store barn på noen av butikkene jeg var på (vi bor på et mindre sted), men jeg må jo nesten stole på personalet som sa at det ikke var sjans å få plass i bilen, så jeg bestilte ikke noe slikt på nett.

Mange kjører bil til og fra barnehagen her, selv om de bor 500 meter unna (man blir kanskje litt lat av å ha bil?😉) og jeg har ikke sett noen andre fireåringer som sitter bakovervendt. Jeg holdt ut i det lengste men så jo at det ble liten plass for lange ben mot slutten, og veldig trangt å få festet selene (ja, jeg vet godt at yttertøy i bil ikke er greit, så hun satt uten jakke eller dress). 

Til dere som sier at det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt: Dere tar aldri unødvendig risiko ved å la barnet sitte på i bil uten at bilturen er strengt tatt nødvendig? Drar dere f.eks på bading eller lekeland og utsetter barnet for faren ved å kjøre bil? En kollisjon kan være farlig, selv om man sitter bakovervendt. Da synes jeg det blir for dumt å kritisere de som snur barnet etter anbefalinger fra Trygg trafikk (snuing ved 4 år er innenfor).

Er også interessert i å vite hva dere gjør når barnehagen arrangerer busstur? Eller hvis dere tar taxi? Har tatt taxi én gang med baby og klarte ikke å få tak i en med bakovervendt sete. Jeg syntes også at det var dritskummelt å sende toåringen på buss med "voksenbelte", men vil ikke være hun sære og overnervøse moren, så jeg lot det stå til. 

Her arrangerer ikke bhg busstur. De ansatte kjører egen bil og vi sender med seter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her arrangerer ikke bhg busstur. De ansatte kjører egen bil og vi sender med seter.

Høres fornuftig ut 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...