Gå til innhold

Hvor lenge satt barna deres bakovervendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Prøv en annen stol og ha han i forsetet. 

Anonymkode: 9b46c...7d7

Dessverre ikke et alternativ

Anonymkode: 534c8...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje en digresjon, men dere som har plass til å ha barna bakovervendt i bilen til 4-5 år. Hva slags bil har dere? Har dere noen i forsetet eller utgår den plassen i bilen på grunn av bilstolen bak? 

Ungen er 1,5 år og har planer om bakovervendt en god stund til, men mannen er 2 meter og trenger benplass. Allerede nå er det for trangt. Han har ikke lappen, så vi kan ikke bytte. Han sitter baki, men jeg er gravid og da blir baksetet fylt opp av bilstoler. Så hva gjør dere? Hva slags bil har god plass til både bilstoler og lange menn, til en overkommelig pris for to med litt under gjennomsnittlig lønn 😅

Anonymkode: b71d2...a36

Jeg har ford mondeo. Ingen problem i den. Har også hatt ford smax som heller ikke var problem, den har også plass til tre barneseter bak, eller en voksen har god plass i tillegg til to barneseter. Hadde en opel astra og da måtte jeg bytte før nr 2, ellers hadde jeg fått problemer med å sitte behagelig å kjøre.

Anonymkode: 0a8ab...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en liten elbil! Kia soul, to bakovervendte stoler baki, 18-åringen må til tider sitte i midten mellom, og far og jeg bytter på å kjøre. Er det trangt sitter vi litt sideveis med beina :) Har også byttet så mannen har sittet i midten for å kunne legge beina fremover, men ingen god løsning. Kjøper dere beltemontert stol og skrur av airbagen så kan også en av ungene være festet i bilstol foran (om dere har nyere bil, for da sier de at det er like trygt), og så kan mannen sitte bak som han pleier. 

Anonymkode: 6a815...b86

Vi har en Toyota auris hybrid og britax max way plus bilstol. Har ikke råd til ny bil og arvet bilstolen (den hadde sittet i bestemorsbilen til halvbroren min, så nesten helt ny). Nå står den med litt helling bakover, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne få plass til den npr gutten blir 4 og stolen må stå lenger vekk fra seteryggen. Jeg ønsker meg en bilstolekspert som kan fortelle meg hvor trangt det er greit at ungen sitter 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en Toyota auris hybrid og britax max way plus bilstol. Har ikke råd til ny bil og arvet bilstolen (den hadde sittet i bestemorsbilen til halvbroren min, så nesten helt ny). Nå står den med litt helling bakover, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne få plass til den npr gutten blir 4 og stolen må stå lenger vekk fra seteryggen. Jeg ønsker meg en bilstolekspert som kan fortelle meg hvor trangt det er greit at ungen sitter 🙈

Så lenge barnet ikke klager går det fint, tenker jeg.

Anonymkode: 0a8ab...f94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste satt til skolestart. Da var hun nesten 6 år. Hadde fortsatt god plass bakovervendt i mine øyne, men mannen insisterte og mente hun var altfor stor.. Han hadde mast i noen år allerede, så da ga jeg meg 🙂 

Til spørsmålet ditt: Ingen i barnehagen etter fylte 3 sitter bakovervendt, som jeg har sett. Jeg tror at fåtallet er bevisst på bilsikkerhet dessverre. 

Anonymkode: 4c3bf...68f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal snu sønnen min nå. Han er 3,5 år, 105 cm og 18,3 kg. Velger beltestol framfor bakovervendt stol siden han kaster opp på langturer og det er et stort stressmoment for meg som sjåfør å kommunisere med han under bilturen når han sitter bakover. Dessuten har han lange bein så han sitter veldig bøyd. (jajaja, har hørt at det ikke er farlig, men det er jo ikke behagelig i timesvis!)

Anonymkode: 534c8...bae

Speil feks

å det er null problem å sitte sånn i mange timer 

Anonymkode: e68c3...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Datteren min er 115 cm, 22 kilo, 5 år og 9 mnd. Skal sitte bakovervendt enda lenger.

Anonymkode: ae9b7...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogen4
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje en digresjon, men dere som har plass til å ha barna bakovervendt i bilen til 4-5 år. Hva slags bil har dere? Har dere noen i forsetet eller utgår den plassen i bilen på grunn av bilstolen bak? 

Ungen er 1,5 år og har planer om bakovervendt en god stund til, men mannen er 2 meter og trenger benplass. Allerede nå er det for trangt. Han har ikke lappen, så vi kan ikke bytte. Han sitter baki, men jeg er gravid og da blir baksetet fylt opp av bilstoler. Så hva gjør dere? Hva slags bil har god plass til både bilstoler og lange menn, til en overkommelig pris for to med litt under gjennomsnittlig lønn 😅

Vi har Skoda superb 2016 modell med datter på 4,5år i klippan century bakovervendt bak førersetet. Dette er ikke noe problem for mannen på 185cm og meg på 176cm 😊 stolen we montert med bra benplass 😊 har som mål å ha henne bakover til fylte 6år 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har akkuratt snudd. 5 år, 118 cm og 25 kg. Men vi vurdere å prøve å finne en bakovervendt bilstol som passer han til sommeren. Her kjører vi kun mellom hjemme, barnehage og butikk via byggefelt der maks grensen er 30. Men til sommeren skal vi på langtur, å føler ikke trygg på å ha han forovervendt da. 

Anonymkode: d6661...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet var 2,5. Var 12 år siden. Var glad glad jeg ikke bodde i Norge. Hysteriet rundt dette hadde begynt i Norge, men ikke der jeg var. Sikret etter gjeldende regler. 

Anonymkode: bb644...a77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Speil feks

å det er null problem å sitte sånn i mange timer 

Hvis ungen syns det er ubehagelig, så er det et problem jo. 

Syns du det føles godt å sitte ubehagelig i timesvis? 

Anonymkode: 81ae5...dcd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så konklusjonen her er altså: 

- Blir barnet ditt bilsyk og kaster opp til og fra barnehagehverdagen hver dag bakovervendt? La barnet ditt spy hver dag. Møt opp ekstra tidlig i barnehagen så du får vasket og spylt ungen din ordentlig rein. Begynner du på jobb rett før åpningstid? Slutt i jobben.

- Er bilen din for liten for de største bakovervendte bilstolene som skal holde til 7 års alderen? Sving innom bilforhandlere og kjøp deg en ny bil, null stress. Har du ikke råd, da skulle du tenkt deg to ganger om før du fikk barn.

- Har barnet vokst ut av setet på grunn av høyde eller vekt? Drit i det, barnet skal sitte bakovervendt uansett. De som har produsert stolen har ikke nok kunskap, det er det hønemødrene fra kg som har.

Forovervendt før 7-8 års alderen? Da håper de på kvinneguiden du skjønner det er din feil hvis ungene dine dør.

Lært masse nytt i dag jeg.

TS.

Anonymkode: 40d94...5f3

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet var 2,5. Var 12 år siden. Var glad glad jeg ikke bodde i Norge. Hysteriet rundt dette hadde begynt i Norge, men ikke der jeg var. Sikret etter gjeldende regler. 

Du bør heller være glad dere ikke var involvert i ulykke. 2,5 er veldig tidlig å snu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skreiv ikke noe om at barnet synes det var ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hysteri å sikre barna tryggest mulig , jaja godt vi er forskjellige...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre satt bakovervendt til de var over 5 år. Det gikk utmerket, selv for han som er lang. Nå er de 8, 10 og 12 og de to yngste sitter i beltestol og skal gjøre det til de har nådd 150 cm, slik eldste gjorde. Jeg synes det er veldig spesielt, og ikke minst temmelig uintelligent, å le av, latterliggjøre eller bruke ord som hysteri når det gjelder påbudt og anbefalt sikring av det kjæreste vi har. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eldste satt til han var nesten 6,5 år og begynte på skolen. Hadde en periode med beltestol, før vi oppdaget de store bakovervendte stolene, og han ble snudd bakover igjen. 

Yngste ble snudd det sekundet hun var stor nok til beltestol pga oppkast. Da var hun ca 4,5 år og vi unngikk helt å kjøre bil hvis vi kunne, fordi hun ble kvalm etter 5 minutter og kastet opp. Vi hadde 15 minutter å kjøre til barnehagen, og vi veiet rett og slett livskvalitet opp mot bilsikring og risiko. Hun var planlagt å sitte like lenge bakovervendt som storebror, særlig fordi hun er mindre også, så det var knyttet endel dårlig samvittighet til valget. Men, hun har aldri siden vært kvalm i bil, og starten på dagen hennes er mye bedre. Så vi levde godt med valget likevel. 

Anonymkode: b2a85...1a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da tar du jo for lite pauser for et rastløst barn i bil rett og slett

Anonymkode: d3ae9...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi snudde da han ble 4. Mange ulike grunner til at folk snur, og man må bare gjøre en personlig risikovurdering.

Anonymkode: 55608...3f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (15 timer siden):

Når var det? Ganske lenge siden min var 4 også. 

Brunello skrev (15 timer siden):

Fantastisk argument. Jeg tror jeg utsetter barnet mitt for høy risiko fordi jeg sparer noen tusenlapper.

🤣🤣🤣

Anonymkode: 54bd2...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...