tussi84 Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Vurderer å begynne med å gi brød til baby (7 mnd) med feks leverpostei på, kuttet i små biter, men lurer på om det er litt tidlig enda? Baby har fått 4 tenner. To oppe og to nede. Han har spist fast føde siden han var 4 mnd, type grøt, fruktmos/grønnsaksmos, og ulike middagsglass fra butikk. Jeg leser forskjellig informasjon på nettet vedr dette. Noen sider mener fra 8 -9 mnd, andre fra 6 -7 mnd. Er ikke lett å vite hva som er rett når det er så ulik informasjon. Så jeg lurer på når begynte deres barn med brød? Hva slags pålegg brukte dere? Tenker dere at jeg kan prøve å allerede gi brød nå eller ville dere ventet litt?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Begynte selvfølgelig ved 6 måneder. Anonymkode: 41a06...558
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Det er bare å prøve:) Vi begynte med grønnsaker i staver før brød. Typ gulrot, søtpotet. Anonymkode: 3d12c...c6d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Vi begynte ved ca 7 mnd med første baby, etter at jeg var på barseltreff og så at andre babyer spiste det. Hun hadde ikke tenner, og jeg visste ikke at hun var i stand til å spise annet enn grøt og mos. Nr to fikk brødskivestriper og andre ting hun kunne holde selv fra ca 6 mnd, hun ville ikke spise mat hun ble matet med skje. Hun fikk første tann da hun var rundt 10 mnd, og var en kløpper på å tygge med gommene innen det Anonymkode: c6285...d5a
Heln Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Du kan såklart gi brød om du vil. Her ventet vi til han var 10 måneder, men det var fordi ingen av oss spiser brød så han fikk andre kornprodukter istede. Nå får han brød av og til, fordi det er lettvindt. Leverpostei, makrell i tomat, syltetøy/smoothie som pålegg. Egentlig alt som ikke er kjempesalt
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Han var vel 5-6 mnd. Fikk brødbiter ganske rett etter at vi prøvde fast føde. Han fikk biter som han fikk pelle på og utforske selv, i tillegg til litt rett i munnen, og det var stor stas Anonymkode: 2a741...254 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Mine har fått halve skiver fra de var 6-7 mnd. Lærte seg fort hvor store biter de trengte å ta, og gommene er mer enn harde nok til å tygge brød (prøv å ha fingeren inni munnen til baby når h*n tygger, er j*****g vondt 😅). Anonymkode: 7e719...196 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Begynte vel fra ca seks måneder. Ga med skorpe også, da det var godt for såre gommer. Min fikk forøvrig ikke tenner før ca åtte måneder Anonymkode: 6b202...590 2
Junine Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 8 mnd😊 Han ble fullammer til 6 mnd. Så han var ikke veldig vandt med å ha ulike konsistenser i munn, så da ventet vi til han selv var «klar».
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Min er 6 måneder og får smakebiter med brød. Hun liker å suge på de, gir veldig små biter. Anonymkode: 8683f...99c
Sizz- Skrevet 15. mai 2021 #11 Skrevet 15. mai 2021 (endret) Begynte for noen uker siden og hun er nå snart 5,5 mnd:) bruker å få en halv til en hel skive uten skorpe etter morgenpuppen. Hun er ikke særlig glad i «ferdigtygd» mat som grøt, så da måtte jeg prøve noe annet. Og brødskive er en slager her iallfall! Leverpostei eller Baconost som pålegg. Har sjekket med helsesøster og det er visst ok med litt smør på skiva og noen få melkeprodukter i kosten som feks smøreost, så lenge man ikke overdriver. Hun er kanskje litt forut sin tid når det gjelder mat da, men hun elsker nye smaker, og det virker nesten som jo større biter jo bedre. Tygger med gommene og koser seg skikkelig med maten hun får:) Endret 15. mai 2021 av Sizz-
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #12 Skrevet 15. mai 2021 Jeg er ikke ts, men er livredd for at babyen min på 7 mnd skal sette i halsen så har bare gitt bittesmå biter et par ganger. Hvordan startet dere? Anonymkode: e4a6a...dd0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #13 Skrevet 15. mai 2021 Vi begynte ved 5 mnd alder. Vi skjærte av skorpen og begynte med en og en liten bit. Men så begynte gommen å klø, så vi ga skorpen ved siden av til å gnage på. Begynte med kvart skiver ved 8 mnd alder. Nå er han 1 år og spiser kvart skiver selv. Vi sitter alltid ved han når han spiser og passer på at han ikke tar for mye i munnen om gangen. Anonymkode: 0f1be...9c6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Sizz- skrev (9 timer siden): Begynte for noen uker siden og hun er nå snart 5,5 mnd:) bruker å få en halv til en hel skive uten skorpe etter morgenpuppen. Hun er ikke særlig glad i «ferdigtygd» mat som grøt, så da måtte jeg prøve noe annet. Og brødskive er en slager her iallfall! Leverpostei eller Baconost som pålegg. Har sjekket med helsesøster og det er visst ok med litt smør på skiva og noen få melkeprodukter i kosten som feks smøreost, så lenge man ikke overdriver. Hun er kanskje litt forut sin tid når det gjelder mat da, men hun elsker nye smaker, og det virker nesten som jo større biter jo bedre. Tygger med gommene og koser seg skikkelig med maten hun får:) Baconost er veldig salt, så det ville jeg droppet som pålegg til en så liten en. Anonymkode: 6173e...7cd
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke ts, men er livredd for at babyen min på 7 mnd skal sette i halsen så har bare gitt bittesmå biter et par ganger. Hvordan startet dere? Anonymkode: e4a6a...dd0 La det på bordet foran han og lot han spise. Anonymkode: c0f0d...3c5 1
Gjest Albbas Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Fra 6-7 mnd. Men ingen av de har likt det noe særlig. Gi store nok stykker til at baby selv må tygge av biter, da har de mest kontroll. For eksempel skjær i fingerstore biter. Med små biter har de faktisk mindre kontroll.
Sizz- Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Baconost er veldig salt, så det ville jeg droppet som pålegg til en så liten en. Anonymkode: 6173e...7cd Har bare et tynt lag på. Helsesøster sa det var ok, så jeg velger å stole på det. Spiser det heller ikke hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Ga fra ca 5,5 mnd. Store nok biter til at han kunne håndtere og utforske med hender og munn, og slik at de ikke kunne komme fort baki og ned halsen ved et uhell. Blir det for stort spytter eller peller de det bare ut. Du kan enten ha mye leverpostei på slik at det blir fort til mos, eller riste brødet slik at de kan gnage. Anonymkode: 2a741...254
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 Fra ca 6 måneder, men tok litt tid før det ble «godkjent». Nå spiser hun til og med rugbrød:) Straks 9 måneder. Anonymkode: 6549d...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå