Gå til innhold

Er det norske samfunnet gjennomsyret falskt som kun består av falske fasader

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS HER : Jeg synes bare ting er sært her og husker jeg var i full forsvarsmodus når noen utenlands fra kritiserte Norge, men i det siste så har jeg lagt merke til at det mange hadde fortalt meg som sine opplevelser av Norge er det jeg ser nå.

Høres kanskje barnslig ut men det gode rause Norge som jeg trodde på, eksisterer ikke alikvel er som man var barn og fant ut at Julenissen ikke var ordenlig bare og veit det høres naivt ut men er bare slik jeg ser det akkurat nå.

Så ønsker alle en fin 17 mai på mandagen forhåpentligvis den siste jeg trenger å oppleve her i landet, neste år er jeg forhåpentligvis i ett land der den 17 mai er bare en helt vanlig dag.

Skal personlig slappe av med venninna mi den dagen vi ska spise god mat og gir oss faen i hele opplegget (mamma stresser med bunaden mens jeg skriver dette skal gjøres klar til mandagen) jeg personlig skal sitte med venninna mi i joggebuksa spise god mat med netflix eller disney+ kommer an på ;)

Så ha en fin 17 folkens

Anonymkode: b82e6...618

Nei, det er ikke barnslig, enkelte av oss får bare en dypere forståelse av hvordan det hele henger sammen, personlig synes jeg at jeg er vokst opp på en løgn pakket inn i "verdens beste land" og hvor heldige og takknemlige vi skal være.

Hvordan oppførte myndighetene seg over jøder i Norge? alle fikk ikke engang komme hjem til Norge etter krigen ( selv om de var norske statsborgere). Bare en time unna her ble det opprettet brakker for "tyskertøser" og de var fritt vilt.  Listen går videre med hvordan de behandlet samene og ikke minst sigøynere.

Dette er fortid, og ting har blitt bedre, men det er fortsatt et angiversamfunn på mange måter, stigmaet er stort dersom man faller utenfor og ruspolitikken er ikke vennlig.

Mye negativitet her, men slik blir det gjerne når man våkner opp sent i livet og inser realitetene.

Fin 17 mai til deg og, blir netflix og is her ;)

Anonymkode: d1da4...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en viss arroganse i å snakke om hvor mye man har reist, og hvor reflektert man har blitt av det, faktisk så reflektert at man kan heve seg over bermen hjemme og snakke nedlatende om hvor navlebeskuende vi er her på berget? 

Jeg har også reist mye, USA, India, Afrika, den engelske landsbygda, Øst- Europa, i tillegg til mer typiske turiststeder. Jeg setter ikke mindre pris på den norske kulturen av den grunn, ei heller syns jeg nordmenn generelt er falskere eller mer opptatt av status enn noen annen middelklasse hvor som helst. Så klart får man andre perspektiver av å reise, særlig til økonomisk underutviklede land. Kanskje finner man et sted i verden der man føler seg mer hjemme enn i Norge. Det betyr ikke at man kan avskrive en hel nasjon som sosialt inkompetente. 

Jeg syns ts framstår like arrogant som nordmennene hen beskriver i hi. 

Anonymkode: c9cd0...156

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke en viss arroganse i å snakke om hvor mye man har reist, og hvor reflektert man har blitt av det, faktisk så reflektert at man kan heve seg over bermen hjemme og snakke nedlatende om hvor navlebeskuende vi er her på berget? 

Jeg har også reist mye, USA, India, Afrika, den engelske landsbygda, Øst- Europa, i tillegg til mer typiske turiststeder. Jeg setter ikke mindre pris på den norske kulturen av den grunn, ei heller syns jeg nordmenn generelt er falskere eller mer opptatt av status enn noen annen middelklasse hvor som helst. Så klart får man andre perspektiver av å reise, særlig til økonomisk underutviklede land. Kanskje finner man et sted i verden der man føler seg mer hjemme enn i Norge. Det betyr ikke at man kan avskrive en hel nasjon som sosialt inkompetente. 

Jeg syns ts framstår like arrogant som nordmennene hen beskriver i hi. 

Nei selvfølgelig ikke men bare så det er sagt en vanlig stereotype om Nordmenn er at vi er uhøflige spesielt blant andre jeg har møtt i utlandet men tror det har med våre merkelige sosiale normer som lett kan bli oppfattet som uhøflig og arrogant.

Og kulturen er ikke det jeg har ett problem med vi har mye fin kultur og natur men synes det moderne Norge er ganske spesielt sammenlignet og den derre Norge er best greia å hykleriet rundt det jeg har reagert kraftig på.

Jeg klarer ikke å la være å se hykleriet rundt det og kall meg gjerne arrogant men jeg var en som tok Norge i full forsvar hvis noen våget å kritisere vakre perfekte Norge.

Og ingen er mer patriotiske enn Nordmenn i utlandet noe ei venninne av meg fra spania som jobber som bartender i gran canaria kan skrive under på de kan ikke vente på å fortelle hvor fantastisk Norge (hun bare tenkte hva faen gjør dere da her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei selvfølgelig ikke men bare så det er sagt en vanlig stereotype om Nordmenn er at vi er uhøflige spesielt blant andre jeg har møtt i utlandet men tror det har med våre merkelige sosiale normer som lett kan bli oppfattet som uhøflig og arrogant.

Og kulturen er ikke det jeg har ett problem med vi har mye fin kultur og natur men synes det moderne Norge er ganske spesielt sammenlignet og den derre Norge er best greia å hykleriet rundt det jeg har reagert kraftig på.

Jeg klarer ikke å la være å se hykleriet rundt det og kall meg gjerne arrogant men jeg var en som tok Norge i full forsvar hvis noen våget å kritisere vakre perfekte Norge.

Og ingen er mer patriotiske enn Nordmenn i utlandet noe ei venninne av meg fra spania som jobber som bartender i gran canaria kan skrive under på de kan ikke vente på å fortelle hvor fantastisk Norge (hun bare tenkte hva faen gjør dere da her).

Syns det er vanskelig å få tak i hva du egentlig mener er problemet, du uttrykker deg ikke særlig tydelig. Slik jeg forstår det, opplever du nordmenn som altfor opptatt av sosial status. Du mener også at nordmenn er urettmessig stolte av Norge, og at vi burde være mer ydmyke i forhold til egne mangler, både på individnivå og i samfunnet generelt? 

Jeg kan bare anta utfra det du skriver at du er en ung voksen, som har oppdaget at din personlige horisont utvides ved å oppleve andres kultur og hverdag. Det er veldig bra, flere burde gjøre det, når det igjen blir mulig.

Men som jeg var innom i forrige svar, den sammen arrogansen som du kritiserer dine landsmenn for, utviser du selv når du, i kraft av din reisevirksomhet (og subjektiv, anekdotisk bevisførsel fra en bartender på Granca) ser ned på norsk sosialkultur i sin helhet. Det er litt samme fenomen som man ser hos enkelte som tilbringer 14 dager i Las Vegas, som kommer hjem med amerikansk aksent og gnåler om at "Norge har blitt for lite for dem". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er vanskelig å få tak i hva du egentlig mener er problemet, du uttrykker deg ikke særlig tydelig. Slik jeg forstår det, opplever du nordmenn som altfor opptatt av sosial status. Du mener også at nordmenn er urettmessig stolte av Norge, og at vi burde være mer ydmyke i forhold til egne mangler, både på individnivå og i samfunnet generelt? 

Jeg kan bare anta utfra det du skriver at du er en ung voksen, som har oppdaget at din personlige horisont utvides ved å oppleve andres kultur og hverdag. Det er veldig bra, flere burde gjøre det, når det igjen blir mulig.

Men som jeg var innom i forrige svar, den sammen arrogansen som du kritiserer dine landsmenn for, utviser du selv når du, i kraft av din reisevirksomhet (og subjektiv, anekdotisk bevisførsel fra en bartender på Granca) ser ned på norsk sosialkultur i sin helhet. Det er litt samme fenomen som man ser hos enkelte som tilbringer 14 dager i Las Vegas, som kommer hjem med amerikansk aksent og gnåler om at "Norge har blitt for lite for dem". 

Kunne ikke vært mer enig. Veldig godt innlegg.

Anonymkode: 3a045...648

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler bare om ego. Samfunnet Norge har lagt til rette for at innbyggerne har kunnet la egoene sine vokse inn i himmelen, mens land hvor de er nødt til å være litt mer realistiske kan de ikke tillate seg å dikte opp fantasihistorier for å overleve, der må de ta de ultra-kjipe takene for å i det hele tatt kunne overleve. Det er også disse fantasiene som ødelegger Norge. Har følt på det siden jeg var liten, at velferdssystemet er litt ‘useriøst’, det gjør at motivasjonen til å prestere aldri settes i gang eller at det skjer halvhjertet fordi man har jo uansett en sovepute. For enkelte er dette noe som gir dem enorm trygghet, for andre mennesker blir et velferdssystem grusomt kjedelig. 

Anonymkode: f4e1f...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt handler bare om ego. Samfunnet Norge har lagt til rette for at innbyggerne har kunnet la egoene sine vokse inn i himmelen, mens land hvor de er nødt til å være litt mer realistiske kan de ikke tillate seg å dikte opp fantasihistorier for å overleve, der må de ta de ultra-kjipe takene for å i det hele tatt kunne overleve. Det er også disse fantasiene som ødelegger Norge. Har følt på det siden jeg var liten, at velferdssystemet er litt ‘useriøst’, det gjør at motivasjonen til å prestere aldri settes i gang eller at det skjer halvhjertet fordi man har jo uansett en sovepute. For enkelte er dette noe som gir dem enorm trygghet, for andre mennesker blir et velferdssystem grusomt kjedelig. 

Det som er nytt er vel at trygghetsfolkene også har kunnet la egoene sine vokse stort, det tror jeg er relativt nytt i tiden. Og det er derfor de er så rare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 12.43):

Jeg har bodd i Sverige og Danmark ikke akkurat så forbanna mye større enn Norge og syntes det sosiale aspektet var mye bedre enn i Norge folk prater faktisk med hverandre der og den clique kulturen er ikke så kraftig der som i Norge.

Køpenhavn er en koselig by der man kan spørre om veien uten å bli sett stygt på som i Oslo.

Så er enig med TS vi er rett og slett bare ett land med sære mennesker og selv våre naboer synes vi er det.

Jeg har opplevd mye av det samme som TS og er en godt voksen mann som også hadde den muligheten at jeg kunne reise mye når jeg var yngre jeg syntes Norge var trist å komme tilbake til, sliter med det sosiale aspektet her selv, noe jeg ikke hadde noe problem med andre steder jeg har vært.

Jeg kan gå ut på byen alene i København, Stockholm, Berlin, London og bli kjent med nye mennesker så lett som bare det men Oslo eller Trondheim ikke umulig men jævlig mye vanskeligere, det er mange uskrevne sosiale normer her i Norge som kan være ett sant helvete å forholde seg til.

Jeg har også sett hvor lett det skal være før "gode venner" bare dumper deg ei venninne av meg var i en bilulykke og ble ufør og alle hennes venner siden barndommen bare dumpet henne og nå sitter hun alene hele tiden.

Hun er frisk nok men sliter med dybdesynet og hukommelsen hun hadde en lovende karierre innenfor juss før ulykken skjedde og hun kan aldri jobbe med det igjen.

Ingen som ringte henne å spurte hvordan det gikk med henne alle bare dumpet henne og det var bare noe grotesk og ondskapsfult med det hele.

Anonymkode: 005b5...133

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 19.07):

Den der er ganske utbredt over hele verden, og er nok veldig menneskelig.

Anonymkode: 64388...6bf

Nordmenn har en sykelig trang til å følge "saueflokken". Og størst og viktigst av alt er å holde fasaden uten "riper"i lakken. Det prates om hvor flinke vi er, men falskheten er tra å vitne..Ikke bare skal fasa for seg selv holdes, de må bare bli sett med andre med  velordnet fasade, og noen står utafor, de valgte å hjelpe de "fasadefrie "Og i tillegg tale hvem det skulle være midt imot om det skulle være nødvendig. Resten tripper rundt de andre feige, feige folk er farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig TS, men de som ikke vil se det kommer ikke til å se det. I Norge har vi et flott helsevesen uten fordommer, ingen korrupsjon og ingen klasseskiller. Alle er like mye verdt og alle har like muligheter. I allefall så lenge vi sier at det er slik. 🤓

Anonymkode: c0e3d...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2021 den 7.48):

Jeg er enig i mye av det du sier, TS. Jeg flyttet ut av Norge for noen år siden, og tror ikke jeg kommer tikbake

Anonymkode: 36618...5b7

Jeg vurderer selv å flytte fra Norge. Hvor flyttet du til? Håper du fortsatt leser tråden nå i 2024. Hadde vært skikkelig interessant å høre om dine erfaringer de siste årene. 

Anonymkode: 075a5...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, hehe. Men jeg virker mye verre enn jeg egentlig er. Virker som at de fleste er motsatte. De virker mye bedre enn de egentlig er. 

Anonymkode: 1d314...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...