AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Del Skrevet 13. mai 2021 Etter å ha reist mye rundt omkring i verden både i fattige og rike land og har venner fra alle samfunnslag som jeg er glad og det at jeg kom meg ut av komfortsonen og ble kjent med mennesker som ikke har vært like heldige som meg så føler jeg virkelig at jeg har vokst som person og er en person som driter i hvor rik eller hvor mye utdanning en person har. Men etter at jeg kom hjem til Norge igjen i desember 2019 så har jeg etter pandemien lagt merke til mange ting jeg ikke så før. Mennesker som jeg har vokst opp med som har blitt reinspikka arrogante jeg traff ei vennnine som hadde tatt fagbrev som elektiker og gikk på cafe med henne jeg var så glad på hennes vegne. hun hadde fått seg jobb hos samme bedrift som hun hadde praksis i. Spurte henne hvordan det gikk med de andre men ingen av dem snakker med henne lengre alle hadde bare trekt seg unda henne, de sa knapt nok hei lenger og kunne ikke forstå hvorfor hun var fortsatt den samme gladjenta jeg kjente da vi gikk på skolen sammen. Hun sa at etter at de kom tilbake fra universitetet så var hun ikke god nok lengre og foreldrene hennes som er akademikere og høyt utdannet selv har også kommentert at hun ikke tok høyere utdanning og hakket på henne for det. Jeg har også opplevd å se nye sider blant andre jeg har kjent hele livet under pandemien som får meg til å riste på hodet det er liksom fasaden over alt. Jeg føler at jeg klarer ikke å lukke øynene til hvor falskt og overflatisk alt kjennes hjemme nå, alt fra venner til min egen a4 familie med hus, hytte, bil og båt. Satt og hørte på mine foreldre og de brydde seg ikke om meg kun hvordan jeg har gjort det på universitetet og hvilken karriere jeg skulle velge videre ingenting om meg som person. eller spurte hva jeg hadde gjort eller hvordan jeg hadde det kjenner jeg hadde ingenting å si. Jeg kjenner meg som en fremmed at jeg ikke passer inn lengre og veit ikke om jeg vil passe inn lengre, den eneste jeg føler som prater til meg som ett menneske er venninna mi som jeg nevnte. Anonymkode: b82e6...618 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Del Skrevet 13. mai 2021 Trist at du opplever dette. Jeg kjenner ikke igjen det du beskriver, heldigvis. Anonymkode: 3a045...648 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Del Skrevet 13. mai 2021 Dette er dessverre noe vi som reiser mye og ser masser forskjellige kulturer, miljøer og mennesker må lære oss å leve med. Jeg og mange av mine venner føler det samme. De fleste her hjemme er bortskjemte og ikke vet hvor godt de har det. Selv er jeg drittlei nordmenn som tror de er verdens navle. Anonymkode: 8437d...e4d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Del Skrevet 13. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: tror de er verdens navle Den der er ganske utbredt over hele verden, og er nok veldig menneskelig. Anonymkode: 64388...6bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 13. mai 2021 #5 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Dårlige folk finnes over alt, men heldigvis er ikke alle slik som de venninnene du skriver om. Jeg har selv universitetsutdannelse, mens bestevennen min har «kun» fagbrev. Det betyr ikke at han er dum, han er fremdeles smartere enn meg på mange områder. Hvilke utdanning jeg har, eller han har er likegyldig, fordi dette er en person jeg er glad i og som jeg alltid ønsker å ha i livet mitt, fordi det er en person jeg bryr meg om Så dumt å høre at det finnes slike søppelvenner der ute, som kun tenker fasade og status. Blir lei meg av å høre slikt Endret 13. mai 2021 av Blueberrymuffin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Del Skrevet 13. mai 2021 TS, jeg er helt enig med deg. Jeg ser mye vi kan lære av innvandrerbefolkningen i Norge. Her er det samhold som gjelder og jeg håper de ikke tar vår kultur innover seg når det gjelder akkurat dette. Anonymkode: 4de76...90c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Del Skrevet 13. mai 2021 Du finner "fasadefolk" og "menneskefolk" i ethvert land. Det avhenger av miljøet du er i, ikke av nasjonalitet. Anonymkode: 38760...bab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 13. mai 2021 #8 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg ble nylig fortalt at en ekte jobb krever høyere utdannelse....🤷♀️ Jobber du f.eks i butikk, så er du ikke verdt en dritt og de færreste vil bruke tiden sin på deg. Jeg ble fortalt av min egen far at han ikke ville ha noe med meg å gjøre, fordi jeg var en skam for resten av familien. Eneste jeg har er lærling, i det yrket jeg ønsker og elsker 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trollmannen Skrevet 13. mai 2021 #9 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Chizue skrev (34 minutter siden): Jeg ble nylig fortalt at en ekte jobb krever høyere utdannelse....🤷♀️ Jobber du f.eks i butikk, så er du ikke verdt en dritt og de færreste vil bruke tiden sin på deg. Jeg ble fortalt av min egen far at han ikke ville ha noe med meg å gjøre, fordi jeg var en skam for resten av familien. Eneste jeg har er lærling, i det yrket jeg ønsker og elsker 🤷♀️ Herregud altså tenk å si noe sånt til sin egen datter jeg er glad du ihvertfall har en jobb du trives med. Har spesielle foreldre selv for å si det mildt. Endret 13. mai 2021 av trollmannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 13. mai 2021 #10 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg vet ikke så mye om hvordan dette er i andre land. På overflaten har jeg inntrykk av at mange andre land er mer klassedelt. Sprsielt England, USA og østeuropeiske land. I Østeuropa er det veldig om å gjøre å vise frem rikdom. Hvis man har bittelitt karriere skal man gå rundt i en dyr dress. En norsk millionær kan gjerne kle seg som en slask. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Del Skrevet 13. mai 2021 Isambard skrev (1 time siden): Jeg vet ikke så mye om hvordan dette er i andre land. På overflaten har jeg inntrykk av at mange andre land er mer klassedelt. Sprsielt England, USA og østeuropeiske land. I Østeuropa er det veldig om å gjøre å vise frem rikdom. Hvis man har bittelitt karriere skal man gå rundt i en dyr dress. En norsk millionær kan gjerne kle seg som en slask. TS HER: Selvfølgelig finnes det klasseskille i andre land men synes Norge er litt unikt fordi mange her virker som de later som dette ikke er tilfelle mens i England er det mer tydelig og ingen som later som at dette ikke eksisterer. Det er det falske hykleriet jeg reagerer på det her alle skal med preike og ord som dugnad og solidaritet som blir kastet rundt her i landet og folk som tror de er opplyste som egentlig ikke er det. Det at Nordmenn i tillegg er vanskelig å bli kjent gjør det enda verre det er noe med at vi liksom later som vi er snillere og godere enn andre men samtidig så behandler vi hverandre på en ufyselig måte. Jeg har bare lagt så mye merke til det at jeg kjenner så utilpass og har funnet ut at jeg vil ikke bli sånn jeg vil ikke ende opp med hus, bil, båt og a4 liv for å tilfredstille mine foreldre og det Norske samfunnets forventinger til meg. Jeg synes det er grotesk og ser at mange egentlig er svært ulykkelige men holder på fasaden for det er det eneste de kjenner. Jeg tror jeg har forandret meg for mye for å passe inn her i Norge igjen og tror kanskje jeg burde reise her ifra føler det er igjenting igjen utenom den fantastiske naturen vi har her igjen som jeg faktisk kan sette pris på lenger. Ja det er trygt i Norge ja vi har lite kriminalitet sammenlignet med andre land og ja vi har det godt men kjenner lite lyst til å heise flagget på mandagen og rope hurra for Norge .... hurra for hva egentlig hva har vi egentlig oppnådd som samfunn ? Anonymkode: b82e6...618 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg er veldig enig Ts. Det gjelder heldigvis ikke alle, men mange. Nå har ikke jeg reist like mye som deg og har den erfaringen, men holder på med å gå fra å leve et liv som er forventet til det livet jeg liker som er langt fra et a4 liv. Og føler meg langt mer lykkelig og åpen, og da er ikke ting så dystert selv her i Norge. Norge er et av de landene med flest uskrevne normer - det gjør mye med oss og vi er et utrolig dømmende folkeslag som rett og slett ødelegger oss selv. Vi trenger mer åpenhet og aksept, da tror jeg vi i tillegg hadde hatt det mye bedre som nordmenn ☺️ Anonymkode: cf01f...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Del Skrevet 14. mai 2021 Kanskje det er slik i litt spesielle miljøer. Både i familien min og de forskjellige omgangskretsene jeg har vært i, har folk forskjellig utdannelsesnivå og ingen bryr seg, bare folk er snille og greie og ser ut til å trives sånn nogenlunde med det de gjør. - På den andre siden har jeg uansett alltid holdt meg litt unna folk som er veldig opptatt av fasade, fordi jeg ikke er særlig opptatt av fasade selv, så mitt utvalg av omgangskrets er muligens ikke 100% representativt, - akkurat som ditt. Dersom du er tidlig i 20-årene eller litt yngre, så er du nok inne i en fase der du har mye fokus på meningen med livet. - Har naturlig nok vært der selv og da ser man verden litt mer i svart/hvitt enn du gjør bare noen år senere. Folk er stort sett folk, uansett hvor man er i verden. Anonymkode: 123eb...dc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #14 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Trist at du opplever dette. Jeg kjenner ikke igjen det du beskriver, heldigvis. Anonymkode: 3a045...648 TS her: Det hadde nok ikke foreldrene mine eller og mine vel kan vel kalle dem tidligere venner nå gjort heller. Tror ikke man ser det når man er midt oppi det Anonymkode: b82e6...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Del Skrevet 14. mai 2021 Jeg er enig i mye av det du sier, TS. Jeg flyttet ut av Norge for noen år siden, og tror ikke jeg kommer tikbake Anonymkode: 36618...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #16 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du finner "fasadefolk" og "menneskefolk" i ethvert land. Det avhenger av miljøet du er i, ikke av nasjonalitet. Anonymkode: 38760...bab Dette. Mine venner er «menneskefolk». Det skal sies at jeg traff mange av dem i voksen alder. Anonymkode: 18bd7...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #17 Del Skrevet 14. mai 2021 Isambard skrev (12 timer siden): Jeg vet ikke så mye om hvordan dette er i andre land. På overflaten har jeg inntrykk av at mange andre land er mer klassedelt. Sprsielt England, USA og østeuropeiske land. I Østeuropa er det veldig om å gjøre å vise frem rikdom. Hvis man har bittelitt karriere skal man gå rundt i en dyr dress. En norsk millionær kan gjerne kle seg som en slask. Dette stemmer da ikke. NOEN er kanskje opptatt av det, men ikke mange. Anonymkode: e0d09...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Del Skrevet 14. mai 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Hun sa at etter at de kom tilbake fra universitetet så var hun ikke god nok lengre og foreldrene hennes som er akademikere og høyt utdannet selv har også kommentert at hun ikke tok høyere utdanning og hakket på henne for det. Anonymkode: b82e6...618 Det kan jo være at de ikke har like mye til felles lenger. Jeg har gradvis faset ut mennesker, både med og uten utdanning, som jeg ikke hadde mer til felles med. Noen ble veldig familiemennesker og barn skulle være med hele tiden. Andre hadde helt andre verdier og moral og det bli mye problemer og drama ut av det. Er du borte fra noen i 3 år kan mye endre seg, andre venner kan ta din plass. Anonymkode: 87c81...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Del Skrevet 14. mai 2021 Ja, Norge er spesielt. Vi er opplært til å tro at vi bor i verdens beste land, men slik er det ikke, tenker vi annerledes så er det nesten slik at vi skal føle skam. Det er mye fordommer her og samholdet har blitt mindre, det er ikke rom for de som er annerledes synes jeg. Anonymkode: d1da4...2a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja, Norge er spesielt. Vi er opplært til å tro at vi bor i verdens beste land, men slik er det ikke, tenker vi annerledes så er det nesten slik at vi skal føle skam. Det er mye fordommer her og samholdet har blitt mindre, det er ikke rom for de som er annerledes synes jeg. Anonymkode: d1da4...2a0 TS HER : Jeg synes bare ting er sært her og husker jeg var i full forsvarsmodus når noen utenlands fra kritiserte Norge, men i det siste så har jeg lagt merke til at det mange hadde fortalt meg som sine opplevelser av Norge er det jeg ser nå. Høres kanskje barnslig ut men det gode rause Norge som jeg trodde på, eksisterer ikke alikvel er som man var barn og fant ut at Julenissen ikke var ordenlig bare og veit det høres naivt ut men er bare slik jeg ser det akkurat nå. Så ønsker alle en fin 17 mai på mandagen forhåpentligvis den siste jeg trenger å oppleve her i landet, neste år er jeg forhåpentligvis i ett land der den 17 mai er bare en helt vanlig dag. Skal personlig slappe av med venninna mi den dagen vi ska spise god mat og gir oss faen i hele opplegget (mamma stresser med bunaden mens jeg skriver dette skal gjøres klar til mandagen) jeg personlig skal sitte med venninna mi i joggebuksa spise god mat med netflix eller disney+ kommer an på Så ha en fin 17 folkens Anonymkode: b82e6...618 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå