Gå til innhold

Livet på vent for oss som ønsker å møte den rette i 30-åra

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/meninger/erna-vi-ma-snakke-sammen/73761449

Leste denne artikkelen, og er så enig. Jeg forstår omprioriteringen, men er likevel lei meg for at vi single i 30-årene er glemt i denne pandemien. Alle snakker bare om at småbarnsfamiliene må vente. Selvfølgelig hadde det ikke gjort noe om jeg hadde funnet mannen i mitt liv og hadde barna jeg ønsker meg, men jeg blir så stressa og føler jeg mister så dyrebar tid :( bare en liten utblåsning... fler i samme situasjon her?

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo date folk da, møt utendørs og gå tur. 

• Liker 19
Skrevet
KoopaTroopa skrev (8 minutter siden):

Leste denne artikkelen, og er så enig. Jeg forstår omprioriteringen, men er likevel lei meg for at vi single i 30-årene er glemt i denne pandemien. Alle snakker bare om at småbarnsfamiliene må vente. Selvfølgelig hadde det ikke gjort noe om jeg hadde funnet mannen i mitt liv og hadde barna jeg ønsker meg, men jeg blir så stressa og føler jeg mister så dyrebar tid :( bare en liten utblåsning... fler i samme situasjon her?

Snodig. Du er bitter for at folk i din gruppe er oversett - samtidig bagatelliserer du til de grader situasjonen småbarnsforeldre har vært oppe i det siste halvannet året. Jeg er 38 år og flerbarnsmor i nedstengte Oslo. Karantene, karantene, ventekarantene, testing, testing, hjemmeskole, hjemmebarnehage, jobbing hver jævla kveld for å dekke inn for rødt nivå (dvs kortere åpningstid) i barnehagen, null sosial kontakt med andre voksne enn foreldre i bhg/skole, ingen fritidsaktiviteter å ta med barna på, etc, etc. NULL egentid. Og vaksinen skal jeg visst heller ikke få før helt til slutt. 
Spør du meg høres det DEILIG ut å være singel 33-åring med NULL ansvar for andre enn seg selv. 

• Liker 32
Skrevet
Deterbaremeg skrev (6 minutter siden):

Snodig. Du er bitter for at folk i din gruppe er oversett - samtidig bagatelliserer du til de grader situasjonen småbarnsforeldre har vært oppe i det siste halvannet året. Jeg er 38 år og flerbarnsmor i nedstengte Oslo. Karantene, karantene, ventekarantene, testing, testing, hjemmeskole, hjemmebarnehage, jobbing hver jævla kveld for å dekke inn for rødt nivå (dvs kortere åpningstid) i barnehagen, null sosial kontakt med andre voksne enn foreldre i bhg/skole, ingen fritidsaktiviteter å ta med barna på, etc, etc. NULL egentid. Og vaksinen skal jeg visst heller ikke få før helt til slutt. 
Spør du meg høres det DEILIG ut å være singel 33-åring med NULL ansvar for andre enn seg selv. 

Jeg forstår det! Men ville du virkelig valgt å risikere å forbli barnløs, som vil påvirke hele resten av ditt liv, for min del ødelegge det? Jeg kunne gitt alt for å være i din posisjon, selv om jeg selvfølgelig forstår at det har vært utrolig vanskelig!

• Liker 23
Skrevet

Forstår frustrasjonen din TS. Har du prøvd en datingapp, f. eks Tinder? Ta første date som tur eller lignende, så kan dere eventuelt finne på noe med mer nærkontakt neste date hvis det blir. 

• Liker 7
Skrevet

Full forståelse for at enslige i 30- årene føler seg glemt. Det er lett for de med barn å klage over karantene og stress, men jeg tror ikke det kan sammenlignes med følelsen av å være helt alene. Er man barnløs kvinne i slutten av 30- årene og singel, så begynner det jo å bli kritisk om man i det hele tatt vil kunne få barn. Da er 1,5 år lenge. 

Hadde jeg vært deg hi, så hadde jeg datet til tross for situasjonen. Men mindre du bor i Oslo, er det jo bare å gå på restaurant ell? 

• Liker 25
Skrevet
Ukjent. skrev (4 minutter siden):

Full forståelse for at enslige i 30- årene føler seg glemt. Det er lett for de med barn å klage over karantene og stress, men jeg tror ikke det kan sammenlignes med følelsen av å være helt alene. Er man barnløs kvinne i slutten av 30- årene og singel, så begynner det jo å bli kritisk om man i det hele tatt vil kunne få barn. Da er 1,5 år lenge. 

Hadde jeg vært deg hi, så hadde jeg datet til tross for situasjonen. Men mindre du bor i Oslo, er det jo bare å gå på restaurant ell? 

En barnløs kvinne i slutten av 30-årene kan virkelig ikke bare skylde på korona for sin barnløshet. 
Koronatiden har vært et jævla slit for veldig mange småbarnsfamilier - særlig for oss som bor i leiligheter i Oslo. «Lett å klage» er det vel for alle?

• Liker 13
Skrevet
KoopaTroopa skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår det! Men ville du virkelig valgt å risikere å forbli barnløs, som vil påvirke hele resten av ditt liv, for min del ødelegge det? Jeg kunne gitt alt for å være i din posisjon, selv om jeg selvfølgelig forstår at det har vært utrolig vanskelig!

Jeg aksepterer ikke problemstillingen. Det å bli mor har alltid vært veldig viktig for meg. Derfor jobbet jeg målrettet for dette (om man kan si det på den måten) allerede fra midten av tyveårene. Hadde jeg «mistet» halvannet år til korona om dette hadde kommet tidligere, ville jeg likevel vært i rute for å få barn.

Oppsummert mener jeg at det blir litt for enkelt å skylde på korona for at man er 35 og barnløs. En-to mnd fra eller til i vaksineringskøen spiller heller ingen rolle. Det er faktisk så kort tid det er snakk om.

• Liker 11
Skrevet
Deterbaremeg skrev (28 minutter siden):

Enig! Det konstante stresset, presset på alle kanter, null egentid og null sosiale aktiviteter man kan underholde brakkesyke barn med tærer ekstremt på både psyken og forholdet. Tror ingen barnløse kan skjønne fortvielsen av å aldri ha et halvt minutt alene og konstant jobbing gjør med et menneske. 

• Liker 7
Skrevet
KoopaTroopa skrev (40 minutter siden):

Det er nok mange som føler seg glemt i denne pandemien.

Det blir dumt å sette aldersgrupper opp imot hverandre, samme gjelder yrkesgrupper og ulike sykdommer. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
57 minutter siden, KoopaTroopa said:

Jeg er singel og i 30-årene. Født i 89. :ler: Kan man ikke date? NRK hadde jo for en stund siden en artikkel om folk som dro på Tinderdater under pandemien. Man må jo bare være litt kreativ og f.eks gå tur. Det blir jo hva man gjør det til, tenker jeg. :) 

Endret av Blått
  • Liker 10
Skrevet
38 minutter siden, KoopaTroopa said:

Muligens jeg spør dumt nå, men om du blir vaksinert i mai eller juli - vil det virkelig ha så stor påvirkning på om du blir barnløs eller ikke? Det er snakk om 60 dager. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
51 minutter siden, Deterbaremeg said:

Jeg har STOR sympati og omsorg for dere som har barnehagebarn oppi dette. :klem:❤️  Fy søren.. som jeg beundrer den beinharde jobben som dere gjør. 

Endret av Blått
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Forstår deg godt, jeg TS. Skjønner også at det er tøft med små barn og korona, men barna deres har dere jo tross alt valgt å få selv. 

TS: du kan jo møte datene dine utendørs? Gå en tur eller noe sånt. Kanskje ikke så spennende, men helt greit tatt tiden vi er i i betraktning. 

Endret av EnKoppTe
  • Liker 6
Skrevet

I stor grad vil nok mange føle seg glemt.

Jeg tror det vil føre til litt mer egoisme fremover, da man som ung i Norge åpenbart har blitt nedprioritert.

Å stemme på partier som vil satse mest på unge, det vil være en naturlig konsekvens. 

Eldreomsorg blir vel neppe en vinnerlag i valget som kommer. Da blir det høyere skatter for de som har mest (i stor grad de over 50), satsing på klima, miljø og kultur.

Noen ville alltid bli sist, men det er klart det svir. Så spørs det om man faktisk gjør noe for å rette på dette i tiden som kommer. En naturlig ting å gjøre er å bevilge mer penger til formål som kommer barn, unge og unge voksne til gode.

• Liker 3
Skrevet
Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Lite vits å sammenligne seg med andre, og krangle om hvem som har det verst. alle har sitt eget perspektiv og sine egne grunner til at denne situasjonen er vanskelig! 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er jo typisk mange foreldre å være navlebeskuende. Beklager, men det mener jeg du fremstår som her. Jeg skjønner godt at det har vært tungt for mange foreldre som har måttet stå i det med hjemmekontor på kveldstid og der man er lærer og pedleder på dagtid, men jeg syntes det likevel ikke kan sammenlignes med andre godt voksne som knapt har sett en sjel på godt over et år. 

Og nei, det er ikke slik alle steder: Hos oss har foreldre stort sett fått fritak for alle store oppgaver, og noen har i praksis hatt nesten ingenting å gjøre på jobb det siste året. Så det kommer helt an på arbeidsgiver. 

• Liker 12
Skrevet
Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Ja, det er jo typisk mange foreldre å være navlebeskuende. Beklager, men det mener jeg du fremstår som her. Jeg skjønner godt at det har vært tungt for mange foreldre som har måttet stå i det med hjemmekontor på kveldstid og der man er lærer og pedleder på dagtid, men jeg syntes det likevel ikke kan sammenlignes med andre godt voksne som knapt har sett en sjel på godt over et år. 

Og nei, det er ikke slik alle steder: Hos oss har foreldre stort sett fått fritak for alle store oppgaver, og noen har i praksis hatt nesten ingenting å gjøre på jobb det siste året. Så det kommer helt an på arbeidsgiver. 

For å si det slik så ville jeg heller vært singel og bodd alene enn å jobbe døgnet rundt med hjemmebarnehage og brakkesyke barn.

• Liker 5
Skrevet

Jeg aksepterer ikke problemstillingen. Det å bli mor har alltid vært veldig viktig for meg. Derfor jobbet jeg målrettet for dette (om man kan si det på den måten) allerede fra midten av tyveårene. Hadde jeg «mistet» halvannet år til korona om dette hadde kommet tidligere, ville jeg likevel vært i rute for å få barn.

Oppsummert mener jeg at det blir litt for enkelt å skylde på korona for at man er 35 og barnløs. En-to mnd fra eller til i vaksineringskøen spiller heller ingen rolle. Det er faktisk så kort tid det er snakk om.

Nå er det ikke alle som har kunnet leve et liv servert på sølvfat dessverre, det er ikke alle forunt å treffe den det klaffer med tidlig i livet.

For de som er i siste del av den fruktbare delen av livet forstår jeg godt at det er kjipt at korona kan forsinke det hele med opptil flere år til. For nei, det er ikke bare en til to måneder vi snakker om sannsynligvis. Vi får ikke tilbake livet slik vi kjenner det før etter lang, lang tid. 

• Liker 8
  • Opprett ny...