Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som skattebetaler og med en høyskole utdannelse og deretter jobb i dette faget så oppleves det litt provoserende at flere og fler tar mange ulike høyskole utdannelser.

Et studie koster ca kr 80 000 til 300 000 for staten pr år avhengig av type studie. 

Det er strengt tatt få stillinger der det kreves 2 fulle ulike utdannelser. Feks at man er både lege og jurist og økonom. Dels vil staten /skattebetalerne  ha brukt nesten 2 millioner på at du har fått legeutdannelsen og heller tar deg en juristjobb og dels har du tatt opp en studie plass fra en annen som kanskje gjerne ville inn på studiet men som altså ikke fikk plass. 

Er dette økonomisk forsvarlig eller rettferdig? Vil du spandere flere utdannelser til personer som uansett kun klarer jobbe i en stilling om gangen?

Flere i  sjefer Helsedirektoratet og andre direktorater er både jurister og leger og økonomer i en og samme person. 

Er det grenser for hvor mange utdannelser vi skal «spandere» på de som vil være «alt»??? Og er det riktig at en  nyutdannet lege skal få en full plass på juss studiet?

Anonymkode: 60bbb...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Det er kamp om jobbene. Jobber krever stadig mer kompetanse, og spisskompetanse. Krysningspunktet mellom økonomi og jurist er stadig mer ettertraktet. 

Dessuten så er det lov å ombestemme seg 😊

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Sprinkle skrev (41 minutter siden):

Vel. Det er kamp om jobbene. Jobber krever stadig mer kompetanse, og spisskompetanse. Krysningspunktet mellom økonomi og jurist er stadig mer ettertraktet. 

Dessuten så er det lov å ombestemme seg 😊

Ok men burde man da selv betale utdannelse nr 2 eller skal jeg betale via min skatt, dvs skal jeg betale? 

Jeg føler det irriterende at jeg måttet betale.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som skattebetaler og med en høyskole utdannelse og deretter jobb i dette faget så oppleves det litt provoserende at flere og fler tar mange ulike høyskole utdannelser.

Et studie koster ca kr 80 000 til 300 000 for staten pr år avhengig av type studie. 

Det er strengt tatt få stillinger der det kreves 2 fulle ulike utdannelser. Feks at man er både lege og jurist og økonom. Dels vil staten /skattebetalerne  ha brukt nesten 2 millioner på at du har fått legeutdannelsen og heller tar deg en juristjobb og dels har du tatt opp en studie plass fra en annen som kanskje gjerne ville inn på studiet men som altså ikke fikk plass. 

Er dette økonomisk forsvarlig eller rettferdig? Vil du spandere flere utdannelser til personer som uansett kun klarer jobbe i en stilling om gangen?

Flere i  sjefer Helsedirektoratet og andre direktorater er både jurister og leger og økonomer i en og samme person. 

Er det grenser for hvor mange utdannelser vi skal «spandere» på de som vil være «alt»??? Og er det riktig at en  nyutdannet lege skal få en full plass på juss studiet?

Vel. Nå er det også slik at mangel på arbeidsplasser har noe å si for valgene til folk også da. Jeg f. Eks har suset i flere utdanninger uten hell. Men de burde definitivt åpnet for flere studieplasser i Norge, det er det ikke tvil om nei

Anonymkode: 46a37...2bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå får man vel studieLÅN som må betales tilbake. Jeg syns forøvrig at en leder med bred bakgrunn er mer nyttig enn en som kun kan "en ting". Kunnskap er jeg villig til å betale for. 

Hvorfor skal vi ikke være glad for de ressurspersonene dette er, som har overskudd og hode til å ta flere utdanninger? Er det bedre at folk er sykemeldte fordi de mistrives i jobb? Se der har du samfunnsutgifter. 

Anonymkode: a6aad...edd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har økonomi og jus. Har vært avgjørende for min karriere. De mest interessante menneskene jeg har jobbet med har en kombinert bakgrunn. For eksempel lege som har videreutdannet seg til konsulent. Selv en som var utdannet snekker, som så ble økonom, bidro med noe helt annet enn en som gikk den "klassiske" veien gjorde. 

Anonymkode: e4c70...d25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje burde prøve å bli mindre irritert over ting som ikke er et reelt problem i livet ditt. 
Og hvis man for eksempel først er lege, og så tar utdannelse som økonom, så er ikke det det samme som at den ene av de to utdanningene er bortkastet. Man vil ofte få/ta jobber hvor man får brukt begge bakgrunnene, og slik tverrfaglighet kan være svært verdifull. 

Anonymkode: c31b4...3b7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, jeg er en av de med doble utdanninger, og jeg tenker også at du rett og slett må slutte å tenke på andre ting enn noe du ikke kan gjøre så mye med. Og så betaler jo vi med doble utdanninger skatt som alle andre i yrkeslivet, så jeg ser nok ikke helt argumentet ditt. Konsekvensen for min del hadde f.eks vært at jeg ikke hadde fått min nye jobb som gir meg bedre lønn og dermed også mulighet til å betale mer skatt. For ja, jeg betaler min skatt med glede. Jeg har primært jobbet fulltid ved siden av fulltidsstudier - ergo har jeg betalt ganske mye skatt samtidig som jeg har studert.

Så kan man jo også skylde på nettopp de arbeidsgiverne som krever stadig mer kompetanse, gjerne innenfor flere felt. Og desto vanskeligere det er å få seg jobb, desto viktigere er det å ha ulike kompetanser. 

Så er det også slik at det kreves mer og mer kompetanse innenfor ulike felt også. Selv har jeg måttet spesialisere meg mye innenfor flere grener nettopp for å bli attraktiv. Og så tenker jeg som så: takk og lov for at man faktisk har muligheten til å ombestemme seg og ikke være stuck i én retning hele livet.

En annen ting er jo i tilfeller hvor man f.eks opplever at man blir effektivisert bort, noe som krever at man har annen kompetanse, et annet poeng er også de som opplever å måtte omskolere seg grunnet helse eller andre aspekter. Det er mer lønnsomt at de får muligheten til dette, framfor å havne på NAV resten av livet.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ok men burde man da selv betale utdannelse nr 2 eller skal jeg betale via min skatt, dvs skal jeg betale? 

Hvis alternativet er at de ikke får jobb, og blir gående på sosialen eller blir uføre, koster det samfunnet betraktelig mer enn om de blir påstandert en utdannelse som får dem ut i arbeidslivet.

Anonymkode: 70cab...aa2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utdanninger er generelt for langt, dobbelt eller ei.

I Danmark har de satt et tak på én master pr. person, og det gis kun tilgang til å begynne på en andre master dersom det er ledig plass. I praksis betyr det at den andre masteren må være i en mindre populær grad. 

Det er andre aspekter med høyere utdanning som er helt horribelt òg. Jeg var med på et forskningstokt i et bachelorfag der budsjettet var 1 MNOK pr. student for 10 dager. De fleste studentene var utenlandske og 95% av studentene får aldri bruk for kunnskapen i ettertid. 

Anonymkode: e1390...d35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har økonomi og jus. Har vært avgjørende for min karriere. De mest interessante menneskene jeg har jobbet med har en kombinert bakgrunn. For eksempel lege som har videreutdannet seg til konsulent. Selv en som var utdannet snekker, som så ble økonom, bidro med noe helt annet enn en som gikk den "klassiske" veien gjorde. 

Hva fikk deg til å velge jus og økonomi?

Anonymkode: 06430...a78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva fikk deg til å velge jus og økonomi?

Veien ble til mens jeg gikk. Tok en mastergrad først. Fikk en jobb jeg stortrivdes med, men der utviklingen ville stoppet opp. Bygde på med flere fag, og sikret meg med det en unik kompetanse. 

Som noen påpeker over. Jeg stortrives med det jeg gjør, jobben er hobby, og jeg betaler (mye) skatt med glede da jeg støtter ordningene og mulighetene vi har i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes det blir feil å skal kreve at 19-20 åringer uten livserfaring skal ta et valg som skal prege hele resten av livet, uten at de kan ombestemme seg senere.

Og hva med alle studentene som hopper av studiet? De koster også samfunnet penger, men man kan jo ikke akkurat tvinge dem til å fortsette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du trenger å irritere deg over dette? Det å studere og stå sterkt faglig er verdigskapende for landet. Vi kommer til å trenge flere og flere med bred bakgrunn og utdanning. 

Anonymkode: 47732...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 18.41):

Jeg har jobba 15 år i bhg. Er utdanna barnehagelærer. På grunn av en funksjonshemming kan jeg ikke lenger jobbe i barnehage. Tok derfor ny utdannelse innen administrasjon og ledelse. Det har jeg null dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: 03dc9...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har jobba 15 år i bhg. Er utdanna barnehagelærer. På grunn av en funksjonshemming kan jeg ikke lenger jobbe i barnehage. Tok derfor ny utdannelse innen administrasjon og ledelse. Det har jeg null dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: 03dc9...cf8

Hva jobber du med nå? Var det lett å få jobb på den andre utdanning? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
SPOCA skrev (På 14.5.2021 den 13.43):

Ja, jeg er en av de med doble utdanninger, og jeg tenker også at du rett og slett må slutte å tenke på andre ting enn noe du ikke kan gjøre så mye med. Og så betaler jo vi med doble utdanninger skatt som alle andre i yrkeslivet, så jeg ser nok ikke helt argumentet ditt. Konsekvensen for min del hadde f.eks vært at jeg ikke hadde fått min nye jobb som gir meg bedre lønn og dermed også mulighet til å betale mer skatt. For ja, jeg betaler min skatt med glede. Jeg har primært jobbet fulltid ved siden av fulltidsstudier - ergo har jeg betalt ganske mye skatt samtidig som jeg har studert.

Så kan man jo også skylde på nettopp de arbeidsgiverne som krever stadig mer kompetanse, gjerne innenfor flere felt. Og desto vanskeligere det er å få seg jobb, desto viktigere er det å ha ulike kompetanser. 

Så er det også slik at det kreves mer og mer kompetanse innenfor ulike felt også. Selv har jeg måttet spesialisere meg mye innenfor flere grener nettopp for å bli attraktiv. Og så tenker jeg som så: takk og lov for at man faktisk har muligheten til å ombestemme seg og ikke være stuck i én retning hele livet.

En annen ting er jo i tilfeller hvor man f.eks opplever at man blir effektivisert bort, noe som krever at man har annen kompetanse, et annet poeng er også de som opplever å måtte omskolere seg grunnet helse eller andre aspekter. Det er mer lønnsomt at de får muligheten til dette, framfor å havne på NAV resten av livet.

Sykepleie og master i engelsk?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig. Jeg jobber selv med rekruttering og det blir mer og mer vanlig å ha to bachelorgrader, og gjerne en master i tillegg. Det virker ikke som åtte års studielån er spesielt avskrekkende. Mange koser seg nok veldig i studietiden, og de som søker hos oss har ikke de tunge utdannelsene som lege, jurist o.l. (disse får du uansett ikke gjort ferdig på åtte år med mindre du tar dem i parallell).  De har bachelor i sosialantropologi og så en bachelor til i nordisk språk osv. Gjerne minst tre friår også - folkehøyskole, backpacking og ett år med spanskkurs i Latin-Amerika. Det betyr at de er godt over 30 før de får sin første jobb. Man har fortsatt et langt arbeidsliv foran seg, så for all del – men jeg tenker også at staten kun bør subsidiere én bachelorgrad og én mastergrad. Etter det får man betale skolepenger, som i mange andre land.

Anonymkode: e54ca...9b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 17.53):

Herregud. At du gidder å bry deg om hva andre gjør. Det er ikke slik at det du betaler i skatt går direkte til en student. Ærlig talt. 

Anonymkode: e1128...094

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 17.53):

Det er ikke alle som vet hva de vil bli når de er 18 år noen ombestemmer seg. Og de 'betaler' jo selv for denne utdannelsen ved at de går glipp av arbeidsinntekt de årene de studerer videre. I tillegg får de høyere studiegjeld=får mindre boliglån.

Anonymkode: 00d4f...326

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...