Gå til innhold

Barn fikk blåmerke etter at ansatt tok tak i han

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Barnet mitt fortalte at han har veldig vondt i skuldra, fordi en ansatt i barnehagen kleip. Når jeg fikk se skuldra ser jeg at barnet har bloduttredelser og er rød og blå.. det er ikke så stort, men det vises godt. når vi hentet barnet dagen det skjedde, sa de at det hadde vært en fin dag med turgåing og kos. 

Hva nå? Hvordan håndterer jeg dette? 

Barnet sa selv at han ikke hørte etter så ble den ansatte sint. Barnet er 5 år. 

Anonymkode: b6405...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir tilbakemelding til styrer om at barnet ditt har et blåmerke og sier det er en ansatt som har gjort det. Og så får du ta stilling på om du vil anmelde den ansatte for kroppskrenkelse eller ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde og snakk med styrer. Hvis det er styrer som har gjort dette snakker du med kommunen (kommunen har tilsyn med alle barnehager). 

Anonymkode: e2899...896

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta bilde og snakk med styrer. Hvis det er styrer som har gjort dette snakker du med kommunen (kommunen har tilsyn med alle barnehager). 

Anonymkode: e2899...896

Det var pedagogisk leder på avdelingen som gjorde det, ikke veldig pedagogisk.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det skjedde meg når jeg jobbet i barnehage og det var bare ett uhell. Skulle ta gutten bort til en benk for å prate, holdt ham i armen på vei bort og han fallt...for å unngå at han slo hode sitt måtte jeg holde ham ganske hardt i armen derav blåmerke. Var kjempeflaut.

kan være det var noe ala dette..må ikke være noe «mishandling»

Anonymkode: 328aa...36a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk i barnehagen kunne noen av de som jobbet der være ganske harde når de tok tak i meg!

Så er noe som kan ha skjedd!

Anonymkode: 3377c...d29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uff det skjedde meg når jeg jobbet i barnehage og det var bare ett uhell. Skulle ta gutten bort til en benk for å prate, holdt ham i armen på vei bort og han fallt...for å unngå at han slo hode sitt måtte jeg holde ham ganske hardt i armen derav blåmerke. Var kjempeflaut.

kan være det var noe ala dette..må ikke være noe «mishandling»

Anonymkode: 328aa...36a

Ja, jeg håper det. jeg håper at han kanskje hindret barnet i å løpe ut i trafikken, noe barnet sier at ikke er tilfelle. Men skal selvfølgelig høre den ansattes side av historien, bare rart at det ikke ble nevnt ved henting. Barnet sier at det var på lekeplassen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei!

Barnet mitt fortalte at han har veldig vondt i skuldra, fordi en ansatt i barnehagen kleip. Når jeg fikk se skuldra ser jeg at barnet har bloduttredelser og er rød og blå.. det er ikke så stort, men det vises godt. når vi hentet barnet dagen det skjedde, sa de at det hadde vært en fin dag med turgåing og kos. 

Hva nå? Hvordan håndterer jeg dette? 

Barnet sa selv at han ikke hørte etter så ble den ansatte sint. Barnet er 5 år. 

Prøv å spøre hva de gjorde og slikt. Spør barnet litt først. Plutselig gikk de over veien, din skatt hørte ikke etter og så var det en bil og den ansatte tok hard i for å flytte på raskt.... Eller løp videre. Bedre at noen tar litt hardt i enn at barn blir skadet. 

Anonymkode: 39751...09c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min møtte også dronning Sonja og kongen på 17.mai festen de hadde på onsdag. Unger kan lyve, undersøk nå saken før du lager masse oppstyr. Kanskje det er du eller far som har laget blåmerket.

Anonymkode: b885b...264

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilder og dra på legevakta for å få dokumentert skaden. Så kan du ta det opp med barnehagen, vurdere anmeldelse etc senere. Men det er nødvendig i en evt videre sak å ha dokumentasjonen på plass. 

Anonymkode: c1353...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ungen min møtte også dronning Sonja og kongen på 17.mai festen de hadde på onsdag. Unger kan lyve, undersøk nå saken før du lager masse oppstyr. Kanskje det er du eller far som har laget blåmerket.

Unødvendig kommentar. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg håper det. jeg håper at han kanskje hindret barnet i å løpe ut i trafikken, noe barnet sier at ikke er tilfelle. Men skal selvfølgelig høre den ansattes side av historien, bare rart at det ikke ble nevnt ved henting. Barnet sier at det var på lekeplassen 

Det er ikke sikkert den ansatte tenkte så mye over det. Jeg har også gitt et blåmerke til et barn en gang. Det var på tur og barnet snublet på vei inn på bussen. Jeg sto i bussdøra og heiste barnet opp etter overarmen for å unngå at hun ble trampet på av de barna som kom bak. Det ble merke av fingrene mine rundt armen hennes, men det så jeg ikke fordi barnet hadde genser på. Jeg var ikke klar over det før moren til dette barnet anmeldte meg for kroppskrenkelse. 🙈 flaut og ubehagelig, men heldigvis ble det slått fast at jeg ikke hadde gjort noe galt.

Anonymkode: 667e5...27e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gode mødre annmelder forholdet til Politiet for kroppskrenkelser!

Anonymkode: 7aeb9...fef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde av blåmerket. 
Snakk med leder i barnehagen og forklar, men vær åpen for en positiv dialog . 
Du får sikkert en beklagelse og pratet ut om det . 
Skulle det dukke opp en annen situasjon seinere, så er det greit å vise til at dere har ordnet ut før 

Anonymkode: 70a13...a82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjedd med meg engang å. Barnet løp ut i bilveien på tur og jeg tok tak i armen. Meldte så klart fra til foreldrene ved henting.

En annen scenario er da barnet satte mat i halsen og jeg dunket barnet i ryggen. Da kom «Hun slo meg». Meldte så klart i fra til foreldrene ved henting.

Ta bilde, snakk med vedkommende/styrer.  Det skal tas på alvor men ikke forhåndsdøm noen/ heng ut en person uten å vite fakta.

Anonymkode: fe850...a4b

• Liker 2
Skrevet

Dette kan være en helt uskyldig årsak som ligger bak. Feks at den ansatte tok tak i skulder/armen for å forhindre en ulykke eller lignende. Heller et blåmerke enn et skadet barn/i verste fall dødt barn.

Uansett forfør deg vedr hva som har skjedd, og ta det derfra. Det er greit å få fram alle kortene på bordet, og ikke bare anmelde uten at du vet hva som skjedde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Unødvendig kommentar. 

Nei. Stakkars barnehageansatte sier jeg bare. Skjønner godt mange av de er på jakt etter ny jobb.

• Liker 3
Skrevet

Et barn jeg jobber med fikk også vondt i skulderen en gang og ble rød (men tror ikke det ble blåmerke). De sto og tullet utenfor døra, ventet på tur, dyttet hverandre og lo. Flere ble litt småsure, noen mistet balansen og falt og slo seg. Jeg ba dem om å stå roligere, strakk ut armen for å gi signal til førstemann i køen at han kunne komme inn. Akkurat da ble han dyttet/mistet balansen sånn at han kom mot meg i full fart, mot mine utstrakte fingre. Jeg fikk kjempevondt i mine fingre, og han fikk ordentlig vondt i skulderen. Han oppfattet det som at jeg hadde vært sint på ham (fordi jeg hadde bedt dem stoppe). Heldigvis (for både barnets og min del) sto det en annen voksen der som så akkurat hva som skjedde. Dette var rett før han fylte fem år.

Jeg har også klart å tråkke et barn på hånda, barnet satt på gulvet, et annet barn kom løpende rett på meg, så jeg automatisk måtte ta et skritt til siden for å holde balansen - og der var hånda til barnet på gulvet. Det gjorde naturlig nok vondt. 

I begge tilfellene ga jeg selvfølgelig beskjed ved henting, eller ga beskjed til kollega som var der senere enn meg. 

Det er selvfølgelig IKKE innafor dersom dette er gjort med viten og vilje fra den voksnes side. Jeg prøver bare å belyse at når vi er sammen med så mange barn hele dagen KAN det oppstå ting når man er mange så tett sammen, som overhodet ikke er vondt ment.... Er det faktisk "vold" er det selvsagt på ingen måte greit, men barn gjengir ikke alltid alt helt riktig, og uhell skjer som sagt... Spør i barnehagen, du!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...