Gå til innhold

Noen som har fått med seg begrunnelsen for at 40-44 åringene er flyttet langt framover i vaksinekøen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår begrunnelsen for å skyve de unge frem i køen. Men jeg finner ingen begrunnelse for hvorfor aldersgruppen 40-44 også skal rykke frem? Denne aldersgruppen er hverken ung eller spesielt utsatt? 40-åringer klarer vel fint å holde seg unna russebussrulling og festing?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor akkurat 40-44? 

Er målet nå å vaksinere alle unge, alle unge voksne, alle "nesten"-middelaldrende", samt alle over 65? Og la de middelaldrende vente til absolutt alle andre er vaksinert?

Hvorfor er en 40-åring lenger fremme i køen enn en som er 15-25 år eldre? Statistikkene har jo vist at det er betydelig større risiko for en 60-åring å bli alvorlig syk av Covid-19 enn for en 40-åring? 

Skjønner ikke dette, jeg. Noen som kan forklare hvorfor 45-65 år blir nedprioritert? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du har misforstått, 40-44 kommer selvsagt etter 45-64. Men de kommer før 25-39, og samtidig med de under 25.

• Liker 11
Skrevet

Det ble forklart med at de utifra studier de så langt har, har større sjanse for å bli alvorlig syke enn andre grupper som ikke er vaksinert.

• Liker 2
Skrevet

Som en skriver over: Du har misforstått. Alle over 45 år får vaksine før de mellom 40-44 år. At de velger 40-44 fremfor 25-39 år er fordi de over 40 har en litt større risiko for alvorlig forløp av korona enn de under 40. Og så har du selvsagt de unge mellom 18-25 som du nevner som får samtidig med de mellom 40-44.

• Liker 3
Skrevet

De kommer jo ikke før 45-65. De er i gruppen 18-44 at 40-44 og 18-24 er først.

• Liker 4
Skrevet

40-44, i tillegg til ca 18-25 kommer ikke før alle ned til 45 har blitt vaksinert. Og det gjøres fordi 40-44 ikke har ubetydelig risiko for sykdomsutvikling, det er mindre risiko enn for de i gruppen 25-39. 

• Liker 4
Skrevet
Dolce skrev (3 timer siden):

Jeg forstår begrunnelsen for å skyve de unge frem i køen. Men jeg finner ingen begrunnelse for hvorfor aldersgruppen 40-44 også skal rykke frem? Denne aldersgruppen er hverken ung eller spesielt utsatt? 40-åringer klarer vel fint å holde seg unna russebussrulling og festing?

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor akkurat 40-44? 

Er målet nå å vaksinere alle unge, alle unge voksne, alle "nesten"-middelaldrende", samt alle over 65? Og la de middelaldrende vente til absolutt alle andre er vaksinert?

Hvorfor er en 40-åring lenger fremme i køen enn en som er 15-25 år eldre? Statistikkene har jo vist at det er betydelig større risiko for en 60-åring å bli alvorlig syk av Covid-19 enn for en 40-åring? 

Skjønner ikke dette, jeg. Noen som kan forklare hvorfor 45-65 år blir nedprioritert? 

De «rykker jo bare frem» som en naturlig konsekvens at de yngste prioriteres og de nest yngste nedprioriteres. 
De eldre får fortsatt vaksine først. Det er bare de to yngste gruppene som blir omprioritert

• Liker 2
  • Opprett ny...