Gå til innhold

Noen som vet om denne lyslenken tåler regn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en utrolig fin led - lyslenke med solpanel fra IKEA. Den lader opp på dagtid, og lyser utrolig fint og varmt på kvelden/natten. Jeg har to av disse som jeg skal ha på veranda, men er usikker på om de tåler regn? Noen som vet?

Altså, må jeg ha disse under tak?

https://www.ikea.com/no/no/p/solarvet-led-lyslenke-med-24-lys-utendors-solcelledrevet-ball-hvit-00421406/

Anonymkode: b7979...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har disse ute på sommeren, tar de ikke inn om det regner. Men rydder de vekk før høsten. 

Anonymkode: be6b2...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør de. Har hatt mine i flere år.

Anonymkode: e0c42...96c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg tenkte å skru fast selve solcellepanelet på veggen, men kan denne stå litt lenger inn på husveggen? Altså, hvis selve lampene er festet til rekkverket og panelet er skrudd på veggen bak, vil lyset fortsatt kunne nå solcellepanelet? Er litt usikker på hvor direkte lys den trenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar! Jeg tenkte å skru fast selve solcellepanelet på veggen, men kan denne stå litt lenger inn på husveggen? Altså, hvis selve lampene er festet til rekkverket og panelet er skrudd på veggen bak, vil lyset fortsatt kunne nå solcellepanelet? Er litt usikker på hvor direkte lys den trenger.

Selve panelet trenger direkte sol, og de lader veldig godt. Men om det ikke har sol hele dagen så vil de lyse, de lader selv om det er overskyet. Mine gamle gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selve panelet trenger direkte sol, og de lader veldig godt. Men om det ikke har sol hele dagen så vil de lyse, de lader selv om det er overskyet. Mine gamle gjør det. 

Ja, jeg tenker å feste den på ytterveggen, men den også tåler å få regn på seg eller? Den vil jo stå med panelet direkte mot åpen himmel :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg kjøpte en utrolig fin led - lyslenke med solpanel fra IKEA. Den lader opp på dagtid, og lyser utrolig fint og varmt på kvelden/natten. Jeg har to av disse som jeg skal ha på veranda, men er usikker på om de tåler regn? Noen som vet?

Altså, må jeg ha disse under tak?

https://www.ikea.com/no/no/p/solarvet-led-lyslenke-med-24-lys-utendors-solcelledrevet-ball-hvit-00421406/

Jeg har en lignende "ball" som henger på balkongen, med solcellepanel. Den henger der når det regner også, og virker ihvertfall hittil (snart 1 år gammel).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenker å feste den på ytterveggen, men den også tåler å få regn på seg eller? Den vil jo stå med panelet direkte mot åpen himmel :P 

Jada! Går så bra!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det står at det er ip44 tåler det fukt 😊

Anonymkode: e4931...2c3

AnonymBruker
Skrevet

IP44 - Sprutsikker
Beskytter mot vannspray og regn i 180° vinkel uten ødeleggende virkning. Disse er normalt ikke helt vanntette, men kommer med vannledersystem som tilser at vann ikke når elektriske komponenter og sørger for at det renner ut igjen. Godkjent for utendørs bruk og alle soner på bad, med unntak av badekar og dusj (sone 0) og området rett over badekar og dusj (sone 1, opptil 225cm).

Anonymkode: 1d05f...737

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge det står at det er ip44 tåler det fukt 😊

Anonymkode: e4931...2c3

Klarte ikke finne ip-sertifisering på de her, men overså det sikkert om du fant det.

Anonymkode: cb6f5...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...