Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle denne ligge på pr mnd?

Om en gikk vekk fra dagens system, hva burde en fast månedlig sum være for alle som mottar uføretrygd?

Og ville dette vært bedre enn dagens system?

Anonymkode: 83dd8...605

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

19407,- i mnd, netto. Uansett barn eller ikke, gift eller ikke, god lønn tidligere eller ikke.

Nei, det ville ikke vært et bedre system.

Anonymkode: 13a00...75d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

19407,- i mnd, netto. Uansett barn eller ikke, gift eller ikke, god lønn tidligere eller ikke.

Hvorfor akkurat denne summen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rundt om i landet en del variasjon i boutgifter og andre levekostnader, og med én fast sum for alle uføretrygdede ville det vært færre valgmuligheter mtp. bosted. Dette ville igjen ført til at noen steder i landet ville fått en opphopning av uføre beboere/innbyggere, noe som kunne ført mye negativt med seg: økt belastning på de lokale helsetjenester, mindre kontakt i hverdagen mellom uføre og ikke-uføre, altså segregering.

Anonymkode: a8b57...aec

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er rundt om i landet en del variasjon i boutgifter og andre levekostnader, og med én fast sum for alle uføretrygdede ville det vært færre valgmuligheter mtp. bosted. Dette ville igjen ført til at noen steder i landet ville fått en opphopning av uføre beboere/innbyggere, noe som kunne ført mye negativt med seg: økt belastning på de lokale helsetjenester, mindre kontakt i hverdagen mellom uføre og ikke-uføre, altså segregering.

Det tviler jeg på. For det første bor det mange på minstetrygd i Oslo som ikke flytter på seg pr i dag.

For det andre ville det også avhenge av hvor stor denne faste trygden ble. Noe du unnlot å skrive noe om.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygden bør settes til 75 % av gjennomsnittslønnen i Norge. I øyeblikket er 608.000 kr, og da bør alle uføretrygden få 456.000 kroner i året.

Kostnadene dekkes ved å øke skatten og fjerne barnetrygden, kontantstøtten.

Anonymkode: e4d1d...025

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor akkurat denne summen?

Måtte ta en sum, så da ble det den.

Synes at det ikke er så sort-hvitt, at behov er ulike og at man også fortjener ulikt basert på historikk.

To gifte voksne mennesker som bor sammen og begge har trygd, kan fint leve på vesentlig mindre enn en aleneforelder som skal leve på trygd - for eks.

Det blir feil at de skal få samme summen utbetalt i mine øyne. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet

12 000, + gratis medisin og tannlege, og egenandelsfritak på helsehjelp.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (11 minutter siden):

Jeg som har AAP har den summen i mnd. Det er ikke mye å leve på. Gratis medisin hadde hjulpet om det faktisk var helt gratis, men så er det mye annet man trenger for å leve også.

Minstesum ufør er vel ca 15.000, det hjelper litt. Men fremdeles et fattig liv. Jeg klarer meg fint fordi jeg er gift, men skulle ønske summene var 15. for AAP for nærmere 18-19 for ufør. Da hadde man hatt mulighet til å spare litt til ferie eller bursdagsgaver, det er ganske vanskelig på minstesum må jeg innrømme. Jeg lever sparsommelig også så det går, men ikke mye mer. Må alltid tenke om jeg har råd til f.eks en time hos frisøren eller om jeg må vente så jeg kan gi min mor en bursdagsgave.

Anonymkode: 6df52...85e

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg som har AAP har den summen i mnd. Det er ikke mye å leve på. Gratis medisin hadde hjulpet om det faktisk var helt gratis, men så er det mye annet man trenger for å leve også.

Minstesum ufør er vel ca 15.000, det hjelper litt. Men fremdeles et fattig liv. Jeg klarer meg fint fordi jeg er gift, men skulle ønske summene var 15. for AAP for nærmere 18-19 for ufør. Da hadde man hatt mulighet til å spare litt til ferie eller bursdagsgaver, det er ganske vanskelig på minstesum må jeg innrømme. Jeg lever sparsommelig også så det går, men ikke mye mer. Må alltid tenke om jeg har råd til f.eks en time hos frisøren eller om jeg må vente så jeg kan gi min mor en bursdagsgave.

Det er ingen menneskerett å dra på ferie. Jeg kjenner flere i fulltidsjobb som ikke har vært på ferie på flere år. Slik det er nå kan uføre i mange tilfeller ha høyere forbruk enn arbeidsføre i lavtlønnsyrker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er millionær og jeg klipper håret mitt selv. Kjøp frisørsaks på normal og google hvordan man klipper seg selv. Evt. Få partner til å gjøre det. Mye bedre å gjøre det selv faktisk fordi du slipper å bestille time og bruke mye tid på det. 5 min hjemme så er håret nyklipt. 

Anonymkode: 7731b...7d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er millionær og jeg klipper håret mitt selv. Kjøp frisørsaks på normal og google hvordan man klipper seg selv. Evt. Få partner til å gjøre det. Mye bedre å gjøre det selv faktisk fordi du slipper å bestille time og bruke mye tid på det. 5 min hjemme så er håret nyklipt. 

Å klippe håret hjemme er et bra tips, jeg har ikke vært hos frisøren på 7 år, og da var det fordi jeg fikk et gavekort på frisør til fødselsdagen. Tipset hører likevel ikke helt hjemme i tråden. Og hva har det at du er millionær med noenting å gjøre? Har du erfaring med å ha hatt dårlig råd over lang tid?

Selv mennesker med lite penger kan iblant klare å spare litt penger. Det gjør man ved å aldri kjøpe seg noe nytt, kutte matbudsjettet inn til beinet, gå med hullete sko osv. Da kan man få spart nok til å komme seg avgårde på en liten tur, reise til venner eller familie andre steder i landet, eventuelt på campingtur om man er så heldig at man kan låne utstyr.

Anonymkode: e800a...35d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du har nok klippet ditt eget hår kan jeg tro, at du er millionær? Tja, skeptisk. En millionær har ingen nytte av å skryte om dette på KG. Nice try though👍🏻

Anonymkode: 227d4...947

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du ikke troen på uføretrygdede? Hva hvis uføretrygdede fikk ha sine egne steder, med trygdemyndigheter, trygdeforståelse, med tilbud for dem som er hjemme på dagtid og ikke må vente til kvelden med å utføre aktiviteter? Med møter for trygdede så trygdede kunne fått ro og hvile i egen situasjon. At man treffer likesinnede og ikke må være den trygdede dritten blant mange u-trygda mennesker? At man kunne hatt konkurranse om hvem som får mest i trygd og snakket avslappet om trygderettigheter. Startet opp trygdekafeer, med trygde-milkshake og trygdeburger? Trygde-bilutsalg, og disse tettstedene hadde selvfølgelig vært utformet med strenge krav til tilpasning, universal utforming på speed. 

Anonymkode: fb878...d5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 timer siden):

Hva tenker du da bo kostnadene skal være på? 

Anonymkode: 51d8a...761

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Dette er det man minst burde ha for å ha en OK levestandard. Norge er et dyrt land å bo i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (5 timer siden):

Det er ingen menneskerett å dra på ferie. Jeg kjenner flere i fulltidsjobb som ikke har vært på ferie på flere år. Slik det er nå kan uføre i mange tilfeller ha høyere forbruk enn arbeidsføre i lavtlønnsyrker. 

Jada, jeg er klar over det. Men realiteten er at de fleste har godt av å komme seg vekk litt. Jeg snakker ikke om dyre luksusferier, men kanskje å leie en hytte en helg liksom :) 

Som sagt klarer jeg meg fint personlig siden jeg ikke er alene, men skulle gjerne spart enda mer i hverdagen. Jeg har et lavt forbruk fordi jeg syns det er ok og fordi jeg må, men hadde vært fint å en gang iblant kunne spandere middag på foreldre eller overrasket mannen. Du forstår nok hva jeg mener. 

Selv i jobben jeg hadde før i et lavtlønnet yrke hadde jeg 18.000 utbetalt, 6000 mer i mnd er en del når man har lite. Jeg er takknemlig for det jeg får, men skulle som sagt gjerne ha brukt litt mer på de som betyr noe for meg. Bruker lite penger på meg selv.

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva tenker du da bo kostnadene skal være på? 

Under 12000. Det er heller ingen menneskerett å bo i en storby. Det er mange arbeidsføre som ikke får seg jobb andre plasser og som også må bo i utkantstrøk.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (9 minutter siden):

Under 12000. Det er heller ingen menneskerett å bo i en storby. Det er mange arbeidsføre som ikke får seg jobb andre plasser og som også må bo i utkantstrøk.

Selvfølgelig under 12.000, men jeg bor landelig og her er leia på 8000 i gjennomsnitt, uten strøm og tv/Internett. Man har kanskje noen forsikringer også. Si man da har 4000 igjen å leve for, enda mindre om vinteren pga strøm.

Høres det ut som et bra liv? 4000 er forresten under sosialen sine satser.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva skulle denne ligge på pr mnd?

Om en gikk vekk fra dagens system, hva burde en fast månedlig sum være for alle som mottar uføretrygd?

Og ville dette vært bedre enn dagens system?

Grunnleggende uenig i at der skal kun være én sum for alle som blir uføretrygdet. 

Det skal ha lønt seg å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe. Det er pilaren i trygdesystemet, og det må man ha. En som er 56 år og har jobbet i 30 år med tålig høy lønn og beskatning skal ikke havne på samme trygd som en som kommer rett fra videregående eller er i 20-årene uten å ha noensinne betalt skatt. 

Så for å svare deg, så mener jeg trygdesystemet er riktig bygd opp med rette satser, men at "ung-ufør" kunne vært fjernet. Altså at alle minstetrygdede havnet på ung-ufør singelsats, og derav sluttet med å forskjellsbehandle folk. 

Faren for å øke trygdesatsene enda mer er å oppmuntre folk med helseutfordringer til å slutte å jobbe selv om de mestrer det. 

Det skal lønne seg å jobbe. På alle mulige måter. Punktum. 

Anonymkode: 1ff3b...040

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...