Gå til innhold

Noen som har tatt eksamen i Barne-og ungdomsarbeiderfaget, andre som kan veilede om selve oppgaveløsning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal ta siste eksamen i Barne-og ungdomsarbeiderfaget, lurer på hvordan jeg skal løse oppgaven.

Her er eksempel på 2 forskjellige eksamener:

1. På arbeidsplassen din skal det komme flere barn som nettopp har kommet til Norge. Disse barna har ulik bakgrunn. Noen av dem er flyktninger, andre har foresatte som har fått jobb i Norge. Felles for dem alle er at norsk språk og kultur er fremmed for dem.

Oppgave:

Hva er viktig å tenke på når du skal ta imot disse barna for første gang? Hva vil du gjøre for at de skal trives og få venner, og hvorfor vil du gjøre det slik? Gi egne beskrivelser, og bruk egne ord og faglige uttrykk.

2. Du blir tilsatt som barne-og ungdomsarbeider i en barnehage og på arbeidsplassen din blir det å jobbe med å skape et inkluderende lekemiljø, både ute og inne. Hele personalet er opptatt av å legge til rette for et inkluderende miljø for varierte og felles opplevelser for barnegruppen, leken skal være tilpasset det enkelte barn , der barna blir sett, får utviklet sin identitet og sin sosiale kompetanse.  Personalet er klar over at samspillet mellom barn og voksne er vesentlig for å skape gode lekeopplevelser.

Et av barna,  er en utadvendt gutt, og personalet ser at han ofte leder leken og får de andre barna med seg., En annen gitt er nettopp kommet til Norge, han er ukjent med språket og måtene å leke på. Han blir derfor sittende alene og se på leken, og han tar lite kontakt med de andre barna.

Oppgave: Som barne og ungdomsarbeider skal du bidra til å skape et godt og inkluderende miljø for barna på arbeidsplassen din. Med utgangspunkt i situasjonsbeskrivelsen skal du forklare hva du vil gjøre, hvordan du vil gjøre det, og hvorfor du skal gjøre det slik. I svaret ditt skal du vise faglig forståelse, grunngi valgene dine og bruk egne ord. Du velger selv arbeidssted.

Oppgavene er greie de, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal skrive dem. Det er lov å ta med alle hjelpemidler, så jeg tenker rammeplanen og noe lovverk dersom oppgaven åpner for det. I tillegg lurer jeg litt på om jeg kan skrive en didaktisk plan for opplegg i tillegg til å svare på selve oppgaven og ta med kilder. 

Noen som kan dele noen tanker om hvordan løse selve oppgaven?

Anonymkode: faad3...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...