Gå til innhold

Er kommet i en sikkelig knipe, trenger sårt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Nå trenger jeg hjelp fra dere!

Jeg er fortiden ansatt gjennom manpower, dette vikariatet går ut på fredag. Og da står jeg uten oppdrag.

Hvis jeg blir sykemeldt nå, kan jeg da gå sykemeldt selv om jeg ikke har noen jobb å være sykemeldt fra?

Klarer ikke å få meg jobb, for når de hører jeg er gravid er det kroken på døra.

Så det jeg hadde håpet på var å gå sykemeldt frem til termin. Er dette mulig?

På forhånd tusen takk for svar!!

prinsessa 6+1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke 100 % sikker men jeg tror du kan det. Vet i hvertfall om mange som har mistet jobben og sykemeldt seg, og de har vært sykemeldt lenge etter at de har mistet jobben. Man kan være sykemeldt i 1 år i gangen. Dersom du er så syk pga. graviditeten at du ikke kan jobbe kan du også søke om svangerskapspenger i stedet for sykepenger. Da tror jeg du får det samme beløp, men det går ikke ut over sykemeldingstiden. Men det tar sikkert tid å behandle en slik søknad, så du bør sikkert få en vanlig sykemelding først.

Ellers er det sikkert noen som synes det er råttent å gå sykemeldt viss man er gravid uten å ha noen komplikasjoner med det. Men hvis man vil ha jobb, og ikke får det pga. graviditet, hva skal man da gjøre. Noe må man leve av.

Skrevet

Tusen takk Jen!

Ja det er en sikkelig vanskelig situasjon jeg har kommet i. Helst ville jeg jo jobbe. Men det er jo ingen som vil ha meg.

Jeg er veldig "ortlig" og har aldri gjordt noe slik før men nå vet jeg ikke min arme råd.

Hvis jeg skal gå arbeidsledig får jeg jo bare 66% av lønna og det klarer vi oss ikke på. Så jeg er sikkelig desperat.

Skrevet

Håper det ordner seg for deg. Jeg er også veldig orntlig, men ville garantert tenkt som deg. Første gang jeg var gravid var jeg skikkelig idiot. Jeg hadde nettopp begynt i ny jobb (ca. 5 uker), og ble skikkelig rammet av svangerskapskvalme. Jeg, mitt dumme nek, trodde ikke jeg hadde noen rettigheter siden jeg hadde jobbet så kort tid, og jeg syntes det var ekkelt å bli gravid så tidlig etter ansettelsen (det var ikke planlagt). Hva jeg gjorde? Jeg sluttet! Null kroner i hele sykeperioden min (som varte 9 mnd) og 30000,- i fødselspenger. Det var ikke noe moro å "komme til seg selv" og se hva jeg hadde gjort. Nå prøver å bli gravid igjen, men nå har jeg heldigvis jobb, så denne gangen kan jeg legge meg ned å være syk (om det skulle skje igjen) med god samvittighet for familieøkonomien.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Ja, hva skal man gjøre. Syntes virkelig synd på deg.

Men husk at den som leter finner... Muligheten er stor for å finne en jobb for noen få mnd. dersom man går inn for det.

Det er jo ikke sikkert legen din vil sykemelde deg, og da blir det trygd eller jobbsøking.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tviler på at du får sykemelding uten å være syk, gitt. Jeg håper i hvert fall ikke det går an å snylte samfunnet på denne måten.

Du trenger jo ikke å fortelle at du er gravid på jobbintervjuet. Siden du bare er 6 uker på vei, synes det jo ikke. Hvis det senere blir spørsmål, kan du jo bare si at du ikke fant ut at du var gravid før senere.

Skrevet

Hvorfor forteller du at du er gravid?? Du har ingen plikt til å fortelle dette i jobbintervju, og de har heller ingen rett til å vite det. Siden du kun er 6 uker på vei synes det jo heller ikke.

Stå på jente :)

Skrevet

Vore inte det bästa om du fann ett vikariat (genom manpower) fram till strax innan din termin? Jag tycker det låter fel att du ska be om att få bli sjukskriven när du inte är sjuk.

Hvorfor forteller du at du er gravid?? Du har ingen plikt til å fortelle dette i jobbintervju, og de har heller ingen rett til å vite det. Siden du kun er 6 uker på vei synes det jo heller ikke.

I Sverige har en kvinna skyldighet att upplysa arbetsgivaren om hon ÄR gravid, om hon låter bli kan hon bli av med jobbet då hon undanhållit detta. Däremot är det inte tillåtet att fråga om en kvinna (eller man) har planer på att bli gravida vid en intervju. Du ska inte heller kunna bli uppsagd pga din graviditet. Jag vet inte hur det är i Norge men ärlighet brukar löna sig.

Gjest gurimalla
Skrevet

I Norge er man ikke forpliktet til å fortelle at man er gravid hvis man søker jobb. Siden det viser seg at arbeidsgiver i ofte ikke vil ansette gravide er det ingen grunn til å fortelle at man er gravid. Nå kan man jo si at "ærlighet varer lengst", men en arbeidsgiver som bevisst forbigår gravide søkere bryter regelverket.

Gravide vikarer har fått en sterkere rettsstilling fra i sommer.

Har du ikke anledning til å fortsette å jobbe i Manpower? Hvis du tror de ikke vil gi deg oppdrag fordi du er gravid så bør du enten ta kontakt med fagforeningen din eller hør med likestillingsombudet, de kan gi råd om det nye regelverket.

Sykmelding kan du få bare hvis du er syk!

Lykke til!

Skrevet

Hei dere!

Skjønner godt at dere blir opprørte for det er jo juks på en måte.

Men jeg har faktiskt ganske tøft nå, tenker på det økonomiske hele tiden får ikke sove er konstant lei meg og dette er vel ikke noe bra for babyen.

Jeg har nemlig vært så utrolig dum at jeg sa på manpower at jeg var gravid. Var meningen at jeg skulle på nytt interjuv i dag (hos Telenor), men når de fikk vite at jeg var gravid ville ikke Telenor ha meg på interjuv.

Det straffer se gå være ærlig.

I dag skal jeg til Adecco, og der kommer jeg ikke til å si noe. Håper jo selvfølgelig at jeg kan få noe der. For mest av alt vil jeg jo jobbe.

Det var jo utrolig dumt av meg å si det til Manpower, men jeg er sånn at jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke hadde sagt fra.

Nei, skal på interjuv i ettermiddag og håper virkelig at jeg kan få noe der. For jeg er faktiskt ikke noen snylter jeg vil gjerne jobbe mer enn noe annet. Har ikke vært i nærheten av å gjordt noe slik jeg tenker på å gjøre i hele mitt liv.

Jeg er en slik person som får dårlig samvittighet hvis jeg er syk og er borte fra jobben.

Skrevet

Jag hoppas att det löser sig för dig Prinsessa och att du kan få ta det lugnt och vänta på babyn i ro.

Klem fra Furstina

Skrevet

Det første du må gjøre mandags morgen er og registrere deg hos AETAT som arbeidsledig. Ta med skattekort og ligningen for de tre siste årene. Tror ikke du får sykemelding så tidlig!!! Du vil jo få trygd fram til permisjon. AETAT kan sende deg ut i korte oppdrag. Men du må ha lønn i 6 av de siste 10 mnd for og få full lønn i permisjon. Kontakt trygdekontoret og hør der. Er selv vikar i Manpower og vikariat går ut på fredag. Men jeg får trygd fra mandag. Vær klar over at det kan ta lang tid før du registrerer deg til du får den første trygden, hos meg tok det 7 uker!!! Har bare et kort oppdrag nå på 2 uker. Men min trygd fortsetter som før fra mandag. Du må evn. ta kontakt med sosialkontor hvis du er i akutt penge nød. Lykke til med svangerskapet :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...