1974bloggen Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Ved overtagelse av bolig ble det påpekt knust vindu på et kjellerrom samt 3 punkterte vinduer på 2 soverom. Hull i laminatgulv på spisestue samt at maling utvendig flasser av. Han sa at han skulle fikse det, det er nå 4 mnd siden, jeg spør han om dette ( spurte kun i går) om når vinduer skulle fikses? Vi har svært lite kontakt . Svaret var: vi ønsker ikke å bruke penger på å oppgradere eller fikse huset, sksl du ha dette fikset må du ordne selv. jeg har aldri leid før men lurer på om han kan kreve at jeg fikser dette?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Nei, det kan han ikke. Anonymkode: 724f4...738 15
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Hvis dette var noe han hadde tenkt å fikse så hadde han nok gjort det før han leide ut. Jeg ville har funnet meg et skikkelig sted å bo med en som tar ansvar for det hen leier ut. 10
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 kan du ikke bruke pengene fra depositumet? Anonymkode: 14a03...a3a
nomore82 Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Send melding til utleier og informer om at han enten reparerer manglene i henhold til avtalen ved innflytting - eller så gjør du det og trekker fra utgiftene på leien. Gi han en rimelig frist men ikke for lang. Han har tross alt hatt muligheten allerede. Samtidig er det bare å finne nytt sted. En slik utleier vil bare gi deg utfordringer senere når det er andre problemer. 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): kan du ikke bruke pengene fra depositumet? Anonymkode: 14a03...a3a Hvorfor det? Depositumet er jo leietakers sine penger. Anonymkode: 64fab...ac7 23
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Det er huseier sitt plikt å fikse slikt. Du har ditt på det tørre! Du kan forlange reduksjon i husleie med loven i hånda. Kjenner flere som har fått reduksjon i husleien etter å ha tatt saken til husleietvistutvalget. Anonymkode: a4790...f35 7
Gjest Villfisker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 Dette skal ikke du betale. Denne huseieren høres useriøs ut. Håper ikke dere har betalt depositum til huseiers konto.
1974bloggen Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): kan du ikke bruke pengene fra depositumet? Anonymkode: 14a03...a3a Hvilket depositum?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er huseier sitt plikt å fikse slikt. Du har ditt på det tørre! Du kan forlange reduksjon i husleie med loven i hånda. Kjenner flere som har fått reduksjon i husleien etter å ha tatt saken til husleietvistutvalget. Anonymkode: a4790...f35 Huseier satser vel på at du som leietaker er naiv og uerfaren slik at du ikke tar saken videre. Anonymkode: a4790...f35 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Ikke betal for noe, for å så skulle trekke det fra leien. Du har avtale om å betale leie, og risikerer å måtte dekke både leie og utbedringer. Reparasjonene er ikke ditt ansvar, og dersom du skal utbedre trenger du en skriftlig godkjenning for at utleier tar ansvar for utgiftene. Det er trolig bedre å flytte, da utleier ikke later til å følge opp sine ansvar, og dytter det over på deg. Det er en indikasjon på fremtidig adferd. Anonymkode: 89530...621 5
1974bloggen Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ikke betal for noe, for å så skulle trekke det fra leien. Du har avtale om å betale leie, og risikerer å måtte dekke både leie og utbedringer. Reparasjonene er ikke ditt ansvar, og dersom du skal utbedre trenger du en skriftlig godkjenning for at utleier tar ansvar for utgiftene. Det er trolig bedre å flytte, da utleier ikke later til å følge opp sine ansvar, og dytter det over på deg. Det er en indikasjon på fremtidig adferd. Anonymkode: 89530...621 Sønnen min har fått læreplass på dette stedet, det er lite andre boliger i området, dette er ikke i sentrale områder. Så jeg får heller bare leve med dette og bare vente til mulig ombestemmer seg
BMF Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Altså, leier dere et sted og så krever dere at huseier maler/fikser utvelding flassing?!? Og 2 punkterte vinduer... Hvorfor i alle dager har dere hengt dere opp i det? Dere høres helt lost ut. Vindu i kjeller som er knust, bør han fikse, men hvis der bare er en sprekk, så bor dere like bra der selv med sprekk. Hull i linoleum? Er der en svær bit som er borte? Med tanke på disse andre tingene dere klager over, så tviler jeg på at det også er store greia. 7
1974bloggen Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2021 (endret) BMF skrev (1 time siden): Altså, leier dere et sted og så krever dere at huseier maler/fikser utvelding flassing?!? Og 2 punkterte vinduer... Hvorfor i alle dager har dere hengt dere opp i det? Dere høres helt lost ut. Vindu i kjeller som er knust, bør han fikse, men hvis der bare er en sprekk, så bor dere like bra der selv med sprekk. Hull i linoleum? Er der en svær bit som er borte? Med tanke på disse andre tingene dere klager over, så tviler jeg på at det også er store greia. Det er jo litt hyggeligere at det ser pent ut og naboene slipper å snakke om det, jeg har tilbudt meg å male hvis han kjøper malingen. Det er ikke bare litt flassing. når det gjelder vinduene som er punkterte så er det skikkelig ødelagt samt at det trekker fra de. Ikke den største krisen nå men når det er sånn ca 25-30 minus her på vinteren. Vinduet i kjelleren er helt ødelagt. På gulvet er det et stort hull av manglende gulvbelegg så det ser jo ikke pent ut Han lovet at det skulle fikses opp men det er visst ikke slik lengre. Endret 13. mai 2021 av 1974bloggen 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 At det påpekes vee overtagelse betyr bare at det ikke trekkes fra depositumet som skader du har forvoldt ved utflytting. Det betyr ikke at det skal fikses😉 Anonymkode: 3ddc1...b4c 4
1974bloggen Skrevet 13. mai 2021 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): At det påpekes vee overtagelse betyr bare at det ikke trekkes fra depositumet som skader du har forvoldt ved utflytting. Det betyr ikke at det skal fikses😉 Anonymkode: 3ddc1...b4c Leste du hi? Han sa at han skulle fikse det men har ombestemt seg. Jeg vet at ikke han kan trekke dette av depositumet, men når man sier at man skal fikse det så hvorfor si det og ikke mene det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 5 hours ago, 1974bloggen said: Sønnen min har fått læreplass på dette stedet, det er lite andre boliger i området, dette er ikke i sentrale områder. Så jeg får heller bare leve med dette og bare vente til mulig ombestemmer seg Om dere ikke «kan» flytte burde du kanskje dokumentere tilstanden i leiligheten godt (bilder av skader som allerede er der). Og prøve å tette vindu i kjeller, legge teppe over manglende gulv, sjekke ut om tetningslister kan hjelpe mot trekken, og gjøre det beste ut av det. Om utbedringslovnad kun er muntlig er det ikke så mye du får gjort desverre. Anonymkode: 89530...621 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 nomore82 skrev (23 timer siden): Send melding til utleier og informer om at han enten reparerer manglene i henhold til avtalen ved innflytting - eller så gjør du det og trekker fra utgiftene på leien. Gi han en rimelig frist men ikke for lang. Han har tross alt hatt muligheten allerede. Samtidig er det bare å finne nytt sted. En slik utleier vil bare gi deg utfordringer senere når det er andre problemer. Dette! Anonymkode: bb26b...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 12.56): Hvorfor det? Depositumet er jo leietakers sine penger. Anonymkode: 64fab...ac7 Og det er bare rett og rimelig at begge parter investerer litt i vedlikehold 🙂 Anonymkode: 9cbb1...20c
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og det er bare rett og rimelig at begge parter investerer litt i vedlikehold 🙂 Anonymkode: 9cbb1...20c Ikke når det kommer til slike ting som er problemene i ts sitt tilfelle! Det er ikke ts sitt ansvar, men huseieren! Anonymkode: 805a3...65c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå