Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, jeg har nylig fått meg et jobbtilbud innen det jeg studerer og ønsker å bli, men lønnen er noe lavere enn hva jeg har sett for meg og trenger tips..

Vil ikke nevne hvilket yrke dette er under, men gjennomsnittslønnen i dette yrket ligger på ~ 700 000 (Alt fra 500 000 i nedre sjiktet og opp til 800 000). Jeg har fått tilbud om 320k i året, noe som jeg personlig jeg synes blir for lavt med tanke på utdanningen og kunnskapen jeg har.
Synes heller ikke stort om argumentene som arbeidsgiver kommer med mtp grunnen til denne lave lønnen.

Jeg har en bachelor som kan knyttes opp mot yrket mitt og ser ikke grunnen til at jeg skal begynne såpass lavt med lønn bare fordi jeg er nyutdannet.

Er det noen her som har vært utfor det samme som har noe tips om hva jeg burde gjøre fremover? Har også til helgen å tenke på tilbudet så er litt stresset..

Takk på forhånd ❤️

Anonymkode: aed2c...4e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt mer om begrunnelsen for lønnen og si helt ærlig at det var lavere enn forventet og henvist til de kildene du oppgir som gjenomsnittlønn for ditt yrke. 320.000 er jo ekstremt lavt. Aner ikke hva yrket er men mtp på det du skriver om utdannelse og gjenomsnittslønn så syns jeg det høres alt for lavt ut

Anonymkode: 0cce7...174

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring, men er dette en utdanning det er vanskelig å få jobb i? Dersom du vasser i jobbtilbud som feks sykepleier så takker du selvsagt nei og ser etter noe annet. Lønnen du hadde var latterlig liten for en bachelorgrad. Jeg hadde nok takket nei.

Anonymkode: 9c206...185

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært en fordel å vite deres argumenter for den lave lønn.
Men du kan referere til din markedsverdi.

Anonymkode: c7815...0db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktige å se på er jo mulighetene for å få et annet tilbud. Gjennomsnittlønnen kan være sånn og sånn, uten at det hjelper deg noe hvis det er et yrke hvor det er vanskelig å finne arbeid, særlig uten erfaring.

Det må veies opp om erfaringen kan være verdt å ha så lav lønn, men mest sannsynlig bør du bare gå videre til neste arbeidsgiver, det høres lite ut.

Anonymkode: b3a35...862

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde vært en fordel å vite deres argumenter for den lave lønn.
Men du kan referere til din markedsverdi.

Argumentet dems var at de ikke vet hvor mye jeg kan innen det de holder på med, selv om jeg har utført case for de og vist tidligere arbeid. Jeg synes jo helt personlig at grunnen er "dårlig".

• Liker 1
Skrevet

Hva er alternativet? Er enig i at begynnerlønnen høres litt lav ut, men er de 500 - 8000000 du sier er lønnsnivået for denne type stilling for folk med lang erfaring eller er det forholdsvis nyutdannede det også? 

Et annet moment er jo om du har andre jobber som du har en reell sjanse til å få? Hvis du har det kan du gamble på å vente og se om du får en av dem, hvis ikke så burde du ta stillingen du er tilbud slik at du a) får en lønn og b) opparbeider deg erfaring. Så får du heller søke ny og bedre lønnet jobb etterhvert. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Si at du synes det høres lavt ut, vis til undersøkelsene dine og kom med et mottilbud.

Og neste gang så kommer du med lønnsforventning selv når de tar opp temaet. Du har alt å tjene på å komme med det første tallet.

Anonymkode: db73e...bc5

Skrevet

Oi, det er lavere lønn enn ufaglært selger i byggevarebransjen har, til sammenligning. 

Jeg ville spurt hva begrunnelsen for den lave lønnen er. P

• Liker 2
Skrevet

Har du undersøkt hva vanlig begynnerlønn i dette yrket er? Det nytter sjelden å argumentere med gjennomsnittslønn dersom utdanningen er av en type der arbeidstakerne har sterk lønnsutvikling eller hvor mange går inn i godt betalte lederjobber, og alle disse er med og utgjør snittet. Hvis samme yrke finnes i flere bransjer (f.eks offentlig vs privat) kan det også utgjøre forskjeller.

Sjekk heller lønnsstatistikken for de som har jobbet 1-2 år og bruk dette lønnsnivået som argument. 

Dersom stillingen krever en bachelorgrad tror jeg de skal slite lenge for å få ansatt noen på det lønnsnivået du er tilbudt, så det er neppe noen stor risiko ved å være tydelig på at tilbudt lønn er for lav. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (Akkurat nå):

Hva er alternativet? Er enig i at begynnerlønnen høres litt lav ut, men er de 500 - 8000000 du sier er lønnsnivået for denne type stilling for folk med lang erfaring eller er det forholdsvis nyutdannede det også? 

Et annet moment er jo om du har andre jobber som du har en reell sjanse til å få? Hvis du har det kan du gamble på å vente og se om du får en av dem, hvis ikke så burde du ta stillingen du er tilbud slik at du a) får en lønn og b) opparbeider deg erfaring. Så får du heller søke ny og bedre lønnet jobb etterhvert. 

500k er for nedre sjiktet, altså for nyutdannede. Hadde jeg fått tilbud om over 400k hadde jeg nok gått med på det mtp første jobb osv.. Men får dårlig inntrykk når de gir meg en så lav lønn.

Det var også skrevet "gode betingelser" på søknaden og jeg finner ingen gode betingelser i kontrakten. Ikke bare er lønnen dårlig men er ingen goder på denne arbeidsplassen.

Er første jobben jeg er innkalt til og fått jobbintervju til, men er enda ikke ferdig med å studere, så vil nok få flere tilbud med tiden som kommer.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si at du synes det høres lavt ut, vis til undersøkelsene dine og kom med et mottilbud.

Og neste gang så kommer du med lønnsforventning selv når de tar opp temaet. Du har alt å tjene på å komme med det første tallet.

Jeg nevnte på førstegangsintervjuet hva jeg kunne tenke meg å tjene  i året, også gir de meg dette tilbudet, derfor det kommer som et lite sjokk for meg :P

AnonymBruker
Skrevet

TS. Du er for kravstor. Det er idag rundt 200.000 som er arbeidsledig.

Du må være takknemlig for jobben du får!!!

Anonymkode: 71d6c...6c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man har vel en prøvetid med kort oppsigelsestid? Du er ikke sikret å få en annen og bedre betalt jobb, så jeg hadde heller tatt jobben og søkt på noe annet.

Alternativet er dagpenger av NAV fordi du ender opp som arbeidsledig og det er mye mindre enn 320.000,- I året for å sid et forsiktig.

Husk at Covid-19 har gjort jobbmarkedet trangt og du står mer usikkert nå enn bare for et år siden.

Hvilken bransje er dette?

Anonymkode: dc8ab...498

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg nevnte på førstegangsintervjuet hva jeg kunne tenke meg å tjene  i året, også gir de meg dette tilbudet, derfor det kommer som et lite sjokk for meg :P

Da synes jeg det er ganske frekt av dem å komme med et slikt tilbud. Og hvis de mener dette er gode betingelser hadde det vært interessant å vite hva de definerer som dårlige betingelser.

Jeg har faktisk aldri opplevd å få et vesentlig dårligere tilbud etter at jeg har sagt hva jeg forventer. Enten har jeg ikke fått noe tilbud i det hele tatt, og det er en ærlig sak, eller så har jeg fått ca det jeg bad om. Jeg tror ikke du skal konkludere med noe av det du har opplevd i denne saken, neste gang tror jeg du blir behandlet mer seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke godtatt det, med mindre det er svært vanskelig å få en fot innafor på dette feltet, eller du bor på en liten plass med få muligheter og ikke vil flytte.

Jeg ville vist til statistikken for nyutdannede, og kommet med et realistisk forslag. F.eks. at du er interessert i jobben, men med mindre de kan gå med på 430.000 i lønn er det dessverre helt uaktuelt for deg.

Anonymkode: f3dcc...738

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Argumentet dems var at de ikke vet hvor mye jeg kan innen det de holder på med, selv om jeg har utført case for de og vist tidligere arbeid. Jeg synes jo helt personlig at grunnen er "dårlig".

Enig. Det har arbeidsgiver aldri garanti for. Og når du både har passert tester og kan referere til tidligere arbeid, så er det godt nok til å få en verdig lønn.
Du bør tenke gjennom om dette er en arbeidsgiver du ønsker å jobbe for.  Det er nemlig dårlig behandling.
Virker ikke som de er interessert i å beholde deg. De må jo forstå at du kommer til å forlate dem, så snart du har et annet tilbud. Er det en fast stilling?
Kan du prøve å få kontraktfestet at din lønn vil stige til XX kr etter 6 måneder, om det viser seg at du leverer?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En mulighet er jo å takke ja til jobben, men fortsette å søke andre stillinger. Da får du også se hva andre tilbyr og hvor lett det er å få en slik type stilling. Får du andre tilbud, kan du bruke det som forhandlingsgrunnlag, evt. bytte jobb.

Anonymkode: 506dc...eab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Det har arbeidsgiver aldri garanti for. Og når du både har passert tester og kan referere til tidligere arbeid, så er det godt nok til å få en verdig lønn.
Du bør tenke gjennom om dette er en arbeidsgiver du ønsker å jobbe for.  Det er nemlig dårlig behandling.
Virker ikke som de er interessert i å beholde deg. De må jo forstå at du kommer til å forlate dem, så snart du har et annet tilbud. Er det en fast stilling?
Kan du prøve å få kontraktfestet at din lønn vil stige til XX kr etter 6 måneder, om det viser seg at du leverer?

Inntrykket jeg har fått til nå så virker ikke arbeidsgiver eller arbeidsplass fristende for meg, men som mange over sier så er dagpenger det andre alternativet om jeg ikke skulle få meg arbeid før endt studie.

Det ble også sagt mye om oppsigelsestiden jeg har i prøvetiden, altså "Det er jo bare 14 dager oppsigelse, så om du får noe nytt kan du bare slutte". Skjønner ikke helt pedagogikken de kjører i ansettelser..

Har tenkt å sende mail og si betingelsene er for dårlige og at jeg ønsker høyere lønn, eventuelt om de ikke tørr å sette meg fast i høyere lønn så en prosjektstilling på 6 mnd med høyere lønn, da tar de forsåvidt ingen risiko.

• Liker 4
Gjest Kaiminator
Skrevet

Lol. En butikksarbeider tjener mer.

Si at du har allerede dasspapir hjemme, du trenger ikke få av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...