Gå til innhold

Venninne som spiser meg opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som bor langt unna, og vi snakkes mest på tlf. Hun ringer ofte og det er meg meg meg.. jeg har familie, barn og jobb samt mine venner her, og det blir veldig slitsomt til tider. 
kan få mld på natta der hun skriver at det er krise og har gått på en smell.. da vet hun at jeg ringer med en gang..  problemet da er at hun ikke vet om hun skal velge A eller B eller C som hun har møtt på tinder.. 

jeg klarer ikke å engasjere meg i alle datene og folkene hun møter på tinder. Det er noe nytt hele tiden, mye drama. 
i det siste så har jeg ikke svart så ofte på tlf, for en samtale kan fort bli 2 timer om disse datene og mennene hun møter. 
det tapper meg for energi, og hun har ikke antenner nok til å begrense seg. 
noen råd?

Anonymkode: 5c5f0...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta telefonen hver gang hun ringer. De gangene du tar den så sier du at du må gå etter f.eks en halvtime og avslutter dermed samtalen tidligere.

Anonymkode: 95ca1...85e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke ta telefonen hver gang hun ringer. De gangene du tar den så sier du at du må gå etter f.eks en halvtime og avslutter dermed samtalen tidligere.

Anonymkode: 95ca1...85e

Ja, det er det jeg har prøvd. Men føler meg slem som ikke er tilgjengelig for henne så mye som hun ønsker og trenger

Anonymkode: 5c5f0...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er det jeg har prøvd. Men føler meg slem som ikke er tilgjengelig for henne så mye som hun ønsker og trenger

Anonymkode: 5c5f0...193

Det kan du bare legge fra deg som tull.

 

Anonymkode: 5d2a8...cb2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det kan du bare legge fra deg som tull.

 

Anonymkode: 5d2a8...cb2

Ja, det er sant. Skjønner at hennes verden handler om alle disse mennene akkurat nå, men jeg er mettet av å høre på og engasjere meg i det. Klarer ikke å engasjere meg, og når jeg først sier noe så blir det som å kaste bensin på bålet, da blir det enda mer snakk.. 

Anonymkode: 5c5f0...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha beklager altså men må le. har slitt i 20 år med en lignende situasjon. kvinner ass. vi er fulle i drama(kremt noen ihvertfall). du må bare la vær å ta tlf. å være tilgjengelig fyrer bare oppunder🤷‍♀️

Anonymkode: 77b93...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

haha beklager altså men må le. har slitt i 20 år med en lignende situasjon. kvinner ass. vi er fulle i drama(kremt noen ihvertfall). du må bare la vær å ta tlf. å være tilgjengelig fyrer bare oppunder🤷‍♀️

Anonymkode: 77b93...a27

Jeg liker henne, men nå har jeg snart fått henne opp i halsen. Jeg har vanskelig med å avvise. Hun kan klage i x antall timer over fyren hun dater, og når jeg sier hun bare skal droppe han å gå videre, så forsvarer hun han... blir så lei 

Anonymkode: 5c5f0...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke egentlig et dilemma. Du skrur av lyden på mobilen når du skal sove. Og du forklarer pent at du ikke har tid til å snakke med henne de gangene du ikke har tid til det. 

Jeg har også vært borti folk som har begynt med denne typen oppførsel, men det er ganske lett å stoppe det før de tar så mye plass, ved å sette grenser tidlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig skrev (1 minutt siden):

Dette er jo ikke egentlig et dilemma. Du skrur av lyden på mobilen når du skal sove. Og du forklarer pent at du ikke har tid til å snakke med henne de gangene du ikke har tid til det. 

Jeg har også vært borti folk som har begynt med denne typen oppførsel, men det er ganske lett å stoppe det før de tar så mye plass, ved å sette grenser tidlig. 

dette er min erfaring også. har en jeg bare må leve med(20 år for sent å sette grenser selv om det har vært gjort). men alle nye plageånder blir kvalt i fødselen😅

Anonymkode: 77b93...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan få mld på natta der hun skriver at det er krise og har gått på en smell.. da vet hun at jeg ringer med en gang..  problemet da er at hun ikke vet om hun skal velge A eller B eller C som hun har møtt på tinder.. 

jeg klarer ikke å engasjere meg i alle datene og folkene hun møter på tinder. Det er noe nytt hele tiden, mye drama. 
i det siste så har jeg ikke svart så ofte på tlf, for en samtale kan fort bli 2 timer om disse datene og mennene hun møter.

Anonymkode: 5c5f0...193

Når hun vet at du svarer, får hun det hun er ute etter. Da er det ikke rart at hun ringer. Du må slutte å ringe henne opp igjen på natten. Du vet jo åpenbart at det ikke er krise.

Hva har skjedd når du har sluttet å svare på telefonen?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er det jeg har prøvd. Men føler meg slem som ikke er tilgjengelig for henne så mye som hun ønsker og trenger

Anonymkode: 5c5f0...193

Det høres litt ut som at du tror at uten deg vil venninnen din og hele verdenen hennes kollapse. Men du har neppe denne funksjonen. Mest sannsynlig vil venninnen din overleve helt fint selv om du ikke er tilgjengelig 24/7. Og hvis hun mot formodning ikke skulle gjøre det, er det uansett ikke ditt ansvar.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker henne, men nå har jeg snart fått henne opp i halsen. Jeg har vanskelig med å avvise. Hun kan klage i x antall timer over fyren hun dater, og når jeg sier hun bare skal droppe han å gå videre, så forsvarer hun han... blir så lei 

Anonymkode: 5c5f0...193

Det er ikke snakk om å enten være tilgjengelig hele tiden eller avvise totalt. De fleste vennskap og forhold generelt er en mellomting. Men det høres ut som at du ikke klarer å sette grenser for deg selv, og da er det vanskelig for venninnen din å vite hvor disse grensene går. Det du har "sagt" til henne er jo at du er tilgjengelig når som helst, også midt på natten (fordi du ringer henne opp igjen)!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Noen ganger må man bare tenke nok er nok, og rett og slett kutte ut vennskap. Ser ut til at det er det beste i denne situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

semperflorens skrev (13 minutter siden):

Når hun vet at du svarer, får hun det hun er ute etter. Da er det ikke rart at hun ringer. Du må slutte å ringe henne opp igjen på natten. Du vet jo åpenbart at det ikke er krise.

Hva har skjedd når du har sluttet å svare på telefonen?

Det høres litt ut som at du tror at uten deg vil venninnen din og hele verdenen hennes kollapse. Men du har neppe denne funksjonen. Mest sannsynlig vil venninnen din overleve helt fint selv om du ikke er tilgjengelig 24/7. Og hvis hun mot formodning ikke skulle gjøre det, er det uansett ikke ditt ansvar.

Det er ikke snakk om å enten være tilgjengelig hele tiden eller avvise totalt. De fleste vennskap og forhold generelt er en mellomting. Men det høres ut som at du ikke klarer å sette grenser for deg selv, og da er det vanskelig for venninnen din å vite hvor disse grensene går. Det du har "sagt" til henne er jo at du er tilgjengelig når som helst, også midt på natten (fordi du ringer henne opp igjen)!

 

 

I det siste har jeg ikke åpnet meldingene med en gang, jeg ser jo hva hun skriver før jeg åpner den. Det er jo det samme hele tiden. Hun starter ofte med ei mld, jeg svarer.. så ringer hun. Eller spør om å ringes. Når jeg da vet at det blir over 1 time med klaging og meg meg meg, så orker jeg ikke. Jobber som lærer og har hodet fullt om dagen, det er rett og slett ikke plass til mer. 
spesielt ikke dating drama og mannfolk. Jeg har vært gift i 20 år og er ikke den riktige å snakke med om alle disse dating greiene. 

Anonymkode: 5c5f0...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I det siste har jeg ikke åpnet meldingene med en gang, jeg ser jo hva hun skriver før jeg åpner den. Det er jo det samme hele tiden. Hun starter ofte med ei mld, jeg svarer.. så ringer hun. Eller spør om å ringes. Når jeg da vet at det blir over 1 time med klaging og meg meg meg, så orker jeg ikke. Jobber som lærer og har hodet fullt om dagen, det er rett og slett ikke plass til mer. 
spesielt ikke dating drama og mannfolk. Jeg har vært gift i 20 år og er ikke den riktige å snakke med om alle disse dating greiene. 

Anonymkode: 5c5f0...193

Ikke svar når du ikke har tid til å snakke med henne. Du skaper dette problemet for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er det jeg har prøvd. Men føler meg slem som ikke er tilgjengelig for henne så mye som hun ønsker og trenger

Anonymkode: 5c5f0...193

Det finnes behov og det finnes "behov". Se på venner som salt, sjokolade, øl. Godt i riktige mengder, farlig om det blir for mye.

Anonymkode: ee959...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett tlf på lydløs om natten. Vær ærlig om hun ringer på dårlig tidspunkt på dagen, om at du er for sliten til å prate nå eller er opptatt med x/y/z/barna/samboer. Noen ganger kan du også bare si at det passer ikke, uten at hun har rett på en forklaring på hvorfor. Er det vanskelig å si det på tlf og få henne til å høre og respektere det så lar du være å ta den så sender du en melding litt etterpå "hei jeg så du ringte, jeg har ikke mulighet til å snakke i dag (evnt pga. noe)".

Anonymkode: d1309...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg også på at når dere snakker, så etter en halvtime feks sier du at det var hyggelig å prate men nå skal du gjøre noe med barna så du må legge på, ønsk henne en god dag og si hade og avslutt. 

Det er ikke normalt å prate så mye på tlf når man er voksen og har andre forpliktelser, så ikke ha dårlig samvittighet for dette. For å holde kontakten om du ønsker kan du jo heller sende litt snaps osv. Etterhvert forstår hun kanskje at kontakten må være noe annet enn telefonsamtaler. 

Anonymkode: d1309...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også en slik venn, som bor flere timer unna.

Jeg er derfor ekstremt tydelig på at jeg verken tar telefonen eller svarer på melding med mindre jeg har tid.

Tror det ble oppfattet tungt i starten (for denne vennen), men at de har lært seg med tiden at jeg har mitt liv, der jeg bor, med jobb, mine venner, og at jeg ikke alltid kan være tilgjengelig.

Lær deg å sett grenser.

Anonymkode: 9096f...2d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av denne tråden at jeg er heldig som har rause og gode venninner. Vi har vært igjennom utfordringer med jobb, kjærester ektefeller, dødsfall, sykdom, familiedrama osv. men har alltid vært der for hverandre. 
 

Anonymkode: 4c0ef...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er det jeg har prøvd. Men føler meg slem som ikke er tilgjengelig for henne så mye som hun ønsker og trenger

Anonymkode: 5c5f0...193

Hvis dette vennskape skal vare, til beste for din venninne, er det bedre for henne om du setter grenser for deg selv. Om du gir for mye, vil du uansett gå lei, og forholdet er slutt. Kanskje har hun tatt ut for mye energi allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ei venninne som bor langt unna, og vi snakkes mest på tlf. Hun ringer ofte og det er meg meg meg.. jeg har familie, barn og jobb samt mine venner her, og det blir veldig slitsomt til tider. 
kan få mld på natta der hun skriver at det er krise og har gått på en smell.. da vet hun at jeg ringer med en gang..  problemet da er at hun ikke vet om hun skal velge A eller B eller C som hun har møtt på tinder.. 

jeg klarer ikke å engasjere meg i alle datene og folkene hun møter på tinder. Det er noe nytt hele tiden, mye drama. 
i det siste så har jeg ikke svart så ofte på tlf, for en samtale kan fort bli 2 timer om disse datene og mennene hun møter. 
det tapper meg for energi, og hun har ikke antenner nok til å begrense seg. 
noen råd?

Anonymkode: 5c5f0...193

Gjør livet enklere for deg selv og din familie. 

Slutt å svar henne, krise eller ei. Ring henne tilbake når det passer deg. 

Anonymkode: 526db...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...