Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du ønsket fra din nye leder?

Jeg skal begynne i ny jobb om et par uker (innenfor helsevesenet), og vil gjerne gi et godt inntrykk hos personalet. Jeg overtar jobben etter en som har hatt den i 40 år!!! 

Har tenkt til å begynne med å høre hvilke forventninger de har til meg som leder.

Andre forslag? Mottas med takk😃😅

Anonymkode: 83e32...f67

Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skal begynne i ny jobb om et par uker (innenfor helsevesenet), og vil gjerne gi et godt inntrykk hos personalet. Jeg overtar jobben etter en som har hatt den i 40 år!!! 

Har tenkt til å begynne med å høre hvilke forventninger de har til meg som leder.

LE-DEL-SE. 

Le sammen med de. Vær inkluderende.

Deleger og gi de ansvar. Del dine erfaringer. Del forslag som kommer i fra deg. Del informasjon som kommer fra dine ledere og si at du har fått denne informasjonen fra dine ledere som ville dele.

Se de ansatte og ta de på alvor. Lær av de, finn ut av deres erfaringer. Få de med på komme med forslag til forbedringer. Vis åpenhet og tillit. Still gjerne krav, men gi et rasjonale for de. Men bruk også deres erfaringer til å som dine krav og forventninger kan forbedres. 

Vær leder, og ikke sjef. Og for gud skyld ikke gå til micro management - da skaper du dårlig stemning og folk vil søke seg vekk.

En god leder er en general som står i fremste frontlinje og roper angrip og soldatene vil følge - vinner man slaget så deler man seieren med alle, taper man så trøster man og deler sorgen over tapet.

En sjef er en general som står bakerst og roper angrip og går å setter seg og ser på. Vinner man slaget så tar sjefen kreditt - det var han som vant. Taper man slaget så er det soldatene som var feige og dårlige

Du er et menneske - ingen gud. Du er ikke uunnværlig, gravstedene er fullt av folk som var uunnværlige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i over 25 år i helsevesenet og er personlig drittlei ledere som faktisk ikke kan ledelse, så med mindre du har en utdanning som gjør deg kvalifisert så bør du ta en snarest. Jeg er lei ledere som skal bli venninner med hele arbeidsplassen og slikke ræven til de som sitter oppover i systemet, og jeg er lei ledere som ikke klarer å stå opp for sine ansatte, sette ned foten og ta en avgjørelse når det trengs. Et godt inntrykk gjør du ved å gjøre en god jobb, ikke ved å late som om du bryr deg om hva dine ansatte vil ha i en leder. 

Anonymkode: b4673...c06

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i over 25 år i helsevesenet og er personlig drittlei ledere som faktisk ikke kan ledelse, så med mindre du har en utdanning som gjør deg kvalifisert så bør du ta en snarest. Jeg er lei ledere som skal bli venninner med hele arbeidsplassen og slikke ræven til de som sitter oppover i systemet, og jeg er lei ledere som ikke klarer å stå opp for sine ansatte, sette ned foten og ta en avgjørelse når det trengs. Et godt inntrykk gjør du ved å gjøre en god jobb, ikke ved å late som om du bryr deg om hva dine ansatte vil ha i en leder. 

Anonymkode: b4673...c06

Men hva er en leder som kan ledelse, og hva er en dårlig leder? Hva vil det si å stå opp for sine ansatte?

Anonymkode: f596b...d50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva er en leder som kan ledelse, og hva er en dårlig leder? Hva vil det si å stå opp for sine ansatte?

Anonymkode: f596b...d50

Stikkordet her er utdanning.

Anonymkode: fc83c...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tillit, åpenhet, transparens, tilstedeværelse

Anonymkode: e6dee...e59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lykke til! 
Det å være leder i helsevesenet hvor de har hatt en leder i 40 år blir krevende. Du må være hard og bestemt og være klar over at du vil møte mange uformelle ledere. 

Anonymkode: 41356...6d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 18.10):

Lykke til! 
Det å være leder i helsevesenet hvor de har hatt en leder i 40 år blir krevende. Du må være hard og bestemt og være klar over at du vil møte mange uformelle ledere. 

Anonymkode: 41356...6d8

Takk!!

Jeg har både videreutdanning og ledererfaring. Men det å ta over etter en som har hatt jobben så lenge har jeg ikke erfaring med. Derfor jeg spør om råd😊

Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 17.54):

Nope! Du blir ikke en god leder av utdanning alene. Det hjelper deg fra å bli en dårlig leder. En som er en god leder har det også medfødt. Man kan lære seg noen triks for å bli en mer effektiv leder, man kan lære seg de rammene man kan operere innenfor (altså lover og forskrifter). 

Og nei det er ikke sånn at en god leder skal bli venninne/venn med alle - helst ikke. Men man skal se mennesker ikke maskiner. Som jeg sa tidligere om stå i front, være generalen som kjemper i front av sine soldater og kjemper sammen med de. Ikke gjemme seg bak hæren med trusler om straff hvis de ikke angriper. Et prinsipp Alexander den Store brukte, Julius Ceasar brukte. Deres soldater var lojale til døden. 

Vi kan gå 1.verdenskrig - engelskmennene truet med dødsstraff om man ikke angrep - da ble man skutt for feighet. Det gjorde ikke Tyskland. 

God ledelse er å være en god motivator, en som viser vei og går først, ikke en som peker på veien og roper GÅ og blir stående igjen.  

AnonymBruker
Skrevet
Rocka69 skrev (1 time siden):

Nope! Du blir ikke en god leder av utdanning alene. Det hjelper deg fra å bli en dårlig leder. En som er en god leder har det også medfødt. Man kan lære seg noen triks for å bli en mer effektiv leder, man kan lære seg de rammene man kan operere innenfor (altså lover og forskrifter). 

Og nei det er ikke sånn at en god leder skal bli venninne/venn med alle - helst ikke. Men man skal se mennesker ikke maskiner. Som jeg sa tidligere om stå i front, være generalen som kjemper i front av sine soldater og kjemper sammen med de. Ikke gjemme seg bak hæren med trusler om straff hvis de ikke angriper. Et prinsipp Alexander den Store brukte, Julius Ceasar brukte. Deres soldater var lojale til døden. 

Vi kan gå 1.verdenskrig - engelskmennene truet med dødsstraff om man ikke angrep - da ble man skutt for feighet. Det gjorde ikke Tyskland. 

God ledelse er å være en god motivator, en som viser vei og går først, ikke en som peker på veien og roper GÅ og blir stående igjen.  

👏👍

Anonymkode: 61f4e...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av lang erfaring selv har jeg sett at erstattere til ledere som har vært godt likt over lengre år blir statistisk ofte mislikt. Man går de nye lederne etter sømmene, fort å finne feil. Mange inkl meg selv leter nok etter feil også.  
Bråe endringer, annerledes lederstil, manglende begrunnelse for valg man tar - det er ting som vekker negativ oppsikt hos nye ledere etter min erfaring. Kanskje lurt å snakke med tidl. Leder. Har selv jobbet i et kvinnedominert yrke i 40 år selv. 

Anonymkode: 992d9...66e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har hatt ganske mange ledere i løpet av mine 20 år i helsebransjen. Først og fremst; Utrolig tøft av deg å tørre å hive deg uti en slik jobb med slikt ansvar i dag hvor omtrent alt handler om sparing🙈😶 Det er som kjent lederne som får ‘skylden’ for sparingen på arbeidsplassen. Jeg må stadig minne mine kolleger på at det faktisk ikke er lederne som sitter på pengesekken når alt kommer til alt..

Når man velger å bli leder, bør man nesten forsone med at man ikke kan bli likt av alle. Og det er få ting som gjør en leder mer mislikt enn når det skjæres ned på ressursene..

Det som har gått igjen hos de lederne som ble likt hos oss, var at de så den enkelte av de ansatte. De viste empati og omsorg for de ulikes situasjoner. De støttet istedetfor å ‘kjefte, pirke og irettesette. De klarte ikke minst å blande omsorgen med å være autoritær. Altså være bestemte, uten å bli strenge.

Og sist men ikke minst; Være flink med ord og kunne snakke for seg. Ha roen på møter og legge frem gode forslag på en saklig og proff måte. Vise selvtillit. Det gjør at lederen får stor respekt og samtidig blir sett på som forståelsesfull og god. Da blir det lettere å samarbeide og komme til lederen for råd, hjelp, støtte og informasjon. Fremfor unngåelse og autoritetsfrykt. Som igjen skaper usikkerhet blant de ansatte og dårligere arbeidsmiljø.

Endret av Jullen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk tid på å bli kjent på avdelingen, både med de ansatte, rutiner og prosedyrer. Lær deg hvordan avdelingen fungerer før du begynner å finne på masse nytt, det vil bare skape irritasjon. 

Anonymkode: f2ff0...9f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 17.54):

For å bli en god leder er definitivt stikkordet personlighet. 

Jeg arbeider i et lederteam, noen av oss har lenger utdanning innen ledelse og andre bare mindre kurs. Ingen korrelasjon over utdanningsnivå innen ledelse og hvor dyktig man er. Utdanning er ikke feil, men personlighetstype er mer avgjørende. 

Anonymkode: e89f5...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bofellesskap for mennesker med funksjonshemninger. Har hatt mange forskjellige ledere, ca 10, oppgjennom årene. Det jeg har satt pris på er ledere som har tatt vakter i miljøet først, de vil vite hva vi jobber med, de vil bli kjent med brukerne og de ansatte. Jeg setter pris på at ledere forklarer oss ansatte grunnen til at vi ikke kan ha flere på jobb, dra på kurs eller hva det er snakk om. Har opplevd ledere som bare sier nei, og de som forklarer hvorfor. Når du får vite grunnen er det så mye lettere å akseptere det. Noen av lederne jeg har hatt har vært for feige til å si fra videre oppover om at man trenger mer ressurser. Det har satt oss ansatte i svært krevende situasjoner. Andre ledere har sett at ting har vært nødvendig, og bare fiksa det, og tatt støyten selv. Jeg setter stor pris på den siste typen! Du må være litt tøff som leder. Du må være raus med de ansatte. Og noen ganger må man bruke penger for å spare penger. Sett inn litt ekstra personal en periode for å rydde opp i kaos og rutiner som kan gjøre at personalet mistrives og blir syke. 

Anonymkode: dd6ee...461

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha et blikk for hva som foregår både organisasjonsmessig og psykologisk innenfor avdelingen og sette inn tiltak enten for å endre til det bedre eller forebygge at ukultur oppstår. 

De beste lederne jeg har hatt har holdt litt profesjonell avstand til de ansatte , de hindrer naturligvis at noen kan «smiske» seg til en posisjon hos ledelsen som skaper «\småkonger» på avdelingen. På en avdeling skal alle medarbeidere settes like mye pris på og ha følelse av å bli hørt. 

Så må man som leder skjønne at man av og til må tåle å være upopulær, og man må ha engasjement for den jobben som skal gjøres - blir man leder for å få høyere lønn og kunne «seile igjennom» er jeg redd det blir dårlig 

Anonymkode: 486b7...79b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk!!

Jeg har både videreutdanning og ledererfaring. Men det å ta over etter en som har hatt jobben så lenge har jeg ikke erfaring med. Derfor jeg spør om råd😊

Med mindre alle de ansatte også har vært på stedet i 40 år har det vel ikke så mye å si at lederen har vært der i 40 år. Dvs. ikke noe fasitsvar for akkurat den situasjonen. Det er vel som ellers, noen er nok glade for at den forrige slutter, andre vil være negativ til forandringen du medfører.

Vær tydelig angående det du forventer samtidig som du har respekt for deres situasjon. Vær klar over at dine nye idéer (som helt sikkert er nødvendige, det er ikke det) neppe blir veldig populære hos de eldste som har vært der lengst. Husk at du behandler Solbjørg på 60 som har vært der i alle år, på en annen måte enn nyansatte Silje på 20. 

Og ikke prøv å bli populær, et godt arbeidsmiljø er viktig, men du er ikke der for å bli venninner med de ansatte.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har verdens beste leder. Innen helsevesen dette også. Det som skiller henne ut fra mange andre er absolutt personlighet, tilstedeværelse, tilgjengelighet og det at hun ikke tar seg selv så veldig høytydelig. Hun hører på ansatte og strekker seg laaaangt for å oppfylle ønsker (mtp turnus og vakter). Hun har klare grenser for hva som er "lov" og ikke, og de som gjør en god jobb legger hun merke til. Det er også de små tingene og tilbakemeldigner fra henne som gjør at mange yter det lille ekstra. Ved sykdom så kommer det aldri spørsmål om hva som feiler en, kun om det er noe hun kan gjøre for å hjelpe til. Nå under vaksinasjonen, det var i utgangspunktet ganske mange som ikke ønsket å vaksinere seg, og det repekterte hun og sa aldri noe på det. Men etterhvert så ønsket flere og flere å vaksinere seg, men da av egen fri vilje og ikke fordi sjefen maste eller ønsket det. Så nå er nesten alle vaksinert. Og jeg er sikker på, hadde hun mast så hadde ikke vaksinasjonen hatt like god oppslutning.

Ikke vær redd for jobben som venter deg, ta det som deg kommer og kjenn deg frem. Det mennesket som var der før deg i 40 år, det er ikke sikkert at jobben ble gjort bra, mulig veldig mange var misfornøyde også. Så ikke la det skremme deg. 

Dette klarer du, lykke til!

Anonymkode: 66da3...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Kan være bare meg, men jeg fikk ny sjef i høst. Hun startet med en runde om hva vi forventet av henne. Greit nok det, men jeg opplevde det som hun hadde litt lite å komme med. Og det har dessverre vist seg å stemme. Hun går ikke i bresjen for oss, når ting er tungt. Og klarer ikke å være i forkant, siden hun ikke hadde erfaring innenfor fagfeltet. Nå har det endt opp med at hjelper henne å være i forkant. Greit nok.

Så si i hvertfall litt av hva du er opptatt av, først, om du vil ta denne forcentningsrunden.

Anonymkode: 4cc03...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...