AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #1 Skrevet 13. mai 2021 Min datter går i 7 trinn og skal begynne på ungdomsskolen. Nå har læreren i 7 trinn delt 7 trinn inn i 3 grupper. Disse kommer i samme klasse på ungdomsskolen. Pluss 2 trinn fra andre skoler. Min datter har en venninne gjeng på 9 som har spilt håndball sammen og hengt sammen siden 1 klassen. Når de delte inn i grupper kom min datter kun i samme gruppe som 1 av venninnene. Ei gruppe kom 5 av venninne og andre gruppen 2 stk. Jeg klager ikke. Min datter er sosialt og takler det bra. Men lurer på hva lærerne går etter når de deler de inn i grupper? Anonymkode: 90006...6da
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #2 Skrevet 13. mai 2021 Det kan være mange faktorer. Ofte begynner man alfabetisk etter fornavn/etternavn etc. Og så begynner alle de andre behovene: Alle bør ha noen de kjenner godt, men man vil sjeldent plassere hele gjenger i samme klasse fordi de også bør være åpne for å bli kjent med resten. Mange steder får elevene ønske seg hvem de vil være sammen med. Ofte ønsker man også en viss spredning i det faglige nivået. Så skal mobbeofre/mobbere plasseres vekk fra hverandre, og eventuelt andre med dårlig dynamikk, og andre sosiale hensyn tas. Det fører også til noen kjedereaksjoner, fordi alle fremdeles skal ha «noen». Noen steder tar man noe hensyn til bosted. En del diagnoser etc. krever også at man tenker seg om. Og så kommer det gjerne et lite lass med ønsker fra foreldre osv. Noen steder tar de så få hensyn som mulig, mens andre prøver å tenke på «alt». Noen steder finnes det ganske klare instruksjoner, andre steder er det mer opp til den enkelte lærer. Jeg tviler på at det jeg har skrevet er uttømmende. Lærerne må i alle fall først og fremst ha et blikk for helheten, både innad i gjengen de sender til en klasse, men også at den gjengen skal fungere sammen med de andre som plasseres i samme klasse. I sånne helhetsvurderinger er det sjeldent at enkeltelever får det «helt perfekt», men de aller fleste får et godt utgangspunkt. Anonymkode: c95e2...55c 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #3 Skrevet 13. mai 2021 Her deler de bare på slump. Noen her og noen der. Noen havner på skole og i klasse med venner. Andre havner på skole og i klasse uten noen gode venner. Anonymkode: e43c3...849
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Her får alle barna skrive ønskeliste over de de mest kunne tenkt seg å være sammen med, og så får de minst 1. Min fikk 2 på listen. Ellers så syntes jeg det planmessig virket lite gjennomtenkt, her havnet f.eks 2 med diagnoser i samme klasse og det ble veldig problematisk. Her er det barneskolen som fordeler i klassene og ungdomsskolen som bare godkjenner. Anonymkode: cc0d1...cc8
Malursk Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 Her vi bor er det 4 barneskoler som går over til samme ungdomsskole. De er 9 klasser på trinnet. Min havnet i klasse med en kompis fra barneskolen, og to han kjente litt fra før. Null problem, de er 23 i klassen, og han har fått mange nye, gode venner. Skolen har tydelig vis prøvd å plassere unger med særskilte behov i forskjellige klasser. Noe som ser ut til å fungere fint. Noen i hver klasse, i stedet for "opphopning" i en klasse som vi opplevde på barneskolen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her får alle barna skrive ønskeliste over de de mest kunne tenkt seg å være sammen med, og så får de minst 1. Min fikk 2 på listen. Ellers så syntes jeg det planmessig virket lite gjennomtenkt, her havnet f.eks 2 med diagnoser i samme klasse og det ble veldig problematisk. Her er det barneskolen som fordeler i klassene og ungdomsskolen som bare godkjenner. Anonymkode: cc0d1...cc8 Jeg spurte om hun hadde blitt spurt om hvem hun ville være på gruppe med. Det hadde hun ikke Anonymkode: 90006...6da
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi skrive ønskeliste, jeg fikk de fleste jeg skrev ned. Vi måtte og skrive et brev til ungdomskolen og fortelle om oss selv. Jeg trodde det var ungdomsskolen som plasserte men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 59736...ae1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi skrive ønskeliste, jeg fikk de fleste jeg skrev ned. Vi måtte og skrive et brev til ungdomskolen og fortelle om oss selv. Jeg trodde det var ungdomsskolen som plasserte men mulig jeg tar feil. Anonymkode: 59736...ae1 Men i løpet av ungdomsskolen vokste jeg fra alle jeg hadde gått i klasse med bortsett fra en og fant meg nye venner, mest fra en annen klasse, så da var jeg litt irritert over at jeg ikke hadde havnet i den klassen, men det kunne jo ikke de eller jeg vite. Tror nok at hun kommer til å utvide vennekretsen sin og ikke tenke noe særlig over det. Det blir jo en ny verden og kanskje finner man mange andre man heller er mer lik og har ting til felles med. De får jo uansett friminuttene sammen og diverse andre ting. Anonymkode: 59736...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men i løpet av ungdomsskolen vokste jeg fra alle jeg hadde gått i klasse med bortsett fra en og fant meg nye venner, mest fra en annen klasse, så da var jeg litt irritert over at jeg ikke hadde havnet i den klassen, men det kunne jo ikke de eller jeg vite. Tror nok at hun kommer til å utvide vennekretsen sin og ikke tenke noe særlig over det. Det blir jo en ny verden og kanskje finner man mange andre man heller er mer lik og har ting til felles med. De får jo uansett friminuttene sammen og diverse andre ting. Anonymkode: 59736...ae1 Det er sant 😀 Må jo lære at sånn er det. Skal jo på videregående en dag også. Ikke sikkert hun havner i klasse med de hun vil da Anonymkode: 90006...6da 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Her beholdes klassene fra barneskolen, og så «fyller de på» med innflyttere, overganger fra andre skoler osv. Stor ungdomsskole som tar imot elever fra 6 barneskoler. Anonymkode: 656e8...ed4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spurte om hun hadde blitt spurt om hvem hun ville være på gruppe med. Det hadde hun ikke Anonymkode: 90006...6da Set har de sluttet med her, foreldre laget så mye styr Anonymkode: 1f8ed...db4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Det er vanlig at de ikke får skrive ønskeliste nå. Går som regel veldig bra. Min kom også bare i klasse med 1 fra gamle gjengen, men fått et flott og mye bedre nettverk nå. Mange av foreldrene lagde styr over hvem barna hadde kommet/ikke kommet i klasse med. Stakkars lærere. Elevene klarer seg bra i de aller fleste tilfrller og vokser på å utvide nettverket. Anonymkode: e8972...438 2
Kanutte Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Førsteprioritet er å splitte uheldige konstellasjoner, andre prioritet er å pakke inn elevene med særlige behov, tredjeprioritet er at alle skal i samme gruppe med noen de trives med. I enkelte tilfeller gir vi også informasjon om elever fra andre skoler vi vet er dårlig match med våre. Min erfaring er at jo mer vi som kjenner barna fra et skoleperspektiv får bestemme, jo bedre går det. I de tilfellene hvor foreldrene blander seg mye blir det oftere uheldige klasser. Det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til innspill fra foresatte og vurdere dem.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanlig at de ikke får skrive ønskeliste nå. Går som regel veldig bra. Min kom også bare i klasse med 1 fra gamle gjengen, men fått et flott og mye bedre nettverk nå. Mange av foreldrene lagde styr over hvem barna hadde kommet/ikke kommet i klasse med. Stakkars lærere. Elevene klarer seg bra i de aller fleste tilfrller og vokser på å utvide nettverket. Anonymkode: e8972...438 Noen foreldre har kontaktet lærer og sagt at barnet må komme i gruppe med den og den. Men jeg syr ikke puter under armene på ungen min. Anonymkode: 90006...6da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå