Gå til innhold

Sende penger til barnets far?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har forsørget datteren min alene. Far fikk i praksis juridisk abort, da jeg kunne se at han hadde nok med seg selv. Han kommer fra en velstående familie, og har mye kapital i form av fast eiendom. Han har aldri gitt meg noen form for støtte, men vi har holdt kontakten via Skype. Dette for at barnet skulle bli kjent med sin far. Vi har også vært på besøk ved endel anledninger. Dette er et land utenfor Europa. Jeg har betalt for alt av reiser, og det var dyrt. Far gav bare symbolske summer i form av at han betalte litt restaurantregninger osv. Han hadde lett for å komme i diskusjon med betjeningen, og pinlige situasjoner oppstod. Vi sluttet å komme på besøk, på grunn av flere slike litt pinlige eller smådrama situasjoner. Nå har han glemt å tegne helseforsikring til seg selv, og han ønsker at jeg skal sende ham penger. Jeg føler at det blir feil på vegne av min datter, at jeg skal ta penger ut av månedsbudsjettet og sende til hennes far. Vi lever bra, og jeg har råd til ganske fine fritidsaktiviteter til henne. Jeg ønsker ikke å føle skam for dette. Hennes far har levd på kanten av samfunnet siden før vi ble kjent. Problemene hans er mer av psykisk enn av økonomisk art. Men det psykiske fører også til at han mangler kontroll på egen økonomi. Jeg har vært på besøk der han bor ved flere anledninger, og tolker situasjonen som at han har brukt opp endel velvilje rundt seg hos egen familie. De er alle velstående, og driver stiftelser hvor de deler ut penger til veldedighets og miljøvern prosjekter i landet far kommer fra. Trolig har han lånt litt her og litt der i årevis. Nå har han få muligheter igjen. Han forsøker å manipulere meg til å sende penger. Vanskelig.

Endret av Olaug Olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er dette ditt problem?

• Liker 18
Skrevet
likermegher skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dette ditt problem?

Det er et problem, fordi jeg føler at han manipulerer meg til å føle skyld for at vi lever i velstand.

AnonymBruker
Skrevet

Så nå er du nestemann som skal utnyttes for penger siden han har brent gjennom velviljen i sin egen familie?

Jeg håper du forstår at du vil ende opp slik som hans familie, en person som i årevis har latt seg utnytte som må si stopp og sannsynligvis kutte ham ut pga oppførselen hans.

Det du evt sender ham av penger vil ikke hjelpe ham. Hadde penger hjulpet ham hadde den velstående familien ordnet opp i hans problemer før helga. Det er ikke mangel på penger som er hans problem, derfor vil ikke dine oversendte penger fikse noenting.

Du må rett og slett si at du ikke har anledning til å hjelpe økonomisk. 

Anonymkode: 59fe3...373

• Liker 17
Skrevet

Nei, det skal du ikke.

Forstår ikke engang hvorfor du tror at du på noen måte er forpliktet til noe sånt. Du har ansvar for et BARN og det er mye viktigere at du er istand til å forsørge henne og kanskje tom hjelpe henne når hun skal etablere seg etc. 

Din prioritet er BARNET , ikke faren. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så nå er du nestemann som skal utnyttes for penger siden han har brent gjennom velviljen i sin egen familie?

Jeg håper du forstår at du vil ende opp slik som hans familie, en person som i årevis har latt seg utnytte som må si stopp og sannsynligvis kutte ham ut pga oppførselen hans.

Det du evt sender ham av penger vil ikke hjelpe ham. Hadde penger hjulpet ham hadde den velstående familien ordnet opp i hans problemer før helga. Det er ikke mangel på penger som er hans problem, derfor vil ikke dine oversendte penger fikse noenting.

Du må rett og slett si at du ikke har anledning til å hjelpe økonomisk. 

Ja. Det er vanskelig for meg. Jeg legger inn tråden her for å få hjelp til å sette grenser. Jeg har ikke sendt noe. Det er vanskelig for meg å ta inn, har far ikke forstår. Han er en flott mann, men det er mest på overflaten, og med enkelte skjønne områder i personligheten. Det er mye kaos. Lite evne til å ta grepet og ordne opp for seg selv. Jeg ble sint da jeg fant ut dette med manglende helseforsikring. Jeg skrev epost, og forsøkte å forklare hva jeg mente. Dette handler om helt obligatoriske ting, og evnen til å ta vare på seg selv. Nå synes jeg det har gått så langt, at jeg vurderer å trekke datteren vår unna kaoset. Hun skal skjermes. Jeg har håpet på en bedring i mange år. Håpet at det er fint for han å holde litt kontakten med verden utenfor seg selv. Men jeg tror kanskje jeg bør innse at dette er et veldig alvorlig psykisk problem, og at han trolig aldri vil bli frisk. For alt jeg vet lyger han til de rundt seg også. Jeg har stusset på dette skuespillet egentlig i alle år. Det var også grunnen til at jeg slo opp. Men jeg er bare en svak heterofil kvinne. Innerst inne har jeg et svakt punkt, og dette ved han å utnytte. Dette er vanskelig for meg. Jeg forsøker å holde balansen. Det vakler litt nå.

Endret av Olaug Olsen
AnonymBruker
Skrevet

Det er uforståelig at du synes dette er vanskelig. Selvsagt betaler du ikke.

Anonymkode: f443d...85c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Men jeg er bare en svak heterofil kvinne, som egentlig liker slike høye, skjønne manipulatorer. Dette er vanskelig for meg. Jeg forsøker å holde balansen. Det vakler litt nå.

Denne uttalelsen får meg til å tro at denne tråden er ren bullshit, skrevet av en mann.

Hvis dette er din oppriktige mening om deg selv har du nå en gyllen mulighet til å bevise at du er mer enn en svak heterofil kvinne og stå opp for deg selv ved å IKKE la deg manipuleres til å sende penger. 

Hvis du seriøst klarer å se at du ikke burde sende penger, men vurderer det fordi du er bare en svak kvinne er det ikke noe vi kan si for å hjelpe deg. Du har bestemt deg for å være svak, du vil at noen andre skal fortelle deg hva du skal gjøre.  Dette må du faktisk bestemme helt selv.

Vær stor pike nå, ta et voksent valg og slipp deg selv og datteren din fri fra denne manipulatoren.

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne uttalelsen får meg til å tro at denne tråden er ren bullshit, skrevet av en mann.

Hvis dette er din oppriktige mening om deg selv har du nå en gyllen mulighet til å bevise at du er mer enn en svak heterofil kvinne og stå opp for deg selv ved å IKKE la deg manipuleres til å sende penger. 

Hvis du seriøst klarer å se at du ikke burde sende penger, men vurderer det fordi du er bare en svak kvinne er det ikke noe vi kan si for å hjelpe deg. Du har bestemt deg for å være svak, du vil at noen andre skal fortelle deg hva du skal gjøre.  Dette må du faktisk bestemme helt selv.

Vær stor pike nå, ta et voksent valg og slipp deg selv og datteren din fri fra denne manipulatoren.

Altså, jeg bør omformulere dette. Jeg er svak for denne mannen. Innerst inne ønsker jeg å leve i troen på at han er like god som han er pen. Jeg har vært stor pike siden jeg var 16, og sendt mange menn på døren. Men heterofiien er vanskelig for meg å leve med. Jeg trekkes mot dominante manipulatorer. Tror det er noe evolusjonært. Jeg har ikke sendt penger. Han trykker på kanppene mine. Det er vanskelig. Men takk for støtten!

Et spm: Bør jeg konfrontere han? Da får jeg et helvete med raserianfall. Eller bare trekke meg unna, stille og rolig bare forsvinne i skyggene, og aldri mer ta kontakt?

Endret av Olaug Olsen
AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (5 minutter siden):

Altså, jeg bør omformulere dette. Jeg er svak for denne mannen. Innerst inne ønsker jeg å leve i troen på at han er like god som han er pen. Jeg har vært stor pike siden jeg var 16, og sendt mange menn på døren. Men heterofiien er vanskelig for meg å leve med. Jeg trekkes mot dominante manipulatorer. Tror det er noe evolusjonært. Jeg har ikke sendt penger. Han trykker på kanppene mine. Det er vanskelig. Men takk for støtten!

Et spm: Bør jeg konfrontere han? Da får jeg et helvete med raserianfall. Eller bare trekke meg unna, stille og rolig bare forsvinne i skyggene, og aldri mer ta kontakt?

Altså, det verste du kan gjøre mot en slik person er også det mest effektive; stille og rolig svare sjeldnere og sjeldnere. De hater å ikke få oppmerksomhet. Det er det du bør gjøre her. Ikke svare når han ringer, ta laaaang tid på å svare på meldinger osv. Sakte men sikkert redusere kontakt med korte beskjeder som om at 'Sorry, ble veldig travelt her nå, vi får snakkes en annen dag'. Skru av varsler og lyd på mobilen sånn at du ikke våkner av mobilen.

Fordelen din her er at han er langt borte. Hva kan han gjøre liksom? Du har all makten. Du velger hvor mye kontakt du skal ha. Han har heller ingenting han kan gjøre for å true økonomisk eller samværsmessig. Så uansett hva du velger å gjøre, så er det faktisk ikke en dritt han kan gjøre mot deg eller datteren din. Ikke kan han fly hit heller pga corona.

Få ham ut av livet ditt. Din datter vil ha anledning til å kontakte ham når hun blir større. Det er ingenting positivt hun kan få ut av et forhold med ham akkurat nå uansett. Fortell henne historier om de gode stundene med pappaen, og etterhvert som hun blir eldre kan hun få vite mer om de mindre gode tingene.

Og husk at det er HAN som ødelegger vennskapet deres her, ikke du! Du bare ønsker fred og ro for deg og din datter.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, det verste du kan gjøre mot en slik person er også det mest effektive; stille og rolig svare sjeldnere og sjeldnere. De hater å ikke få oppmerksomhet. Det er det du bør gjøre her. Ikke svare når han ringer, ta laaaang tid på å svare på meldinger osv. Sakte men sikkert redusere kontakt med korte beskjeder som om at 'Sorry, ble veldig travelt her nå, vi får snakkes en annen dag'. Skru av varsler og lyd på mobilen sånn at du ikke våkner av mobilen.

Fordelen din her er at han er langt borte. Hva kan han gjøre liksom? Du har all makten. Du velger hvor mye kontakt du skal ha. Han har heller ingenting han kan gjøre for å true økonomisk eller samværsmessig. Så uansett hva du velger å gjøre, så er det faktisk ikke en dritt han kan gjøre mot deg eller datteren din. Ikke kan han fly hit heller pga corona.

Få ham ut av livet ditt. Din datter vil ha anledning til å kontakte ham når hun blir større. Det er ingenting positivt hun kan få ut av et forhold med ham akkurat nå uansett. Fortell henne historier om de gode stundene med pappaen, og etterhvert som hun blir eldre kan hun få vite mer om de mindre gode tingene.

Og husk at det er HAN som ødelegger vennskapet deres her, ikke du! Du bare ønsker fred og ro for deg og din datter.

Takk for denne. Ja jeg skjønner at jeg er irrasjonell i denne situasjonen. Kanskje idealiserer jeg han litt. Men jeg har sett nok av unoter tidligere. Jeg forsøker aktivt å huske all dritten så godt jeg kan, for å unngå å tråkke uti igjen.  Noe av fars problemer har jeg også formidlet videre til datteren vår. Hun er stor nok til at hun kan forstå og analysere rundt temaet. Egentlig er vel jeg selv mer knyttet til mannen enn hans datter er. På denne måten kan jeg si at jeg har fått til å skjerme henne. Hun bør ha med seg endel informasjon om sin far, når hun går inn i voksenlivet. For egen del tenker jeg, at nå som jeg observerer denne oppførselen, burde jeg gjerne true han skikkelig, og på en aller annen måte advare mot denne typen oppførsel. Jeg blir bekymret for at han skal finne på å manipulere datteren vår til å sende seg penger i framtiden. Da er det ikke holdbart som en far og datter relasjon. Det er kanskje bedre å skygge fullstendig unna hele sirkuset. Dessverre får hun nok et lykkeligere liv uten denne klampen rundt foten. Trist!

AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (11 minutter siden):

Takk for denne. Ja jeg skjønner at jeg er irrasjonell i denne situasjonen. Kanskje idealiserer jeg han litt. Men jeg har sett nok av unoter tidligere. Jeg forsøker aktivt å huske all dritten så godt jeg kan, for å unngå å tråkke uti igjen.  Noe av fars problemer har jeg også formidlet videre til datteren vår. Hun er stor nok til at hun kan forstå og analysere rundt temaet. Egentlig er vel jeg selv mer knyttet til mannen enn hans datter er. På denne måten kan jeg si at jeg har fått til å skjerme henne. Hun bør ha med seg endel informasjon om sin far, når hun går inn i voksenlivet. For egen del tenker jeg, at nå som jeg observerer denne oppførselen, burde jeg gjerne true han skikkelig, og på en aller annen måte advare mot denne typen oppførsel. Jeg blir bekymret for at han skal finne på å manipulere datteren vår til å sende seg penger i framtiden. Da er det ikke holdbart som en far og datter relasjon. Det er kanskje bedre å skygge fullstendig unna hele sirkuset. Dessverre får hun nok et lykkeligere liv uten denne klampen rundt foten. Trist!

Herlighet, hvorfor omtaler du deg som svak kvinne når du åpenbart er oppegående, reflektert og realistisk om denne situasjonen? Ikke undervurder deg selv, eller tro du er mindre smart og sterk enn det du er. Kanskje årevis med barnefars påvirkning har gjort deg slik? Ikke vet jeg, men du viser her at dette klarer du!

Ja, du idealiserer ham. Ja, din datter vil nok få det bedre uten en slik person i sitt liv. Og det er kjempetrist, men ta det fra en som har levd med en narsissitisk forelder selv; jeg hadde hatt et bedre liv uten deres påvirking. Det er 100% sikkert at hvis han fortsetter å ha kontakt med dattera di, så kommer han til å be om penger så snart hun har 50,- på konto. 

Vi har alle følt oss knyttet til en person som ikke var bra for oss. Det er vanskelig å komme vekk og bli kvitt de følelsene. Men vi vet jo at det er bra for oss å bli kvitt dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (48 minutter siden):

Jeg tror nok, ts, at barnefar ikke er den eneste som har med seg endel bagasje. Hvordan og hvor ble du oppdratt som tror dette om kvinner? I et veldig pietistisk miljø? Av folk i en sekt? Eller av folk utenfor samfunnet som fortsatt lærer sine døtre at sex er synd (for kvinnen) og kvinner er svake fordi de har … vagina? (Jeg vet ikke hvorfor, men dette lærer avvikende lommer av samfunnet sine barn).

Bruk noe av pengene du altså ikke skal sende til barnefar på å søke hjelp. Du kan ikke, som mor til en jente, tro på dette tullet. Juster egen verdensoppfatning, kutt om nødvendig kontakten med en sekt eller to, og du gjør henne en mye større tjeneste enn å ha 30 000 ekstra til studiedagene hennes. 

Anonymkode: 7012b...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer å ende opp som en enabler. En som vil hjelpe, men som egentlig ikke hjelper. Denne tråden frorkarer det kanskje bedre enn hva jeg klarer.

Anonymkode: b5e0e...86b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NEI, NEI, NEI og NEI igjen !!!! 
Han kommer fra en velstående familie = da ringer han far eller mor . 
Vi spoler litt frem = far og mor sa nei pga sønnen alltid har vært uansvarlig og lat.

Så blir han desperat og kontakter deg for å få lurt til deg noen kroner . 
Du sier nei, og ber han bli voksen. 
Fatter ikke at han hadde baller til å be deg om penger .. jeg er sjokkert! 

Anonymkode: b54ab...d03

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

NEI, NEI, NEI og NEI igjen !!!! 
Han kommer fra en velstående familie = da ringer han far eller mor . 
Vi spoler litt frem = far og mor sa nei pga sønnen alltid har vært uansvarlig og lat.

Så blir han desperat og kontakter deg for å få lurt til deg noen kroner . 
Du sier nei, og ber han bli voksen. 
Fatter ikke at han hadde baller til å be deg om penger .. jeg er sjokkert! 

Anonymkode: b54ab...d03

Poenget er vel at jeg ikke kan si noe om dette til han. Han har brukt opp sin mors og fars velvilje, og hans øvrige familie skjermer seg også. Om jeg velger å konfrontere, blir det bare en diger diskusjon med mye krenkelse og narcissistisk raseri fra hans side. Slike ting som jeg overhodet ikke gidder. Jeg har sett mye av denne siden tidligere, og jeg prøver å glemme den. Jeg gikk litt i min egen felle, for vi har hatt det hyggelig over Skype i noen år nå. Jeg holdt visst på å glemme hvordan det var. Så kommer han opp igjen med dette pengetullet. Det nytter ikke å forklare for ham. Dessverre. Han forstår bare det som han selv ønsker å forstå. Resten bruker han til å lage en lapskaus, hvor alle er slemme. Han er alene og et ensomt offer for denne verdens ondskap. Det er synd at min datter ikke kan ha kontakt med sin fars familie, fordi han er som han er. Han bruker alle anledninger til å manipulere. Jeg syns dette er trist, men må leve med det. Det å være under påvirkning av en slik manipulator er ikke helsebringende. Da tenker jeg på min datter. Hun må lære å beskytte seg selv, så lenge han lever.  Jeg er i gang med dette. Må prøve å huske denne manipuleringen, og ikke la meg lure igjen. Bare slik kan jeg lære datteren min å stå imot. Jeg tillater meg å være skuffet og lei meg over hans hardnakkede narcissisme. Skulle ønske det var annerledes.

Endret av Olaug Olsen
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er du blåst!? Slett skypekontoen da. 

Anonymkode: e0935...667

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du kaste bort tid og energi på å konfrontere? Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt kommer på ideen. Svar at du ikke har penger til å forsørge han, det er alt du trenger å si.  Er du en person som ofre lar deg tråkke på, eller er det bare i forhold til han du mangler ryggrad?

Anonymkode: c221e...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skal du kaste bort tid og energi på å konfrontere? Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt kommer på ideen. Svar at du ikke har penger til å forsørge han, det er alt du trenger å si.  Er du en person som ofre lar deg tråkke på, eller er det bare i forhold til han du mangler ryggrad?

Anonymkode: c221e...c32

Det er mest i forhold til han tror jeg. Jeg tenkte at datteren skulle ha litt kontakt med familie på begge sider liksom. Tenkte på grunn av ting jeg har hørt fra andre, at det skulle være bra for et barn å kjenne litt til mors familie, og litt til sin fars familie. Andre mennesker sier ofte slike ting. Da brukte han denne ideen som et svakt punkt hos meg, og begynte manipuleringen. Ang konfrontering, var det en ide fra en anonym bruker her på tråden. Jeg bare forklarer til den personen hvorfor det ikke lønner seg å konfrontere. De som lager sin egen virkelighetsbeskrivelse, slik som denne mannen, lager bare konflikt dersom de blir konfrontert. Det er derfor det kalles narcissistisk raseri. Det er folk som ikke endrer seg, og hvor mulighetene for personlig vekst ikke er til stede. Dessverre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...