Gå til innhold

Ha barna i to forskjellige barnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke vi trengte barnehage til ettåringen neste år, og søkte derfor ikke. To uker etter søknadsfristen gikk ut dukket det opp en ny stilling på jobben til far, som far til barna fikk. I tillegg har vi nå gått fra hverandre, så jeg må ha barnehage likevel. 

Det er en halvtimes kjøring mellom hjemmet mitt og jobben. Barn 1 har sin plass i en barnehage 5 minutters kjøring fra hjemmet (tar nesten en halvtime å gå pga mange bakker, så må uansett ta bil). Barn nr 2 har nå fått plass i en barnehage 5-10 minutter fra jobb (inne i byen, så trafikken har litt å si). Tar alt fra 10 - 20 minutter å kjøre mellom disse barnehagene ut fra trafikken. 

Barn nr 1 skal gå fra småbarnsavdeling til storebarn nå i høst. Vi har lite nettverk her, så jeg har jobbet hardt for å bli kjent med andre mødre i barnehagen som vi har brukt i et år nå. Trives godt, og synes derfor det er så synd at barn 2 ikke fikk plass. 

Barnehagen som har tilbudt plass til barn 2 har også plass til barn 1 om vi ønsker. Men der er de to avdelingene helt separert, to forskjellige adresser, så det er uansett ca 2 minutters kjøring mellom de. 

Hva ville dere gjort? Tatt i mot plassen til barn 2 og søkt inn barn 2 til samme barnehage som barn 1 neste høst igjen? Overflytte barn 1 til den nye barnehagen? 

Det er barnehagen til barn 1 som ligger i skolekretsen. Eier bolig, så kommer ikke til å flytte eller bytte skolekrets med det første. 

Anonymkode: c2449...0f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beholdt og søkt om overføring.

Anonymkode: d37d5...b33

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oj.. her tror jeg at jeg ville hatt de i forskjellige bhg helt til begge fikk plass i den første. 

Anonymkode: bf1e6...9e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hatt de i to ulike, til begge fikk i samme. Vet om flere som må gjøre det slik. Er litt knotete, men er jo bare en periode :)  

Anonymkode: ab89d...182

AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsinfo jeg burde tatt med: 

Jeg har mye hjemmekontor. Ser for meg at det blir et lite ork å kjøre inn til byen for å levere yngste når jeg ikke skal på jobb. 

Barnehagen til eldste ligger midt mellom to skolekretser, vi skal egentlig på den skolen der færreste barn fra barnehagen skal gå. 

Hvordan vil yngste tåle en overgang med helt ny barnehage som 2,5 åring? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klart hatt de i ulike barnehager til yngste fikk plass i eldste sin barnehage. At den barnehagen ligger i skoleskretsen ville veid tyngst for meg (da er trivsel avklart allerede)

Anonymkode: d947b...964

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tilleggsinfo jeg burde tatt med: 

Jeg har mye hjemmekontor. Ser for meg at det blir et lite ork å kjøre inn til byen for å levere yngste når jeg ikke skal på jobb. 

Barnehagen til eldste ligger midt mellom to skolekretser, vi skal egentlig på den skolen der færreste barn fra barnehagen skal gå. 

Hvordan vil yngste tåle en overgang med helt ny barnehage som 2,5 åring? 

Vår byttet barnehage i den alderen og det gikk veldig fint 😊han hadde en ukes tid hvor han savnet den gamle litt, men det gikk seg til så fort han fikk nye venner og ble kjent med de voksne. Aldri angret på byttet

Anonymkode: 5cb70...6eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, må den ene gå i den andre barnehagen hele året eller er det mulig å stå på "venteliste" på å få plass fra jul f.eks? 

Hadde hatt begge 2 i hver sin barnehage og satset på å få yngste inn i den barnehagen som er nærmest så snart det lar seg gjøre. 

Ja, det blir litt styr i et år. Jeg måtte ha mine barn i en annen barnehage en periode som gjorde ting veldig tungvindt. Bodde 40 min unna barnehagen. Det var tungt det ene året, men vi flyttet nærmere etter 1 år. Det hjalp. Man holder ut fordi man må. 

Anonymkode: 3ab92...654

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vel, må den ene gå i den andre barnehagen hele året eller er det mulig å stå på "venteliste" på å få plass fra jul f.eks? 

Hadde hatt begge 2 i hver sin barnehage og satset på å få yngste inn i den barnehagen som er nærmest så snart det lar seg gjøre. 

Ja, det blir litt styr i et år. Jeg måtte ha mine barn i en annen barnehage en periode som gjorde ting veldig tungvindt. Bodde 40 min unna barnehagen. Det var tungt det ene året, men vi flyttet nærmere etter 1 år. Det hjalp. Man holder ut fordi man må. 

Må ha oppstart fra august. Det var fra januar vi opprinnelig hadde søkt, vi trodde at vi da var sikret i det minste et tilbud om plass fra august (men betale for den frem til januar), men så er det visst i reglene til kommunen at hvis man søker oppstart etter nyttår blir man ikke engang vurdert i hovedopptaket. Så jeg tør ikke ta sjansen på at vi får plass, og jeg må ha plass fra august pga manglende hjelp fra mannen (trenger egentlig kun tre dagers barnehage den måneden, men en mann som ikke vil "hjelpe til" siden vi ikke er sammen lenger gjør det litt ekstra vanskelig). 

Skrevet

Finnes det noen familiebhg i nærheten du kan sende yngste til i en periode?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Årolilja skrev (12 minutter siden):

Finnes det noen familiebhg i nærheten du kan sende yngste til i en periode?

Der vi har fått plass er en familiebarnehage. Avdelingen har kun 9 plasser, og deler ikke uteområde eller inneområde med noen andre. Så det er et veldig lite (og dermed forhåpentligvis trygt og godt) miljø. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der vi har fått plass er en familiebarnehage. Avdelingen har kun 9 plasser, og deler ikke uteområde eller inneområde med noen andre. Så det er et veldig lite (og dermed forhåpentligvis trygt og godt) miljø. 

Eller det er en slags barnehagekjede, og så har de denne avdelingen for småbarn på helt egen adresse, og de kaller det selv familiebarnehage. Regner med det er en oppkjøpt barnehage på et vis. 

Skrevet

Ok. Da tenker jeg at det sikkert blir en skånsom start for yngste der. Men jeg skjønner godt at det er tungvint å kjøre en time daglig når du har hjemmekontor. 

Hvis det ikke finnes andre muligheter nærmere deg, ville jeg nok byttet bhg for yngste ved første anledning. Det går sikkert bra, og er nok den beste løsningen på lang sikt. Har du eventuelt vurdert dagmamma?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har våre i to forskjellige, det er laaaaangt ifra optimalt men jeg vet det er for en periode så vi holder ut! Nyinnflyttet og og vi fikk ta barnehageplass der det fantes, minstemann begynte i februar og begynner i sin storesøsters barnehage i august, men vi holder ut i 6 måneder, vi er allerede halvveis og begynner å se lyset i enden av tunnelen 😊

Anonymkode: 99b70...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 8.52):

Må ha oppstart fra august. Det var fra januar vi opprinnelig hadde søkt, vi trodde at vi da var sikret i det minste et tilbud om plass fra august (men betale for den frem til januar), men så er det visst i reglene til kommunen at hvis man søker oppstart etter nyttår blir man ikke engang vurdert i hovedopptaket. Så jeg tør ikke ta sjansen på at vi får plass, og jeg må ha plass fra august pga manglende hjelp fra mannen (trenger egentlig kun tre dagers barnehage den måneden, men en mann som ikke vil "hjelpe til" siden vi ikke er sammen lenger gjør det litt ekstra vanskelig). 

Prøvd å sende inn ny søknad til den bhg det eldre barnet går i? Ringt barnehagen og sagt at det er krise/snakket med leder/hatt møte med leder der du forklarer hvorfor du ikke søkte plass før januar, men at situasjonen nå er ganske akutt pga barnefar har meldt seg helt ut av familien og du står helt alene? 

Men ja barn nr 1 i den barnehagen det barnet går i. Barn nr 2 enten inn i den barnehagen eller i barnehage nr 2. Søke om overflytting så snart det lar seg gjøre (spør om å stå på venteliste i barnehage nr 1). Altså der det er mest sannsynlig dere skal bli boende og gå i skolen ved. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...