Gjest Nimo Skrevet 4. september 2005 #1 Skrevet 4. september 2005 Lurer på om jeg kan spise spekeskinke, salami, fårepølse, mørpølse og liknende. Mener jeg leste på mattlsynet sine sider at man ikke skulle spise speket eller røkt mat. Stemmer dette? Nå kan jeg selvfølgelig ikke finne sinden til mattilsynet om råd til oss gravide. Noen som kan hjelpe. PS: Har så lyst på pizza i dag med salami på (danskesalami) pizzaen er fryst. kan jeg spise dette i dag?
Gjest Lompa Skrevet 4. september 2005 #2 Skrevet 4. september 2005 Jeg spurte legen min om dette og han sa at så lenge det er norskprodusert (evt svensk/dansk) er det greit. Men selvfølgelig skal man ikke spise for mye, ettersom det kan øke blodtrykket.
Plym Skrevet 4. september 2005 #3 Skrevet 4. september 2005 Her er mattilsynets råd til gravide: http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html Ifølge deres anbefalinger skal man ligge unna speket kjøtt. Selv har jeg spist spekeskinke som har vært dypfryst, da dette dreper toxoplasmoseparasitten. Hilsen Plym
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #4 Skrevet 9. september 2005 Regnes salami, fårepølse o.l sm speket kjøtt, eller kan det spises uten at det må være fryst først?
Tusenfryd Skrevet 9. september 2005 #5 Skrevet 9. september 2005 Du kan i hvert fall spise alt som har væt frosset.
Gjest gravid Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 Jeg sjekket med en tidligere pølsemaker. Salami og fårepølse o.l. er ikke kokt e.l. Det går derfor i kategorien med speket kjøtt - altså frys det før du spiser. Selv har jeg ikke visst det før nå (6.mnd) og det har gått bra. Tror ikke risikoen er så stor med norskproduserte pølsevarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå