Gå til innhold

Hvor mange timer sover du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt mellom 5 og 11 timer. Blir ofte lite søvn mellom seinvakt og dagvakt, og sover ut etter disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sover 9 timer hver natt, har heldigvis en jobb nå hvor jeg styrer arbeidsdagen helt selv, så da kan jeg følge min egen døgn rytme hvor jeg legger meg rundt 3 og står opp i 12 tiden. Bruker ikke alarm lenger. Tidligere hadde jeg jobb med vanlig kontortid, og det var et helvete hvor jeg ikke fikk sove om kvelden og fikk rundt 5 timer hver natt, sånn at jeg brukte helgene på å sove ut.

Anonymkode: 4daa1...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis 5 timer i ukedager, noen ganger 4.. Når jeg har fri, så sover jeg 8-9 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ufør og sover 10 timer hver natt, noen ganger litt mindre.

Anonymkode: 8fde5...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover ca. 5-6 timer. Tenker jeg egentlig har behov for 8, men med småbarn blir det ikke sånn. Var enda mindre da barna var enda mindre. 

Anonymkode: 0bf8e...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideelt er det 9 timer, da våkner jeg uthvilt, som skjer kun på fridager.

Trenger ikke ha alarmen på, våkner etter 9 timer.

Men i hverdagen er det alt fra 5-8 timer. Våkner et par ganger iløpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover 7,5 time. Men har på alarm. Sover jeg så lenge jeg klarer blir det fort 9 timer, men da føler jeg meg smårar hele dagen.

Anonymkode: 06132...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jevnt over 6-7 timer. Bør ha 7 for å føle meg opplagt, men har begynt å våkne alt for tidlig om morgenen. Hvis jeg får sove igjen, føler jeg meg fyllesyk, så jeg kan like gjerne stå opp første gang jeg våkner.

Anonymkode: a982b...20c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6 timer i hverdagen, litt lengre i helgene, da er det ofte 9-10 timer.

Anonymkode: 1551b...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har alltid hatt problemer med søvn. Er i dag 23 og sover 4-5 timer hver natt, noen få dager mer. Jeg våkner flere ganger i løpet av natten, og får ofte ikke sove på en stund igjen. 

Jeg er aktiv, går rundt 15 000 skritt hver dag, trener 6 dager i uken og spiser sunt hver dag, tilogmed i helgene. Så jeg skjønner ikke hvor problemet ligger😅

Har hørt at for å få optimal resultat på trening må en ha 7-8 timer søvn hver natt, men jeg føler det er umulig.

Anonymkode: 40e37...eca

Jeg slet veldig med søvnen, men så fikk jeg meg blålysblokkerende briller som jeg bruker 2-3 før leggetid, og sover som et barn! :)

Slike: 

https://circadianeyewear.com/?gclid=CjwKCAjwnPOEBhA0EiwA609ReXTslOr1tDX9Mx1-lbeBRCSGCuCQDACDvviGDyWzjp6SMVPkxXp8rRoCgoAQAvD_BwE

Anonymkode: 0961e...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sover også veldig lite, i løpet av en uke er det gjerne mellom 2-5 timer hver natt, av og til døgner jeg litt, og hvis jeg er skikkelig heldig klarer jeg 7 timer på en fridag, men ganske så oppstykket.

Anonymkode: c45a5...b47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligger i senga 7 timer hver natt. Men våkner minst hver time. Elendig søvnkvalitet pga overgangsalder. Visste ikke at det var et vanlig problem. Like trøtt når jeg står opp som da jeg la meg 😔

Anonymkode: d10e0...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som regel rundt 6 timer. Burde sove mer, men har to små barn som ikke sover så godt. 

Anonymkode: 55306...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig varierende. Alt fra fire til tolv timer. Mitt tidligste skift starter 05:00. Jeg står da opp 03:30. Sover alltid dårlig da. 

Sover også dårlig mellom seinvakt og dagvakt. Slutter 22:00 og skal på vakt igjen 07:00. Stressesoving er aldri bra 😂

Tar igjen søvnen på seinvakter og fridager. Da kan jeg sove både ti og tolv timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover 5-6 timer hver natt.  Har alltid sovet lite og klarer meg godt med lite søvn. Noen ganger sover jeg enda mindre,  ca 3 timer,  men klarer meg greit på jobb for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 måneder senere...

Hei, jeg håper du leser dette! 

Jeg har selv hatt ekstreme søvnproblemer, helt fra barndommen! Allerede på ungdomsskolen opplevde jeg flere ganger å være våken 4 hele dager i strekk, uten ett minutts søvn! 

Problemet ble bagatellisert av både familie og fastlegen, "du trenger vel ikke så mye søvn da.." fikk jeg høre. Jeg måtte på skolen hver dag, så døgnrytmen var alltid på plass, men det hjalp ikke! 

Etter over 20 år som søvnløs, fant jeg ut at det antakeligvis skyldes intoleranse for peptider i mel og melk! Dette kan gi en opioid effekt, som virker svært stimulerende på hjernen. 

Prøv derfor å fjerne mel og melkeprodukter (fast gulost og smør går bra) fra dietten i noen uker, jeg har i hvertfall blitt kvitt tankekjør og uro, samt sovet godt hver eneste natt siden! Og da snakker vi nesten 15 år! 

Hvis du ikke kommer helt i mål, kan du gå hardere til verks å prøve ketogen diett. Fallende blodsukker gjør at det skilles ut adrenalin, og bidrar derfor til søvnløshet. 

https://matintoleranse-allergi.no/matallergi/opioide-peptider-test/

Endret av Elisabeth88
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...