Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har fått meg sommerjobb i en barnebolig, og lurer på om det er noen som har erfaringer å dele om hvordan det er å jobbe i en barnebolig? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i avlastningsbolig, altså det er ingen barn som bor der fast,  men kan fortelle litt 😊 Jeg begynte også som sommerjobb for 4 år siden, og har hatt det som jobb ved siden av studier etterpå. Trives kjempegodt! 

Dagene varierer veldig ut ifra hvem man er sammen med. Barna og ungdommene har vidt forskjellige diagnoser (og ikke minst personlighet!) alt fra autismespekter, til utviklingshemming til større og sammensatte multifunksjonshemminger. I hverdagen er barna ofte slitne etter barnehage/ skole, så da tar vi det ganske rolig. I helger og ferier drar vi på lengre turer, for eksempel dyreparken (vi holder til på sørlandet), ut i båten vår, går turer eller drar på lekeland, trampolinepark, bowling og lignende. Barna har litt lommepenger som de kan bruke til ting som dette. Andre ganger lager vi cafe eller kino på boligen. Mange muligheter for å gjøre ting morsomt! 

Noen barn har veldig varierende dagsform, for eksempel kan epilepsianfall slite de totalt ut. I blant har vi vakter hvor alt handler om å skjerme fra en verden full av triggere. Da er kanskje den eneste aktiviteten å høre på lydbok eller ta en trilletur i vogna. På sånne dager sover de ofte mye. 

Det er viktig å være spørrende og nysgjerrig for å lære hver enkelt å kjenne. Noen av barna «våre» har ulike kommunikasjonshjelpemidler, som for eksempel Tobii. Jeg synes sånne kommunikasjonshjelpemidler er veldig spennende. Gled deg, du har mye å se frem til og får helt sikkert en veldig fin sommer. Jeg kan nesten ikke tenke meg en mer givende jobb. ❤️

Anonymkode: 704f8...36b

Skrevet

Tusen takk for et veldig utfyllende svar❤️ Har sett for meg at det er en veldig givende jobb, men ingen rundt meg har noen erfaringer og sier derfor at de ikke skjønner at det er noe jeg vil. 
Jeg har ikke jobbet så mye med barn som har ekstra behov tidligere, men arbeidsgiver fortalte meg at jeg skulle få grundig opplæring og at det var lett å spørre kollegaer, så satser på at det ordner deg :) virker som en veldig fin jobb egentlig ut fra det du sier også, og så klart en jobb man føler man bidrar og hjelper andre ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...