AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 En kollega av meg har fått bekreftet korona, men vi som jobbet samme dag som henne (lørdag) fikk ikke beskjed om dette. Det begynte etterhvert å spre seg rykter på jobb om at en av oss hadde korona, og da kontaktet jeg sjefen som sa at dette stemte. Jeg synes det er veldig dårlig av sjefen å ikke informere om dette! For han hadde visst ikke engang tenkt på å si ifra til meg - og jeg skulle egentlig være på jobb i dag. Jeg holdt meg selvfølgelig hjemme og dro for å teste meg. Er det virkelig greit av sjefen at han ikke informerte oss som jobbet sammen med den smittede kollegaen min på lørdag? Etter at jeg ringte og kjefta, har han ringt til noen av de andre som var på jobb lørdag (men ikke alle), og at sagt at vi ikke trenger å teste oss - enda jeg fikk "Du bør testes" som svar når jeg tok den der "Bør jeg teste meg?"-greia.. Hva tenker dere? Jeg er ganske sjokkert her jeg sitter, merker jeg.. Anonymkode: 23f55...0dc 4
Sansx Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Alle bør jo teste seg og være hjemme til svar foreligger.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Sansx skrev (Akkurat nå): Alle bør jo teste seg og være hjemme til svar foreligger. Ja, det er nettopp det jeg tenker, og da skjønner jeg ikke hvordan sjefen kunne holde tilbake informasjon om at vi har smitte på jobb. Anonymkode: 23f55...0dc 3
Knoot Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Har dere verneombud på plassen eventuelt hovedverneombud? Hvis sjefen nærmest gir blanke i HMS og smittevern og er dere usikre, ta kontakt med arbeidstilsynet og FHI og varsle om dette. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Har ikke kollegaen oppgitt dere som nærkontakter? Anonymkode: ed5e0...a1d 14
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Har dere verneombud på plassen eventuelt hovedverneombud? Hvis sjefen nærmest gir blanke i HMS og smittevern og er dere usikre, ta kontakt med arbeidstilsynet og FHI og varsle om dette. Vi har verneombud ja, men jeg vet ikke om hun er informert om smitten i det hele tatt. Det virker som at sjefen ikke vil at noen skal vite det, for hun som er smittet fikk kjeft da hun fortalte noen av oss at hun er smittet. Det skal visst ikke snakkes om. 😕 Anonymkode: 23f55...0dc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Men er det ikke strengt tatt den smittede som har ansvar for å oppgi nærkontakter til smittesporingsteamet, som igjen tar kontakt med de som defineres som nærkontakter? Anonymkode: 28d3e...4ad 17
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men er det ikke strengt tatt den smittede som har ansvar for å oppgi nærkontakter til smittesporingsteamet, som igjen tar kontakt med de som defineres som nærkontakter? Anonymkode: 28d3e...4ad Jeg vet ikke om hun har gjort dette Anonymkode: 23f55...0dc
Knoot Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har verneombud ja, men jeg vet ikke om hun er informert om smitten i det hele tatt. Det virker som at sjefen ikke vil at noen skal vite det, for hun som er smittet fikk kjeft da hun fortalte noen av oss at hun er smittet. Det skal visst ikke snakkes om. 😕 Anonymkode: 23f55...0dc Dette er direkte brudd på smittevern og arbeidstilsynet ville ha skrevet et stort avvik på dette. Kan jeg spørre om dere har noen form for smitteverntiltak eventuelt smittevernplaner? Jeg spør fordi det virker som om ikke sjefen deres helt bryr seg eller har satt seg inn i smittevern, noe han er pålagt til å gjøre og dermed også fått arbeidstilsynet på besøk. Informer i hvert fall verneombudet i første omgang om dette så raskt som mulig. Endret 12. mai 2021 av Knoot 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Dette er direkte brudd på smittevern og arbeidstilsynet ville ha skrevet et stort avvik på dette. Kan jeg spørre om dere har noen form for smitteverntiltak eventuelt smittevernplaner? Jeg spør fordi det virker som om ikke sjefen deres helt bryr seg eller har satt seg inn i smittevern, noe hun er pålagt til å gjøre og dermed også fått arbeidstilsynet på besøk. Informer i hvert fall verneombudet i første omgang om dette så raskt som mulig. Vi har veldig mange smittevernstiltak på jobb ja, både for beskytte oss og selvfølgelig gjester/kunder. Sjefen min er av den typen som ikke engang bruker munnbind ordentlig, så at hun ikke tar det seriøst selv er ganske åpenbart her. Det jeg ikke skjønner er hvordan hun kunne la egne meninger om viruset tilsynelatende gå foran sikkerheten til oss ansatte og gjester/kunder som har vært innom restauranten. Anonymkode: 23f55...0dc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke om hun har gjort dette Anonymkode: 23f55...0dc Her ble det mye frem og tilbake. De som hadde sittet nærmere enn 2 meter uten munnbind fikk karantene. Vi andre jobbet videre, så måtte vi testes etter en uke. Jobber på sykehus. Anonymkode: 871f6...8cf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Det kommer jo litt an på hva slags jobb og hvordan arbeidsforholdene er, om dere defineres som nærkontakter eller ei. I utgangspunktet er det smittevernteam som skal snakke med den som er smitta, og ta kontakt med de som skal i ventekarantene/testes. Men rart av sjefen din og ikke ta tak i dette likevel. Anonymkode: 92964...7ee 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ble det mye frem og tilbake. De som hadde sittet nærmere enn 2 meter uten munnbind fikk karantene. Vi andre jobbet videre, så måtte vi testes etter en uke. Jobber på sykehus. Anonymkode: 871f6...8cf Jeg jobber i fastfoodrestaurant, hva som defineres av nærkontakt blir litt vanskelig for vårt vedkommende. For ja - teknisk sett så holder vi avstand så langt det lar seg gjøre - selv om 95% av tiden er vi langt nærmere enn 2 meter, men f.eks. under rush så jobber vi nærmere hverandre, og da over lenger perioder enn 15 minutter. Og jeg tror det er dette sjefen har hengt seg opp i, at det er vanskelig å definere nærkontakt når vi ikke har en stillesittende jobb. Anonymkode: 23f55...0dc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Nærkontakt er hvis du har vært ved siden av vedkommende uten munnbind i mer enn 15 min. Så godt mulig mange av dere ikke er nærkontakter og ikke trenger å testes. Det er ikke sikkert sjefen har gjort noe galt. Vedkommende har ikke lov å informere om tilstanden til arbeidstaker. Så det er det smittesporingsteam som gjør. Det er ikke like strengt hvem som skal i karantene lenger. Også slipper de som er vaksinerte for mer enn 3 uker siden karantene også. Anonymkode: b1670...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i fastfoodrestaurant, hva som defineres av nærkontakt blir litt vanskelig for vårt vedkommende. For ja - teknisk sett så holder vi avstand så langt det lar seg gjøre - selv om 95% av tiden er vi langt nærmere enn 2 meter, men f.eks. under rush så jobber vi nærmere hverandre, og da over lenger perioder enn 15 minutter. Og jeg tror det er dette sjefen har hengt seg opp i, at det er vanskelig å definere nærkontakt når vi ikke har en stillesittende jobb. Anonymkode: 23f55...0dc Her høres det jo ut som alle på skiftet er nærkontakter. Og alle som har vært innom restauranten bør få beskjed også. Er jo derfor vi har qr-koder/registrering av gjester. Her har det vært flere annonseringer i lokalavisa om at alle på visse buss/båt-avganger må teste seg (de registrerer ikke reisende) Vet du - jeg ville faktisk tatt kontakt med kommunelegen. Her er det smitte som potensielt kan gi et smitteutbrudd som sprer seg. Ville ikke sløst bort tid internt. Eneste evt sjekke om personen som er smitta har snakket med smittevernteam. Ring kommunelegen. Det er personen som har ansvaret for smittevernarbeidet i kommunen, og har myndighet til å gjøre det som er nødvendig. Anonymkode: 92964...7ee 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nærkontakt er hvis du har vært ved siden av vedkommende uten munnbind i mer enn 15 min. Så godt mulig mange av dere ikke er nærkontakter og ikke trenger å testes. Det er ikke sikkert sjefen har gjort noe galt. Vedkommende har ikke lov å informere om tilstanden til arbeidstaker. Så det er det smittesporingsteam som gjør. Det er ikke like strengt hvem som skal i karantene lenger. Også slipper de som er vaksinerte for mer enn 3 uker siden karantene også. Anonymkode: b1670...6c6 Tar til meg det andre der, men skjønner ikke det med "uten munnbind". Vi har hatt et smittetilfelle i restauranten før, og da ble de som hadde jobbet med den smittede personen bedt om å teste seg - og vi har brukt munnbind i mange, mange måneder nå. Dette var riktignok i det momentet denne sjefen var på ferie.. For på FHI så står liksom det her om nærkontakt Så da skjønner jeg ikke helt.. Anonymkode: 23f55...0dc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her høres det jo ut som alle på skiftet er nærkontakter. Og alle som har vært innom restauranten bør få beskjed også. Er jo derfor vi har qr-koder/registrering av gjester. Her har det vært flere annonseringer i lokalavisa om at alle på visse buss/båt-avganger må teste seg (de registrerer ikke reisende) Vet du - jeg ville faktisk tatt kontakt med kommunelegen. Her er det smitte som potensielt kan gi et smitteutbrudd som sprer seg. Ville ikke sløst bort tid internt. Eneste evt sjekke om personen som er smitta har snakket med smittevernteam. Ring kommunelegen. Det er personen som har ansvaret for smittevernarbeidet i kommunen, og har myndighet til å gjøre det som er nødvendig. Anonymkode: 92964...7ee Ja, det er nettopp det her jeg også reagerer på at, sjefen ikke kontakter folk oppover i systemet og får satt i gang de riktige prosessene - jeg ville jo absolutt informert gjestene våre også. Takk for tips om kommunelege! Anonymkode: 23f55...0dc 1
Billiebi Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Om dere jobbet sammen 48 timer eller mer før vedkommende fikk første symptomer trenger dere ikke å teste dere eller gå i karantene!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #19 Skrevet 12. mai 2021 Billiebi skrev (Akkurat nå): Om dere jobbet sammen 48 timer eller mer før vedkommende fikk første symptomer trenger dere ikke å teste dere eller gå i karantene! Det var kortere tid enn 48 timer Anonymkode: 23f55...0dc
Billiebi Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var kortere tid enn 48 timer Anonymkode: 23f55...0dc Da burde sjefen ha informert om det og bedt nærkontakter gå i karantene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå