Gå til innhold

P-piller og sikkerhet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei..

Jeg har brukt p-pillen Diane i 2 mnd. nå, og er fornøyd. Ingen bivirkninger så langt. Men jeg lurer på noe i forhold til sikkerheten:

Etter første brett fikk jeg mensen 4 dager etter siste tablett-dag, men denne gangen har det gått 5 dager...begynner å lure jeg...

Hvordan er det egentlig med de dagene "mellom" siste pille-dagen og første menstruasjonsdag? Er man beskyttet da? Og er det normalt å vente 4-5 dager før mensen kommer? Vil det stabilisere seg etterhvert?

PS: Har hatt samleie to ganger i løpet av disse 5 pillefrie dagene, og er ganske nervøs! Er det grunn til å være det??

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Nå har du kanskje fått mensen og alt er i orden. Vi er mestere i å stresse oss opp, og tenke seg det verste, vi kvinner. Der har menn det lettere.

For å si det sånn, så er du beskyttet hele tiden når du går på P-piller, både på pilledager og pillefrie dager.

Hvis man derimot har glemt en pille eller hatt oppkast/diare mister man noe av beskyttelsen pillene gir. Da bør man bruke kondom i tilleg til man starter på neste brett.

Ellers skal du huske på det du har lært om menstruasjonssyklusen. Størst sjanse for å bli gravid er rundt eggløsningen, ofte midt mellom to menser. Når du går på pillen, har du ikke eggløsning, så derfor beskytter den mot graviditet.

Håper det går bra med deg. Prøv å tenke så rasjonelt som mulig når panikken tar deg. Men det er jo ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte bare jeg ville berolige deg med at hele tida mens jeg har gått på Diane, har det gått 4-6 dager etter siste pille før jeg fikk mensen. Dette er ikke farlig i det hele tatt! Du trenger ikke bekymre deg for å ha sex i de pillefrie dagene, bare husk å ta pillene hver dag til noenlunde samme tid på døgnet. Det er svært forskjelig fra person hvor lang tid det tar fra pilleslutt til mensen kommer!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for beroligende svar!

Har fortsatt ikke fått mensen, nå har det gått snart 6 dager, men jeg prøver å tenke positivt...

Jeg kom til å tenke på en ting: Da jeg var ferdig med brettet, tok jeg én pille fra neste brett før jeg tok et opphold. Grunnen var at jeg ville være sikker på å ikke få mensen allerede dagen etter, fordi det passet meg dårlig..

Kan dette ha noe med forsinkelsen å gjøre?

Og - hvis jeg ikke har fått mensen etter 7 dager - skal jeg da fortsette å ta piller? Eller skal jeg vente på mensen?

Hilsen lille meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...