AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Hvor vanlig er det at assistenter gjennomfører foreldresamtaler? Var kun en pedagog på avdelingen, hun har vært sykemeldt lenge nå. Nå skal assistentene ha foreldresamtaler. Anonymkode: bc932...02b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Tenker det går helt fint, selv om det er pedagogene som pleier ha dette. Hvis pedagogen er sykemeldt over lang tid, så er det jo assistentene som kan si mest om barnet ditt uansett. Anonymkode: 7737c...281 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Ikke greit å sette ufaglærte til det. Jeg ville tatt det opp med styrer Anonymkode: 9f078...bf9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Klag! Til styrer/eier/kommunen! Assistentene har ikke faglig kompetanse til å kunne gjennomføre foreldresamtaler. Før noen blir fornærmet: jo de er flinke, er mer med barna enn pedagogene, og de kan ha mange års erfaring. Men de har ikke den faglige tyngden til en pedagogisk leder. Anonymkode: 60afd...f37 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor vanlig er det at assistenter gjennomfører foreldresamtaler? Var kun en pedagog på avdelingen, hun har vært sykemeldt lenge nå. Nå skal assistentene ha foreldresamtaler. Anonymkode: bc932...02b Det går helt fint! Assistentene har dialog med pedagogene før samtalen. Er det noen som vet og ser barna MYE, så er det jo assistentene. Ofte er jo pedagogene borte pga møter, plantid osv. Så ville ikke løftet et øyebryn der! Er det noe assistenten ikke kan svare på, bringes det videre. Ingen problem at assistentene har foreldresamtale , det har skjedd hos oss også, en god erfaring for dem - Ped leder Anonymkode: 7a085...a9a 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går helt fint! Assistentene har dialog med pedagogene før samtalen. Er det noen som vet og ser barna MYE, så er det jo assistentene. Ofte er jo pedagogene borte pga møter, plantid osv. Så ville ikke løftet et øyebryn der! Er det noe assistenten ikke kan svare på, bringes det videre. Ingen problem at assistentene har foreldresamtale , det har skjedd hos oss også, en god erfaring for dem - Ped leder Anonymkode: 7a085...a9a Ped.leder som undergraver sin egen profesjon vil jeg si. Anonymkode: 60afd...f37 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke greit å sette ufaglærte til det. Jeg ville tatt det opp med styrer Nei, enig. Det er jo et veldig alvorlig møte det her... Anonymkode: 6dc3b...6ca 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Klag! Til styrer/eier/kommunen! Assistentene har ikke faglig kompetanse til å kunne gjennomføre foreldresamtaler. Før noen blir fornærmet: jo de er flinke, er mer med barna enn pedagogene, og de kan ha mange års erfaring. Men de har ikke den faglige tyngden til en pedagogisk leder. Anonymkode: 60afd...f37 Enig! Hadde verken godtatt det i barnehagen eller i skolen at en assistent skulle gjennomføre foreldresamtale/utviklingsamtale Anonymkode: 9f078...bf9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ped.leder som undergraver sin egen profesjon vil jeg si. Anonymkode: 60afd...f37 Absolutt ikke. Barnehagen er en lærende organisasjon. Vi utvikler oss og bygger kompetanse sammen. Av og til er det nødvendig å fordele ut ansvar, noen ganger er det en skikkelig utfordring, som feks en foreldresamtale som skjer i samarbeid med pedagog. Dette er jo en super mestring for assistenten! Å være pedagog er da langt mer enn en foreldresamtale! Anonymkode: 7a085...a9a 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke greit å sette ufaglærte til det. Jeg ville tatt det opp med styrer Anonymkode: 9f078...bf9 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klag! Til styrer/eier/kommunen! Assistentene har ikke faglig kompetanse til å kunne gjennomføre foreldresamtaler. Før noen blir fornærmet: jo de er flinke, er mer med barna enn pedagogene, og de kan ha mange års erfaring. Men de har ikke den faglige tyngden til en pedagogisk leder. Anonymkode: 60afd...f37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig! Hadde verken godtatt det i barnehagen eller i skolen at en assistent skulle gjennomføre foreldresamtale/utviklingsamtale Anonymkode: 9f078...bf9 Takk for svar. Var usikker på om det var dumt av oss å reagere. Vi har vært litt i dialog med noen av de andre foreldrene og noen er enige mens andre ikke var så nøye på det. Assistentene er veldig gode, men vi merker at store deler av den faglige kompetansen mangler på flere områder. Anonymkode: bc932...02b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Barnehagen er en lærende organisasjon. Vi utvikler oss og bygger kompetanse sammen. Av og til er det nødvendig å fordele ut ansvar, noen ganger er det en skikkelig utfordring, som feks en foreldresamtale som skjer i samarbeid med pedagog. Dette er jo en super mestring for assistenten! Å være pedagog er da langt mer enn en foreldresamtale! Anonymkode: 7a085...a9a Jeg syns heller det høres ut som en barnehage med dårlig kvalitet, enn en lærende organisasjon som du sier... Jeg tror foreldrene er mer opptatt av å få en samtale med faglig fokus og tyngde fra en faglært, enn at assistentene skal oppleve mestring! Jeg vet at det er langt mer enn foreldresamtaler å være pedagog, men syns det er en veldig viktig del av jobben. Og ikke noe jeg ville delegert til assistenter. Anonymkode: 60afd...f37 4
Mumsmums Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Har skjedd til oss også, da ped leder var sykemeldt over lengre tid og avdelingen hadde tilkallingsvikarer i stedet. Bedre at en assistent tar samtalen enn at det ikke blir noe samtale. Hva er problemet med at en assistent tar samtalen? 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Absolutt ikke. Barnehagen er en lærende organisasjon. Vi utvikler oss og bygger kompetanse sammen. Av og til er det nødvendig å fordele ut ansvar, noen ganger er det en skikkelig utfordring, som feks en foreldresamtale som skjer i samarbeid med pedagog. Dette er jo en super mestring for assistenten! Å være pedagog er da langt mer enn en foreldresamtale! Anonymkode: 7a085...a9a AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det går helt fint! Assistentene har dialog med pedagogene før samtalen. Er det noen som vet og ser barna MYE, så er det jo assistentene. Ofte er jo pedagogene borte pga møter, plantid osv. Så ville ikke løftet et øyebryn der! Er det noe assistenten ikke kan svare på, bringes det videre. Ingen problem at assistentene har foreldresamtale , det har skjedd hos oss også, en god erfaring for dem - Ped leder Anonymkode: 7a085...a9a Pedagogen har vært fraværende i lang tid på grunn av sykemeldinger, så assistentene har ikke dialog med pedagogen. Anonymkode: bc932...02b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syns heller det høres ut som en barnehage med dårlig kvalitet, enn en lærende organisasjon som du sier... Jeg tror foreldrene er mer opptatt av å få en samtale med faglig fokus og tyngde fra en faglært, enn at assistentene skal oppleve mestring! Jeg vet at det er langt mer enn foreldresamtaler å være pedagog, men syns det er en veldig viktig del av jobben. Og ikke noe jeg ville delegert til assistenter. Anonymkode: 60afd...f37 Forstår godt det! Dette er jo ikke normalen overhodet! Jeg har kun opplevd det en gang! Det beste er selvsagt samtale med pedagog! Anonymkode: 7a085...a9a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pedagogen har vært fraværende i lang tid på grunn av sykemeldinger, så assistentene har ikke dialog med pedagogen. Anonymkode: bc932...02b Det er elendig. Da hadde jeg gått til styrer! Anonymkode: 7a085...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pedagogen har vært fraværende i lang tid på grunn av sykemeldinger, så assistentene har ikke dialog med pedagogen. Anonymkode: bc932...02b Men hvordan mener du de skal løse foreldresamtalen da? Noen som kjenner barnet må jo nødvendigvis ha den samtalen når pedagogen er sykemeldt. Er det noe spesielt som skal følges opp med deres barn eller noe dere ønsker å drøfte? Anonymkode: 7737c...281 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 Mumsmums skrev (2 minutter siden): Har skjedd til oss også, da ped leder var sykemeldt over lengre tid og avdelingen hadde tilkallingsvikarer i stedet. Bedre at en assistent tar samtalen enn at det ikke blir noe samtale. Hva er problemet med at en assistent tar samtalen? Enig i at det er bedre enn ingenting. Men vi merket godt at kvaliteten på det pedagogiske innholdet og arbeidet sank da avdelingen ble fri for pedagog. Anonymkode: bc932...02b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Tenker det går helt fint jeg. Mange barnehager delegerer ansvar til assistentene, også foreldresamtaler. Det de ofte gjør da er at ped.leder tar de barna som har utfordringer, spesielle hensyn, mens de barna som trives, har normal utvikling, ingen bekymringer, får assistentene. De fleste assistenter i dag er barne og ungdomsarbeidere, og mange har mye faglig tyngde etter 30+ år i barnehage. Ikke undervurder assistentene, og heller ikke undervurder at det er gjennomtenkte beslutninger. Som de sier, assistenten kjenner nok barnet ditt mye bedre enn en pedagog som ikke har vært der? Anonymkode: e1e94...dae 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #19 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i at det er bedre enn ingenting. Men vi merket godt at kvaliteten på det pedagogiske innholdet og arbeidet sank da avdelingen ble fri for pedagog. Anonymkode: bc932...02b Men dette betyr jo ikke noe for selve samtalen? Da må dere jo heller ta opp misnøye med pedagogisk innhold i barnehagen, med styrer? Men er nok fint lite de kan gjøre med det, med tanke på at ped.leder er sykmeldt. Og igjen, det er vel bedre at en assistent som kjenner barnet og ser barnet i hverdagen, har samtalen, enn en utdannet person som ikke er tilstede? Anonymkode: e1e94...dae 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker det går helt fint jeg. Mange barnehager delegerer ansvar til assistentene, også foreldresamtaler. Det de ofte gjør da er at ped.leder tar de barna som har utfordringer, spesielle hensyn, mens de barna som trives, har normal utvikling, ingen bekymringer, får assistentene. De fleste assistenter i dag er barne og ungdomsarbeidere, og mange har mye faglig tyngde etter 30+ år i barnehage. Ikke undervurder assistentene, og heller ikke undervurder at det er gjennomtenkte beslutninger. Som de sier, assistenten kjenner nok barnet ditt mye bedre enn en pedagog som ikke har vært der? Anonymkode: e1e94...dae Takk for svar Vi er veldig usikre på om vi skal gjøre noe med situasjonen selv. Vi undervurderer ikke assistentene, men savner litt mer pedagogisk innhold. Vi ønsker ikke å være de som klager for "ingenting". Anonymkode: bc932...02b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå