Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil høre om noen har erfaringer/synspunkt på personer som manipulere.Tenker på slike som gir deg dårlig samvitighet, legger føringer på hva en kan snakke om, og på andre måter bruker andres følelser og tilit for å nå sine mål...

Synspunkter, opplevelser o.l

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg har erfaringer med manipulerende personer?

Ja, jeg må dessverre si det ja.

Måten denne personen manipulerte på var nettopp å bruke mine følelser for å oppnå det han ville. Helt uten betenkeligheter med det.

Når du nevner de andre tingene, som å gi en dårlig samvittighet helt uten grunn egentlig og det å legge litt føring på hele situasjonen så man mer enn noe annet bare er "til stede" uten å kunne påvirke noe.

Det var denne typiske belønning/straff taktikken med å nærme seg/trekke seg unna avhengig av hva som var behovet hans der og da.

Å late som om han virkelig brydde seg, for så å bevise til det fulle at han overhodet ikke gjorde det. Alt dette fulgte jo kun de behovene han hadde der og da, aldri når en annen hadde sine behov.

Til slutt så sitter man igjen der da, og ser jo det at man fant seg i det mest utrolige. Uten at man så det når man satt i det, men til gangs etterpå. Egentlig litt absurd. Og ikke minst fryktelig vondt, når man ser hva som skjedde og hvor fryktelig vondt en har det i etterkant. Og vite at den eneste som sitter igjen med svarteper er meg og dessverre ikke han.

At taktikken hans fungerte lenge den :tristbla::frustrert:

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor de gjør det? Om det er noe genetisk defekt, om de har blitt lært til å, være seg 'hate', om det er en medfødt manglende evne til å tenke, om de lider av mangel på empati, eller hva det måtte komme av og ikke minst hvorfor?

Gjest Isabellas
Skrevet

Det gjest nr 2 skriver, høres kjent ut ja... Kalles ikke slike folk for psykopater? Slike som, uansett hva de selv gjør galt, får det til å bli noen andres feil. f eks en som ødela møbler hjemme til samboeren sin, og mens hun etterpå venta på at han skulle angre seg og si unnskyld, sa istedet at alt det der var hennes feil fordi hun gråt så han følte seg så dårlig at han måtte gjøre det - så han skulle aldri si unnskyld for det. Så det var hennes feil, at han ødela møblene hennes... :roll:

Gjest synseren
Skrevet

Slike manipulerende personer må en bare holde på avstand, hvis ikke suger de all energien ut av deg. De eier ikke samvittighet derfor er det så lett for de å herje med andre. Men trøsten kan være at de har det mye verre en offeret, selv om det er en mager trøst.

Jeg har vært utsatt for slike personer, klok av skade slipper jeg bare positive mennesker inn i mitt liv. :)

Gjest Isabellas
Skrevet

Men de er også flink til å skjule hvordan de egentlig er, før de blir godt kjent med deg.. Så, hvis man blir froelska i en person som er slik, og så rekker man å bli glad i og knyttet til den personen, så er det for sent... Alle vet jo vhor vanskelig det er å bryte med en person man elsker, uansett hvor vanskelig han/hun kan være.

Gjest synseren
Skrevet
Men de er også flink til å skjule hvordan de egentlig er, før de blir godt kjent med deg.. Så, hvis man blir froelska i en person som er slik, og så rekker man å bli glad i og knyttet til den personen, så er det for sent... Alle vet jo vhor vanskelig det er å bryte med en person man elsker, uansett hvor vanskelig han/hun kan være.

Tror ikke det er vanskelig å bryte ut av et forhold med en psykopat. De fleste ville føle lettelse.

Skrevet
Vil høre om noen har erfaringer/synspunkt på personer som manipulere.Tenker på slike som gir deg dårlig samvitighet, legger føringer på hva en kan snakke om, og på andre måter bruker andres følelser og tilit for å nå sine mål...

Synspunkter, opplevelser o.l

Ja hadde en kolega som var slik. så inn i hamperæva manipulerende. En oppdaget det ikke før det var forsent, gang etter gang. ble helt ødelagt

Gjest Gjest nr 2
Skrevet

Nettopp! det er det. Dessverre er det slik og derfor er det ikke så lett å bare bryte ut fordi om man begynner å kjenne at samspillet ikke er som det burde vært.

Det er jo hele kjernen i det! at de er manipulerende, hadde vi alle enda sett det med en gang og kuttet. Men det er ikke slik det går ofte. Man blir noe blind og dum. Klarer ikke å skille til slutt og vi jenter kan jo forstå oss helt ihjel på slike trøbla sjeler og unnskylder det meste.

Nei, de har ikke samvittiget, i det hele tatt. Det koster dem ikke noe å bruke andre så lenge de får noe ut av det selv.

Tviler på at impulskontroll er noe de også må ha lite av for å være ærlig.

Bare så synd at de gjør andre så vondt..

Skrevet

Eks-kjæresten min hadde manipulerende tendenser.

Det ser jeg ikke klart før i ettertid, og derfor må jeg si meg enig med Isabellas om at det er vanskelig å bryte ut av et forhold hvor partneren er manipulerende. Han/hun vil til en viss grad også klare å manipulere deg til å tro at han faktisk ikke er manipulerende likevel. Det er en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av.

Eksen min spilte på ting som han visste traff meg på det rette stedet, ting som f.eks selvmord. Det var veldig vanskelig å takle. Jeg er veldig glad at jeg klarte å komme meg ut av forholdet, etter nesten tre år manipulering.

Skrevet

Slike personer er ofte sjarmerende og spennende, til å begynne med, og som Isabellas nevner er det nok psykopatiske trekk, har selv opplevd at jeg ikke forstod at jeg ble manipulert, hadde konstant dårlig følelse av ikke å strekke til.

At alt jeg gjorde skulle vært gjort anderledes, om jeg stilte spørsmål ble alt jeg sa brukt mot meg.

En merker ikke at ens følelser blir brukt i mot en, for sent oppdager en at mange meninger og påstander er helt hinnsides det de fleste vil godta uten å reagere.

Kanskje det er typiske trekk hos dem som har hatt vanskelig oppvekst og mangel på gode forbilder i foreldre, mangel på kjærlighet, psykisk ustabile eller alkoholiserte foreldre?

Terskelen for hva en kan tillate seg, er flytett langt over mål, deres erfaring er fra folk som tilot seg mer en det som er bra, løgn var mer regel en untak, mye tifeldige uforutsigbare reaksjoner.

Skrevet

Og du blir så utrolig sliten og forvirret i hodet av det, for den manipulerende personen vrir og vrenger på alt.

Gjest filosofia
Skrevet
Jeg lurer på hvorfor de gjør det? Om det er noe genetisk defekt, om de har blitt lært til å, være seg 'hate', om det er en medfødt manglende evne til å tenke, om de lider av mangel på empati, eller hva det måtte komme av og ikke minst hvorfor?

Umodne, lite empati, dårlige til å sette seg inn i andres følelser, ser ikke andres behov for sine egne. Ser verden slik at ALLE er sånn, dermed er det best å komme de andre i forkjøpet... Jeg har barn med en slik. Unødvendig å si at samarbeid omtrent ikke eksisterer. Desverre.

Skrevet
Og du blir så utrolig sliten og forvirret i hodet av det, for den manipulerende personen vrir og vrenger på alt.

Det kan bare være at dere ser det forskjellig. Trenger ikke være noe bevisst det vel?

Skrevet
Det kan bare være at dere ser det forskjellig. Trenger ikke være noe bevisst det vel?

Å, jeg skal love deg at den dagen du blir utsatt for en manipulerende person så vil du merke forskjellen mellom det å ikke se ting på samme måte og det å bli manipulert.

Skrevet

Joa du vet bedre det enn meg. Hørtes bare ut som om det ikke trengte å være det.

Skrevet

Er det oftest kvinner som manipulerer med følelser, på jobb og blandt venner, er men mer direkte, "brutale"?

I jobben min er jeg ofte på typiske kvinne arbeidsplasser, jeg jobber med mitt i bakgrunnen og etter en kort stund overser og "glemmer" kvinnen rundt meg at jeg ikke ungår å høre hva dem prater om...

Noen steder er det intriger og bemerkninger, sjalusi og drittslenging om kolegaer, så det er en pine å lytte til...

Spesielt voksne kvinner synes å ha et behov for å manipulere og skape intriger, så når min datter snakker om yrkesvalg fraråder jeg henne helse og offentlig sektor, skole og sykehjem er verstingene, har andre lignende erfaringer?

Skrevet
Tror ikke det er vanskelig å bryte ut av et forhold med en psykopat. De fleste ville føle lettelse.

Hmm, har du ikke fått med deg at det kan være veldig vanskelig å bryte ut av et forhold til en psykopat?. Ofte har de fått deg til å føle deg så liten at det kan ta opp til flere år for å bli seg selv igjen. Ofrene trenger ot hjelp fra psykolog for å komme seg videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...