AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Mitt første og (eneste barn) begynner I barnehagen til høsten, i august. Jeg vet ingenting om hva han trenger av klær og utstyr, hvilke rutiner vi bør innarbeide, og når sovetid og måltider er i barnehagen. Dette kunne vi ha øvd på hjemme, slik at oppstart ble litt enklere. Jeg har ærlig talt ikke satt mine ben i en barnehage siden jeg selv gikk i barnehagen (25 år siden nå, jeg er 30). Jeg har veldig lyst til å sende dem en epost og spørre, for jeg har fått innvilget barnehageplass, men ønsker ikke å fremstå som den masete moren. Kan dere hjelpe? Hva foreslår dere av klær og utstyr? Når er sovetid og måltider i barnehagen? Han er 17 måneder ved barnehagestart. Og en viktig ting: han får fremdeles tåteflaske med melk hjemme, er dette en uting? Han drikker også vann av en Philips drikkekopp for barn https://lekekassen.no/philips-avent-straw-cup-200-ml-lilla-turkis-880354 er denne ok i barnehagen? Eller må han vendes til å drikke av vanlig drikkeflaske. Håper noen kan svare, gjerne barnehageansatte Anonymkode: b7486...d57
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Får infoskriv før oppstart. Anonymkode: 0a300...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Jeg jobber i barnehage, og jeg hadde blitt veldig glad om du tok kontakt for å få info. Du er ikke masete! Mange mange som gjør det, og det er bare lettere for oss også ❤️ Anonymkode: f39e8...077 8
kflu Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Går helt fint! Dere skal vel ha innkjøring? Altså at den første uken blir "besøk i bhg" og øke gradvis? Vanlige klær, som er lett å leke i. I vår barnehage styrte de søvnen alt ettersom når barnet trenger det. Frokost kl 0830, lunsj 1130 og frukt 14. Drikkeflasken kan fint brukes
NewInTown Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Du får all den informasjonen hos ped.leder før barnet skal begynne Siden det er mange som har oppstart i løpet av august, bruker det å gå ut en fellesmail/fellesskriv til foreldrene som er nye. I tillegg så kommer tilvenningen i starten. Da vil du jo være der sammen med barnet noen timer over flere dager, og da har du også anledning til å spørre om alt du måtte lure på som ikke stod i informasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Jeg sendte epost da min første skulle i barnehagen og det gikk kjempefint 😊 Anonymkode: 8d8df...7fe
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Høres ut som du stresser litt for mye angående barnehagestart. De trenger helt vanlige klær. 2-3 skifteklær i hylla (klær etter vær selvfølgelig), regntøy og utedress (vinterdress når det er vinter og vår/høstdress ellers) pluss sko. Trenger ikke øve på rutiner i barnehagen hjemme, i tilvenningsperioden tilpasses barnehagedagen etter barnas behov. Noen sover en gang og andre to. Etterhvert kommer de sakte inn i samme rutine 😊 Ungen din får sove når han er trøtt og mat når han er sulten, men måltidene blir sikkert rundt 08.00, 11.30 og frukt 14.00. Drikkeflasken er helt ok å bruke. I barnehagen jeg jobber i bruker vi å tilvenne så store barn med kopp ganske rask etter barnehagestart, går som regel veldig kjapt. Litt forskjell fra barnehage til barnehage om de får bleier eller om dere må ta med selv og om de sover ute eller inne. Anonymkode: f3cd9...bc2 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Du kan begynne å lage deg lister over hva du skal kjøpe av utstyr. Ellers trenger du ikke øve inn noe, barnehagen tilpasser seg barnets rutiner i starten, og over tid får ungene over på samme rutine. Jeg pleide også å spørre om alt mulig jeg lurte på, de som jobbet der var dyktige pedagoger med mye erfaring med små barn + mange hadde egne voksne barn. Jeg kjøpte mest Reima av yttertøy, da jeg fant ut at det hadde veldig god passform, godt og ledig stoff, pustende og vanntett. Reimatec. De har nettbutikk du kan bestille i. Anonymkode: 7adc8...92f 2
Rosa Dartle Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Vi fikk utstyrsliste tilsendt av barnehagen før han begynte. Det vanlige er drikkeflaske. Brukte vel sånn Avent med sugerør i starten, og gikk over til Contigo etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Ta kontakt du. Det går seg uansett til. Den flasken du linket til er den mest populære i vår bhg. Anonymkode: a3a4d...849
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Du må gjerne sende dem en mail. Er det mme han får eller vanlig melk? Mme tenker jeg at han er for stor til så det er ikke nødvendig når han begynner i barnehagen. Den tutekoppen kan du fint sende med. I min barnehage er det slik: frokost 8-8.30, neste måltid 11, barn som skal sove legges ca 11.45, mat og frukt kl 14. det hender at barna som sover ikke har våknet til kl 14, men da får de mat når de våkner. Klær som er gode å bevege seg i er lurt. Av yttertøy bør du ha parkdress, regntøy, gode sko og støvler. Også lue, votter og hals. Anonymkode: 5ef5c...263
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Jobber ikke i bhg, men har barn i barnehage. Jeg venta spent på informasjon men her fikk vi ingen info før oppstart. 😣 Anbefaler deg å sende en mail og spørre om soving. Noen sover i vogn, andre på madrass. Skulle ønske at vi hadde øvd på å sove i vogn som står stille i forkant av oppstart. Jeg visste ikke at barna må være tilstede i hele kjernetida helt fra starten og hadde planlagt å hente før soving for å gjøre overgangen lettere. Det fikk jeg jo ikke. Hvis jenta hadde vært vant med å sove i stilleståande vogn hadde det gjort oppstarten veldig mye enklere! (Tok ukesvis før hun sov i barnehagen, og bhg-start ble alt annet enn morsom) Sovetid og måltider varierer noe fra barnehage til barnehage. . Alle 1- og 2-åringer måtte her sove en lur/hvile ved oppgitt tidspunkt, etter lunsj. Barna fikk sove så lenge de ville. Dere kan sikkert bruke den drikkeflaska dere ønsker. Tren gjerne på å drikke av vanlig kopp. Brukte tutekopp og følte meg rimelig dum som hadde den eneste ungen som ikke kunne drikke av kopp eller glass. Anonymkode: 837cb...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jobber ikke i bhg, men har barn i barnehage. Jeg venta spent på informasjon men her fikk vi ingen info før oppstart. 😣 Anbefaler deg å sende en mail og spørre om soving. Noen sover i vogn, andre på madrass. Skulle ønske at vi hadde øvd på å sove i vogn som står stille i forkant av oppstart. Jeg visste ikke at barna må være tilstede i hele kjernetida helt fra starten og hadde planlagt å hente før soving for å gjøre overgangen lettere. Det fikk jeg jo ikke. Hvis jenta hadde vært vant med å sove i stilleståande vogn hadde det gjort oppstarten veldig mye enklere! (Tok ukesvis før hun sov i barnehagen, og bhg-start ble alt annet enn morsom) Sovetid og måltider varierer noe fra barnehage til barnehage. . Alle 1- og 2-åringer måtte her sove en lur/hvile ved oppgitt tidspunkt, etter lunsj. Barna fikk sove så lenge de ville. Dere kan sikkert bruke den drikkeflaska dere ønsker. Tren gjerne på å drikke av vanlig kopp. Brukte tutekopp og følte meg rimelig dum som hadde den eneste ungen som ikke kunne drikke av kopp eller glass. Anonymkode: 837cb...6a9 Er det ikke logisk at tre barnehageansatte ikke kan trille 10 barn samtidig? Anonymkode: f3cd9...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke logisk at tre barnehageansatte ikke kan trille 10 barn samtidig? Anonymkode: f3cd9...bc2 Som jeg skrev, jeg var naiv og trodde at jeg kunne gjøre oppstarten mykere ved å hente før soving 🙂 Anonymkode: 837cb...6a9 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 Du burde få noe info snart. Jeg er pedagogisk leder på småbarn og sendte forrige uke ut mail til alle de nye foreldrene der jeg presenterte personalet, la ved liste over utstyr barna bør ha i barnehagen, detaljert forklaring rundt rutiner osv. Masse info om tilvenningsperioden og hvordan vi tilrettelegger individuelt for at foreldre og barn skal føle seg ivaretatt. Der informerer jeg også om at vi gjerne vil ha foreldrene på en besøksdag i god tid før oppstart for å vise dem rundt og svare på spørsmål. Men den første uka i barnehagen er foreldrene med barnet hele dagen og kan stille spørsmål underveis. Uansett, ta kontakt på e-post og forklar at du har mange spørsmål og gjerne vil komme på besøk og snakke med ped. leder. Men jeg håper nå at barnehagen sender deg mer info snart uansett. På generelt nivå må jeg også si at barnehager er pliktig å legge til rette for en god overgang mellom hjem og barnehage, så mangel på informasjon er rett og slett for dårlig. Anonymkode: 4e83e...856 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 Dobbelt sett med regntøy og skotørker er lurt. Barna blir gjerne fullstendig gjennomvåte på regnværsdager, såpass at man nesten begynner å lure på om regntøyet har noe for seg (det har det selvfølgelig, da det tar lengre tid å bli våt med det på). Anonymkode: 6e37e...017 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 Slik hadde jeg det også! Men vet du, det gikk kjempefint! Barnehagen tilrettela sovetider og jeg fulgte barnehagens rutiner de dager barnet ikke var i barnehagen, dvs helgene. etterhvert så sov barnet mitt når de andre sov. Jeg ser at de fleste barna på den alderen bruker body og strømpebukse, og deretter bukse og genser. Dette er høst, vår. Sommer er de lettere kledd og vinter mer kledd. I min barnehage skal de ha tøfler, stiv såle til de som kan gå selv pga brannsikkerhet og brannøvelser. Før barnet kunne gå hadde vi myke skinntøfler til barnet. Når det kommer til matpakke, om du må smøre det selv, så har jeg fått mye tips fra boken Desirees sunne matpakketips. Test ut om barnet liker det hjemme før du sender med i barnehagen. Av bleier foretrekker min barnehage slike man taper igjen, ikke buksebleier, for da drar man bare ned strømpebuksen og skifter, istedenfor å kle av barnet alt på underkroppen. Merk klærne med slike navnelapper, for er lett for at noe forsvinner, blir lagt i feil hylle eller blir tatt med hjem av noen andre i en fei. Men dette er hva min barnehage liker, det kan være forskjellig der du er. Lykke til ❤️ Anonymkode: d9275...c24 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du burde få noe info snart. Jeg er pedagogisk leder på småbarn og sendte forrige uke ut mail til alle de nye foreldrene der jeg presenterte personalet, la ved liste over utstyr barna bør ha i barnehagen, detaljert forklaring rundt rutiner osv. Masse info om tilvenningsperioden og hvordan vi tilrettelegger individuelt for at foreldre og barn skal føle seg ivaretatt. Der informerer jeg også om at vi gjerne vil ha foreldrene på en besøksdag i god tid før oppstart for å vise dem rundt og svare på spørsmål. Men den første uka i barnehagen er foreldrene med barnet hele dagen og kan stille spørsmål underveis. Uansett, ta kontakt på e-post og forklar at du har mange spørsmål og gjerne vil komme på besøk og snakke med ped. leder. Men jeg håper nå at barnehagen sender deg mer info snart uansett. På generelt nivå må jeg også si at barnehager er pliktig å legge til rette for en god overgang mellom hjem og barnehage, så mangel på informasjon er rett og slett for dårlig. Anonymkode: 4e83e...856 Kan jeg få bytte til din barnehage? 😉 Neida, det er mye vi er fornøyd med når det gjelder barnehagen her også. Nå går jenta mi tredje året og trives. Men det tok tid før hun likte å være i barnehagen. Mener absolutt at barnehagen kunnne ha vist mer fleksibilitet i tilvenningsperioden Foreldre ble "kastet på dør" etter tre dager. Det var ikke snakk om at jeg kunne få en dag eller to ekstra der jeg var med litt for å trygge jenta. Det var ingen besøksdag heller. Jeg ringte og spurte på vårparten, og styrer mente visst at dette ikke er vanlig. Jeg ble lovet info i god tid før oppstart, men fikk altså ingen verdens ting, utenom dato for oppstart av nytt barnehageår. Rart at det skal være så enorme forskjeller fra barnehage til barnehage. Anonymkode: 837cb...6a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå