Gå til innhold

Et lite rop om hjelp når det gjelder barna, er sliten!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tre barn, bare litt over et år mellom, 3, 2 og 1 år. Samme far, og vi er sammen, men av ulike grunner må jeg være alene med dem en del, og de samme utfordringene er der for så vidt om vi er to. Sunne og friske barn, det er vel ingenting "galt", men 3-åringen (gutt) klarer nesten ikke å være i samme rom som de to andre, f.eks. om morgenen i helgene eller på ferie, uten å til stadighet "angripe" småsøsknene. Det er snakk om å slå, slite i håret, legge seg over dem osv. Som fører til kjefting med "tomme trusler", og ev. at jeg bare må fjerne ham fra situasjonen, med skriking og skråling, hvor det meste han hører er "nei", "nei", "ikke gjør sånn", "stopp", og "[navnet hans]", på en negativ måte.

Ikke veldig unormalt med litt sånt mellom søsken sikkert, men det blir jo ikke noe bedre av at jeg blir til en kjeftesmelle i disse situasjonene, lik hvordan min mor var, for øvrig, og jeg er visst ikke noe bedre. Jeg prøver så mye jeg kan å få tid til 1-1-tid med eldstemann, og han er jo eksemplarisk og "glemmer" alt det negative når fokuset er på meg og ham, så det er mye positivt også. Andre folk som ikke ser disse negative situasjonene skryter jo mye av ham og hvor bra alt virker, men nå har det også blitt litt slik at han i barnehagen kan være voldsomt med de minste på småbarnsavdelingen, har de sagt på siste foreldresamtale nylig, og da har alarmen begynt å gå hos meg.

Å sette ham i et annet rom med en skjerm ønsker jeg ikke å bruke til "løsning", her er det sikkert gode grunner til at han reagerer og opptrer slik han gjør, det blir jo gjerne tidvis lite oppmerksomhet siden fokuset ofte er på de to minste, og jeg tenker at det sikkert er mye jeg/vi kunne gjort bedre. Lite søvn/overskudd hjelper ikke akkurat på, men er en dårlig unnskyldning.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan skape litt mer trivelig tilstand i disse situasjonene, hvordan skape mer harmoni? Mye snakk om at man kun skal bemerke det positive, prøve å distrahere osv., men jeg klarer ikke å få det til. Jeg kjenner meg litt ulykkelig over dette, og samtidig føler jeg meg utakknemlig, og skuffet over at jeg takler dette så dårlig.

Anonymkode: d97f4...7a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Lærke skrev (14 minutter siden):

Har du hørt om PMTO-rådgivning? Det som i mange kommuner kalles ‘TIBIR’ 

https://www.pmto.no/tilbud-til-familier/tibir

Mange har god nytte av det😊 Det er lavterskel kurs/veiledning slik at du slipper dette:

Hei, sjekket og de har ikke dette tilbudet i min kommune. Men mulig det kan være aktuelt å måtte tenke på profesjonell bistand, selv om det ikke var vært tema fra barnehagens side foreløpig ...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, sjekket og de har ikke dette tilbudet i min kommune. Men mulig det kan være aktuelt å måtte tenke på profesjonell bistand, selv om det ikke var vært tema fra barnehagens side foreløpig ...

Og det er ikke sikkert at det er nødvendig😊 Men noen ganger er det fint å ha et sted å lufte seg, få råd, drøfte høyt med noen og få annerkjennelse for det man prøver og det man gjør. 
Jeg foreslo det ikke fordi jeg tenker at du må ha hjelp utenfra, det var ikke ment slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du trodd det skulle bli lett med tre unger så tett? :)

Anonymkode: 61e7f...874

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjefte med tomme trusler hjelper aldri. Prøv å møt barnet der det er. Det med alenetid med en er gull prøv mer på det med alle.

Mine var også ganske tette 3 år mellom eldste og tvillinger.  Jeg var alene med de, men fikk feks ei venninne til å ta med seg to på en liten tur eller være her mens jeg gikk med en. Bruk nettverket ditt.

Anonymkode: f9ddb...af8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faderullan hvor bra du er på å bidra! Not 🥴

Anonymkode: 82e22...6da

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme. Her har det hjulpet å dele inn stua i ulike soner, og be de leke i hver sin "sone", når ting topper seg. 

Anonymkode: 455b2...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjeft minst mulig, men skryt av absolutt alt positivt. Også "selvfølgelige" ting. 

Han søker nok oppmerksomhet, og også negativ oppmerksomhet er oppmerksomhet. Pass derfor på at det er god oppførsel som fører til oppmerksomhet. 

Dette reddet forholdet mellom meg og min ene sønn. Jeg var også utslitt, og var blitt en fæl kjegtemamma. Det var ikke noe hyggelig overhodet. 

Gikk egentlig ganske fort å snu da gutten fikk lite respons på dårlig oppførsel, men mye oppmerksomhet og skryt ved god oppførsel. 

Anonymkode: 6a08b...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du faktisk bedt om selv når du har fått 3 barn på 3 år. 

Anonymkode: 0c325...67b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har du faktisk bedt om selv når du har fått 3 barn på 3 år. 

Anonymkode: 0c325...67b

Forumet burde virkelig hete slakteguiden. 

Anonymkode: ea161...490

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

jeeeez.. er så lei av slike tette kommentarer

Anonymkode: 3d73b...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tre barn! Og som deg, av ukjente grunner er jeg mye alene med dem:P Rart at det plutselig ble så viktig for mannen å pusse opp og ordne i hagen etter at barna kom! Men det er en annen sak og ikke bare negativt! Men uansett, jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Den ene gutten vår er 4 år. Han har en tendens til å være ufin mot storebroren sin. Men når dette skjer, så merker jeg at det er et mønster. Ofte har han fått lite oppmerksomhet av oss voksne, kanskje blitt avvist på en lek og vi er litt opptatt med andre ting. Da kan han sette igang med ting han ikke får lov til. Men det som fungerer her, er å gi han en klut og en sprayflaske med vann. Så kan han være med å hjelpe til. Eller han blir med å lager middag og dekker bordet. Når han får være med merker vi at han blir veldig mye enklere å ha med å gjøre:) Men så er det å huske på det i en hektisk hverdag da. Lykke til! 

Anonymkode: 3d73b...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff dere hjelp i huset til barna. Har dere plass er det supert med en au-pair når du er så mye alene med 3 små barn.  Ja man kan klare det alene men barna ender med en dårlig oppvekst med mye unødvendig kjefting og dere/du sliter deg helt ut. Skaff deg avlastning så fort som mulig.

Anonymkode: cd917...dea

Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Ikke ta bort gutten i de voldsomme episodene, ta bort de minste. Forklar til eldste at du må ta bort de minste fordi du må beskytte dem så de ikke blir skadet. 

Så sitter han der, uten lekekamerat og dere gjør noe annet (deg og yngre barn). Da får han tenkt litt og får hverken negativt eller positiv oppmerksomhet. 

Om han vil være med på det dere gjør får han lov til det, om han først sier unnskyld. 

Gi han positiv oppmerksomhet for å unnskylde seg og om du har mulighet snakk om følelser og hvordan man heller bør reagere når man blir sint, lei seg ect. 

Annet tips er å lage en håndskrevet handlingsplan til deg selv for hvordan du skal reagere i gitte situasjoner. Det gjør sjansen større for at du gjennomfører hver gang fordi du faktisk vet akkurat hva du skal gjøre og ikke reagerer på impuls eller rutine. 

Endret av førstedamen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...