AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Så er vi der da. Har samme ritualet som alltid men merker det blir mer og mer styr. Verre å pusse tenner, verre å få på pusjen, verre å vaske hendene. Noen ganger går det greit og andre ganger er det helt låst. Ikke låst som at hun skriker og nekter men bare overser oss. Hun bare løper og leker og har det moro. Når vi endelig kommer så langt at vi skal legge henne så bare sier hun at hun ikke er trett og bare går ut. Uansett hva vi sier så bare går hun. Vi kan holde henne igjen med makt men det har lite for seg. Så.....noen som har noen gode forslag? Anonymkode: 82d6f...e76
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Hvordan er rutinen før leggetid? Hva gjør dere fra èn time før leggetid, til hun skal legge seg? Anonymkode: 2be56...938 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er rutinen før leggetid? Hva gjør dere fra èn time før leggetid, til hun skal legge seg? Anonymkode: 2be56...938 Tja, det samme som alltid men å begynne en time før blir litt langt. Det tar kanskje 30-40 min Vi starter med kveldsmat, så er det vaske seg, skifte til nattkjole, pusse tenner, gå på do før vi er klare for lesing og sang. Hun kan da finne en bok som hun har lyst og når vi er ferdig med det så er det å synge en sang eller to. Noen ganger så prater vi kanskje litt om dagen som har vært og om neste dag. Anonymkode: 82d6f...e76
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Ikke gi rom for at det er greit å stå opp og gå ut av rommet etter leggetid, da har dere det jo gående? Står hun opp, tar dere henne i hånden og rett inn på rommet igjen. Minst mulig snakking og oppmerksomhet, kun «nå er det natt» eller lignende. Anonymkode: 5bbc1...29e 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Du skriver at «hun bare sier at hun ikke er trøtt og går ut igjen». Her er det jo 4 åringen som bestemmer og får gjøre som hun vil. Sett litt grenser... Anonymkode: 5bbc1...29e 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 Vel. Hva er løsningen da? Dra henne skrikende inn på rommet og holde henne nede i sengen med makt? Flere ganger så ender det opp med kjefting, skriking og trusler men det virker bare sånn halveis. Så....er det noen som har noen forslag som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 82d6f...e76
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 Hei, vi har det sånn nå, bare ti ganger verre. Kan være fordi hun nettop er blitt storesøster. Kanskje hun vil være mer med dere? Vis tydelig hvor grensene går. Mange ganger, like rolig og kjedelig hver gsng. Anonymkode: 96b7f...c72 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel. Hva er løsningen da? Dra henne skrikende inn på rommet og holde henne nede i sengen med makt? Flere ganger så ender det opp med kjefting, skriking og trusler men det virker bare sånn halveis. Så....er det noen som har noen forslag som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 82d6f...e76 Du er selv helt rolig, ikke noe kjefting. Om barnet skriker og er sint, er jo greit. Det er ikke farlig. Du kan feks sette deg foran døren, INNE på rommet. Snakk rolig og forklar hvorfor hun nå skal være på rommet, og det er natt. Hun får skrike og hyle så mye hun vil, hun har det jo ikke vondt noe sted, hun er ikke sulten, hun bare protesterer. Dere voksne setter grensene. Til slutt vil hun jo roe seg! Det viktigste her er at dere som foreldre ikke hisser dere opp, ikke viser at dere er sint/utålmodige/irritert. Dere skal være rolig, avslappet, snakke med rolig stemme. Og godta at hun kanskje vil styre på i en time eller to. Og vær konsekvente, det samme neste dag! Til slutt vil hun innse at her har dere som foreldre satt klare grenser, hyling og skriking hjelper ikke. Sier det igjen; det viktigste er at du som foreldre er rolig! Anonymkode: 5bbc1...29e 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er selv helt rolig, ikke noe kjefting. Om barnet skriker og er sint, er jo greit. Det er ikke farlig. Du kan feks sette deg foran døren, INNE på rommet. Snakk rolig og forklar hvorfor hun nå skal være på rommet, og det er natt. Hun får skrike og hyle så mye hun vil, hun har det jo ikke vondt noe sted, hun er ikke sulten, hun bare protesterer. Dere voksne setter grensene. Til slutt vil hun jo roe seg! Det viktigste her er at dere som foreldre ikke hisser dere opp, ikke viser at dere er sint/utålmodige/irritert. Dere skal være rolig, avslappet, snakke med rolig stemme. Og godta at hun kanskje vil styre på i en time eller to. Og vær konsekvente, det samme neste dag! Til slutt vil hun innse at her har dere som foreldre satt klare grenser, hyling og skriking hjelper ikke. Sier det igjen; det viktigste er at du som foreldre er rolig! Anonymkode: 5bbc1...29e Samtidig som du sitter der, og har forklart hvorfor, så sier du ikke mer. Lukk gjerne øynene og vis at du selv slapper av og at det er natt. Ikke mer oppmerksomhet til den «trassige» 4åringen. Lukk ute hyl og skrik. Så får du se hvor lang tid det tar, men en ting er sikkert; hun vil roe seg og gi seg til slutt. Anonymkode: 5bbc1...29e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Hun tar ikke skade av å være sint, hyle og skrike. Bare bær henne eller lei henne inn igjen på rommet, si bestemt «natta» og gå ut igjen. Gjenta til hun skjønner at det er natta. Anonymkode: f1998...b63 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Vi begynner alltid helt rolig. Hun er blid og fornøyd og ser på alt som en lek. Er kjempemorsomt at vi kommer etter henne og tar henne inn på rommet. Skjer noen ganger før vi stenger utveien. Da gjør hun alt hun kan for å komme forbi. Hun starter aldri med noe skriking. Faktisk så er dette utrolig morsomt for henne så hun er i topp humør. Etter litt så slutter hun og setter seg ned og leker og koser seg. Jeg kan sikkert sitte der i et par timer eller hvor lenge det nå tar før tålmodigheten tar slutt. Etter ca 20 minutter så begynner jeg å bli utålmodig og da blir det fort litt skikkelig dårlig barneoppdragelse;) Er den eneste muligheten å sitte der og late som man synes at det er greit at hun leker og koser seg? Jeg prøver å snakke med henne men hun bare ler og snakker om noe helt annet. Jeg kunne like godt snakket arabisk. Anonymkode: 82d6f...e76
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Sett deg inne på rommet foran døren og ignorer henne. Jeg tok med ipad og øretelefoner. Ungen kjeder seg temmelig raskt når de ikke får oppmerksomhet.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi begynner alltid helt rolig. Hun er blid og fornøyd og ser på alt som en lek. Er kjempemorsomt at vi kommer etter henne og tar henne inn på rommet. Skjer noen ganger før vi stenger utveien. Da gjør hun alt hun kan for å komme forbi. Hun starter aldri med noe skriking. Faktisk så er dette utrolig morsomt for henne så hun er i topp humør. Etter litt så slutter hun og setter seg ned og leker og koser seg. Jeg kan sikkert sitte der i et par timer eller hvor lenge det nå tar før tålmodigheten tar slutt. Etter ca 20 minutter så begynner jeg å bli utålmodig og da blir det fort litt skikkelig dårlig barneoppdragelse;) Er den eneste muligheten å sitte der og late som man synes at det er greit at hun leker og koser seg? Jeg prøver å snakke med henne men hun bare ler og snakker om noe helt annet. Jeg kunne like godt snakket arabisk. Anonymkode: 82d6f...e76 Da rydder du rommet for leker. Mange må ha soverom uten leker, eldste her kunne bruke timer på å leke etter han var lagt (stille også så ikke vi ikke skulle oppdage det), vi tok vekk alt og der var problemet løst. Annet alternativ er jo å ha der såpass mørkt på rommet, at hun ikke ser til å leke. Finnes mange gode alternativer til å ha på vinduene, det billigste; fukt vinduet med vann og ha på aluminiums folie. Voila; bek mørkt rom! Er nok ikke så gøy å leke uten å se lekene 🤣 Anonymkode: 5bbc1...29e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi begynner alltid helt rolig. Hun er blid og fornøyd og ser på alt som en lek. Er kjempemorsomt at vi kommer etter henne og tar henne inn på rommet. Skjer noen ganger før vi stenger utveien. Da gjør hun alt hun kan for å komme forbi. Hun starter aldri med noe skriking. Faktisk så er dette utrolig morsomt for henne så hun er i topp humør. Etter litt så slutter hun og setter seg ned og leker og koser seg. Jeg kan sikkert sitte der i et par timer eller hvor lenge det nå tar før tålmodigheten tar slutt. Etter ca 20 minutter så begynner jeg å bli utålmodig og da blir det fort litt skikkelig dårlig barneoppdragelse;) Er den eneste muligheten å sitte der og late som man synes at det er greit at hun leker og koser seg? Jeg prøver å snakke med henne men hun bare ler og snakker om noe helt annet. Jeg kunne like godt snakket arabisk. Anonymkode: 82d6f...e76 Da setter du deg foran døren med en gang du har sagt god natt, ikke gi rom for «katt og mus» inn og ut av rommet. Avslutt «leken» hennes før hun får begynt den. Anonymkode: 5bbc1...29e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Da rydder du rommet for leker. Mange må ha soverom uten leker, eldste her kunne bruke timer på å leke etter han var lagt (stille også så ikke vi ikke skulle oppdage det), vi tok vekk alt og der var problemet løst. Annet alternativ er jo å ha der såpass mørkt på rommet, at hun ikke ser til å leke. Finnes mange gode alternativer til å ha på vinduene, det billigste; fukt vinduet med vann og ha på aluminiums folie. Voila; bek mørkt rom! Er nok ikke så gøy å leke uten å se lekene 🤣 Anonymkode: 5bbc1...29e Hm.....det hørtes jo effektivt ut. Selv har vi sett for oss at hun skal ha et koselig rom som hun kan sove og leke på. Vi har heller ikke noen annen god plass å ha lekene på. Men kanskje å gjøre det bekmørkt på kan fungere. Jeg er litt i tvil da hun er ekstrem leken og et virkelig B menneske! Akkurat som meg;) Anonymkode: 82d6f...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå