Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er 8 måneder gravid og føler meg utrolig sårbar når jeg går ute blant folk. Hadde en episode for noen uker siden hvor en tilsynelatende ustabil person løp mot meg og brølte. Ble livredd. Trodde han skulle slå meg ned men heldigvis stoppet han rett foran meg og løp en annen vei. Ikke hadde jeg klart å løpe vekk og hvordan i all verden skulle jeg ha forsvart magen? Noen andre gravid som kjenner på dette? Kan jo nesten ikke sitte inne resten av graviditeten heller. Bor i en storby. 

Anonymkode: 1df5a...b40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spikermatte rundt magen?

Anonymkode: 3f524...f93

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må innse at dette er en éngangshendelse og at slike ting skjer uhyre sjelden. Lev livet som normalt. Man må bare puste med magen og slappe av, risikoen er omtrent null. Jeg jobber innen tung psykiatri og stod løpet ut til permisjon - fordi jeg vet at fysisk utagering som fører til store skader hos motparten er ekstremt sjelden. Jeg var ikke redd et sekund. Det bør ikke du heller være, for at en gravid kvinne blir slått ned på åpen gate skjer sånn ca aldri. 

Anonymkode: 8fb1a...373

• Liker 16
Skrevet

Jeg kan forstå følelsen av å være sårbar ute blant folk, men jeg er enig med anonym over her. Dette er ikke vanlig oppførsel som skjer hver dag, eller hver gang man er ute. Jeg sliter med angst, og vet hvordan det er å oppleve noe ubehagelig for så å begynne å oppføre seg som om den tingen skal skje hele tiden. Men sannheten er at det mest sannsynlig ikke skjer igjen. Du burde fortsette å komme deg ut og hver gang det går bra, så må du bekrefte for deg selv at "ja, denne gangen gikk det bra også!".

Tenk når du skal gå rundt med lille nurket i vogn. Det kommer også til å føles sårbart og vanskelig om du lar de engstelige følelsene ta overhånd. Dette er en ubehagelig opplevelse som du har hatt, som du har all grunn til å føle at var ubehagelig og vanskelig, men du må gjøre ditt beste for å overvinne den frykten det skapte i deg.

Masse lykke til! Jeg er sikker på at du skal klare det helt fint med litt øving og støtte 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor var du når dette skjedde? Jeg tenker så lenge du holder deg til trygge områder med mange folk, så er det lite sannsynlig at noe skjer. Folk flest vil nok også trå til for å forsvare en gravid kvinne. Gå kledd slik at gravidmagen er godt synlig kanskje, så vil folk ta mer hensyn. 

Ellers trenger du kanskje å bearbeide opplevelsen du har hatt. Sjekk ut om helsestasjonen din har lavterskeltilbud innen psykisk helse?

Anonymkode: 45b2c...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Gikk i en park midt på dagen. Har opplevd noen andre hendelser som gravid som jeg synes var ubehagelige. Når samboeren min og jeg kjørte bil i sentrum var det plutselig en mann som hoppet ut i veien og slo på ruten der jeg satt. I dag opplevde jeg at det var en mann som stod utenfor bussen og kastet en flaske hard like ved det vinduet jeg satt. Er jo sikkert bare tilfeldigheter men allikavel blir jeg redd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gikk i en park midt på dagen. Har opplevd noen andre hendelser som gravid som jeg synes var ubehagelige. Når samboeren min og jeg kjørte bil i sentrum var det plutselig en mann som hoppet ut i veien og slo på ruten der jeg satt. I dag opplevde jeg at det var en mann som stod utenfor bussen og kastet en flaske hard like ved det vinduet jeg satt. Er jo sikkert bare tilfeldigheter men allikavel blir jeg redd. 

Du høres enten svært paranoid ut, eller så bor du i slumområdene i Rio de Janeiro.

Anonymkode: d6ed3...56e

• Liker 10
Skrevet

Det er ekstremt sjelden gravide blir angrepet. Det er ekstremt sjelden ikke-gravide blir angrepet også. At det hender uforutsette ting i en by, er liksom en del av pakka. Men du er ikke i fare når du går utendørs, jevnt over. Sannsynligheten for at noe hender deg er minimal. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker generelt at det vil føles bra ut for deg å bevege deg rolig når du er ute blant folk det har en slags beroligende effekt på andre og tror at folk registrere deg og ser deg lettere da, og de vil jo da se at du er gravid. Som igjen gjør at de fleste automatisk vil bevege seg litt rolig i nærheten av deg ikke rase forbi. Du får også bedre mulighet til å orientere deg i omgivelsene. 

Anonymkode: 433d5...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du må innse at dette er en éngangshendelse og at slike ting skjer uhyre sjelden. Lev livet som normalt. Man må bare puste med magen og slappe av, risikoen er omtrent null. Jeg jobber innen tung psykiatri og stod løpet ut til permisjon - fordi jeg vet at fysisk utagering som fører til store skader hos motparten er ekstremt sjelden. Jeg var ikke redd et sekund. Det bør ikke du heller være, for at en gravid kvinne blir slått ned på åpen gate skjer sånn ca aldri. 

Gravide har rett på tilrettelegging i slike arbeidsplasser og andre skal ikke føle seg dårlige av å ville ha tilrettelegging når det er snakk om utagerende pasienter. 

Anonymkode: da481...3f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som de over sier, dette var en engangshendelse, som mest sannsynlig aldri utgjorde noen reel fare for deg, men som jeg skjønner satt en støkk i deg. Hvis man begynner å legge merke til og se etter rare ting folk gjør i en by finner man alltids noe, men det ytterst sjelden det påvirker deg på noe måte. Prøv å heller å legge merke til koselige folk, folk som smiler og er hyggelige, fine ting rundt deg :).

Jeg føler meg sjelden så trygg som når jeg vralter rundt høygravid. De aller fleste mennesker, uansett hvor mye urent mel i posen de har, har respekt for gravide kvinner, og vil heller instinktivt beskytte deg enn utsette deg for fare. Prøv å tenk på det i stedet! 

Anonymkode: 9e8a2...d12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du høres enten svært paranoid ut, eller så bor du i slumområdene i Rio de Janeiro.

Anonymkode: d6ed3...56e

🏽😅

Anonymkode: 63a6f...16f

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare morsinstinkt som gjør at du tenker slik. Jeg ble også overbeskyttende  over magen da jeg beveger meg rundt i sentrum av Oslo da jeg var gravid. 

Betyr ikke at du må krisemaksimere og legge fluktplaner

Anonymkode: 5520e...79d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 23.03):

Gravide har rett på tilrettelegging i slike arbeidsplasser og andre skal ikke føle seg dårlige av å ville ha tilrettelegging når det er snakk om utagerende pasienter. 

Dette var ikke tema i det hele tatt. Jeg har ikke skrevet noen ting om tilrettelegging eller å føle seg dårlig. Jeg skriver at man må holde seg til fakta, som er at utagering på min arbeidsplass er svært sjelden - akkurat som tilfeldig vold på åpen gate (i TS’ tilfelle) er svært sjelden. Slutt å dra konklusjoner etter eget forgodtbefinnende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 22.17):

Oj, jobbet du i tung psykiatri som gravid uten å bli tatt ut til andre arbeidsoppgaver ?!? Du vet dette er i mot arbeidsmiljøloven ..? Bare fordi du er «tøff» skal ikke det gå utover barnet DERSOM noe skjer - og statistisk er det selvsagt mye høyere risiko at noe skjer blant pasienter som har vrangforestillinger , angst evt rus i en salig blanding. 

Anonymkode: 7c28e...265

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var ikke tema i det hele tatt. Jeg har ikke skrevet noen ting om tilrettelegging eller å føle seg dårlig. Jeg skriver at man må holde seg til fakta, som er at utagering på min arbeidsplass er svært sjelden - akkurat som tilfeldig vold på åpen gate (i TS’ tilfelle) er svært sjelden. Slutt å dra konklusjoner etter eget forgodtbefinnende.

Kanskje du skulle tenke litt gjennom hvordan du formulerer deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 23.03):

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 22.17):

Ekspander  

Jeg jobber også i tung psykiatri med utagerende pasienter og gikk ut av arbeid fra uke 12 med svangerskapspenger. Jeg er fullt klar over at det er svært sjeldent det skjer utagering som er farlig for liv og helse men jeg er ikke interessert i å utsette barnet i magen for den risikoen. Jeg hadde heller ingenting å bevise verken for meg selv eller noen andre så det var et lett valg for min del.

Anonymkode: d8344...f28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber også i tung psykiatri med utagerende pasienter og gikk ut av arbeid fra uke 12 med svangerskapspenger. Jeg er fullt klar over at det er svært sjeldent det skjer utagering som er farlig for liv og helse men jeg er ikke interessert i å utsette barnet i magen for den risikoen. Jeg hadde heller ingenting å bevise verken for meg selv eller noen andre så det var et lett valg for min del.

Anonymkode: d8344...f28

Så enig. Jobber også innenfor helse med mennesker som utagerer. Sluttet å jobbe på dem fra uke 12. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...