AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #21 Skrevet 13. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Verb blir omgjort til substantiv å male= Et maleri å bake= Et bakeri ( kommer fra fransk, feks boulangerie- bakeri cafétéria- kafeteria) Anonymkode: 3c837...9bd 2 hours ago, AnonymBruker said: For å fortsette på dette tankespinnet: Et godteri heter godteri fordi det er noe spiselig (som har blitt laget) og som er godt👜 også kalt godtesnop 👜 Anonymkode: bb6a0...f12 Her ser det ut som om det er noe annet som skjer. I de tidligere eksemplene så er det verb som blir til substantiv. Godt er substantiv og godteri er substantiv. Så i det tilfellet så blir ikke et verb til et substantiv. Anonymkode: 56e04...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #22 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her ser det ut som om det er noe annet som skjer. I de tidligere eksemplene så er det verb som blir til substantiv. Godt er substantiv og godteri er substantiv. Så i det tilfellet så blir ikke et verb til et substantiv. Anonymkode: 56e04...1d0 Takk! 🍎 Jeg vet ikke hva som skjer. Det jeg skrev om godteri var bare noen løse tanker og jeg har ikke fasiten Kan det hende at det var laget ord for det å spise slikkerier/godteri før ordet godteri/slikkeri ble oppfunnet, med tanke på det som står i en ordbok her? Oppslagsord Ordbokartikkel godteri > slikkeri slikkeri slikkeri n3 (også utt -eri´) søte saker spise mye slikkerier Anonymkode: bb6a0...f12
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #23 Skrevet 13. mai 2021 Jo! Fordi når man spiser søte saker, så slikker man. Verbet slikke - slikkeri. Godteri er jo et synonym til slikkeri, og man slikker vel (og har kanskje ekstra mye vann i munnen?) når man slikker på /spiser søte saker (slikkeri/godteri)? Anonymkode: bb6a0...f12
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #24 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): ... og danner nye typer substantiver av substantiver (en pendant = pedanteri, høns = hønseri) og danner substantiv av adjektiv (galant = galanteri) Anonymkode: 4f919...b63 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her ser det ut som om det er noe annet som skjer. I de tidligere eksemplene så er det verb som blir til substantiv. Godt er substantiv og godteri er substantiv. Så i det tilfellet så blir ikke et verb til et substantiv. Anonymkode: 56e04...1d0 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk! 🍎 Jeg vet ikke hva som skjer. Det jeg skrev om godteri var bare noen løse tanker og jeg har ikke fasiten Kan det hende at det var laget ord for det å spise slikkerier/godteri før ordet godteri/slikkeri ble oppfunnet, med tanke på det som står i en ordbok her? Oppslagsord Ordbokartikkel godteri > slikkeri slikkeri slikkeri n3 (også utt -eri´) søte saker spise mye slikkerier Anonymkode: bb6a0...f12 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jo! Fordi når man spiser søte saker, så slikker man. Verbet slikke - slikkeri. Godteri er jo et synonym til slikkeri, og man slikker vel (og har kanskje ekstra mye vann i munnen?) når man slikker på /spiser søte saker (slikkeri/godteri)? Anonymkode: bb6a0...f12 Kjære dere, se øverste post. Både verb, substantiv og adjektiv blir gjort om til (andre) substantiv ved å legge til -eri. Det står også tydelig på lenken jeg la ut. Anonymkode: 4f919...b63
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #25 Skrevet 14. mai 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Kjære dere, se øverste post. Både verb, substantiv og adjektiv blir gjort om til (andre) substantiv ved å legge til -eri. Det står også tydelig på lenken jeg la ut. Anonymkode: 4f919...b63 Takk! Anonymkode: 56e04...1d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå