AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Vær 1 åring sliter med innsovning. Han begynner å protestere med en gang vi begynner å bysse han i søvn eller når vi vugger han. Vi ser at han er kjempe trøtt, men han nekter å legge seg. Da vi drøftet dette med helsesøster anbefalte hun at vi skulle legge han og bare la han gråte til han sovner. Vi gjorde dette i dag og i går, han har sovnet ett 5 minutter med gråt. Er dette greit? Jeg er veldig usikker, han sovner jo. Men jeg er ikke komfortabel med at han gråter seg i søvn. Som dere sikkert skjønner er dette førstemann, og jeg er uerfaren. Hva sier dere andre? Er dette riktig? Anonymkode: f0307...362
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Hæ?! 😮 Dette er en slem og utdatert metode, nei dette er ikke bra. Anonymkode: caba6...1b3 15
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Jeg hadde aldri gjort dette selv. Jeg tror at grunnen til at de sovner er fordi de til slutt skjønner at ingen kommer. Jeg tror også barn da ofte vil slutte å grine når noe er galt fordi ingen kommer. Ikke sikkert jeg har rett, men det er min teori . Anonymkode: d5c9d...77c 12
Ulven Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Dere må slutte å bysse og bære han i søvn. Barnet trenger å lære å finne søvnen selv. Men dere kan sitte ved siden av barnet slik at det fremdeles føler trygghet. Det er ikke farlig at barnet gråter så lenge dere er der og kan gi trygghet. Men ikke ta opp og ikke byss og bær barnet er mitt råd. Hvis han sovnet etter 5 minutter gråt vil jeg forøvrig nok ikke kalle det en gråtekur. 32
Gjest Emet Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Blogger Nina: Skrikekur er tillitsbrudd mot babyen | Blogg | Babyverden.no
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Det står faktisk i noen lærebøker fremdeles, men det er svært omdiskutert fordi man mener det er skadelig. Anbefaler heller å lese om trøstetrappa. Barnet bør ikke bli bysset i søvn. Legg barnet ned i sengen og følg trøstetrappa. Anonymkode: bb246...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Hei TS, følg sovendeboern på Instagram. En dansk organisasjon som har veldig mye stoff om dette. Anbefales på det sterkeste om du er usikker. Anonymkode: 05c13...444 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Vi lot datteren protestere seg i søvn da vi ikke lenger maktet å amme/bysse/ts opp og ned lenger når hun var 18 mnd. Vi satt rett ved sengen og lot henne vite at vi var der og passet på. Dag en gikk det 15 min, dag to gikk det 10 min. Tredje dagen sov hun innen 5 minutter uten protester og med et smil om munnen. Måtte sitte inne til hun sovnet lenge, men det gjør vi med glede så lenge hun føler seg trygg da. Nå er hun så stor at vi leser og synger før hun legger seg selv😊 Anonymkode: 6cd5a...21d 3
minister-mio Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Jeg syntes absolutt ikke en ett åring skal gråte seg i søvn. Heller ingen andre-åringer. Hvis dere skal slutte med basseng bør dere iallefall være nær han mens han ligger i senga. Jeg syntes ikke noe om at helsestasjonen anbefaler sånt 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hæ?! 😮 Dette er en slem og utdatert metode, nei dette er ikke bra. Anonymkode: caba6...1b3 Nei da. Nyere forskning viser at det ikke er skadelig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: f13b2...5a3 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 Dette er en 1-åring, ikke en baby. Barnet tåler å gråte litt før legging. Gjennomfør leggerutine, gå ut. Så venter du et par minutter før du går inn igjen, roer ned barnet, og går ut igjen. Gjenta til barnet sovner. Å lære barnet å finne roen og sovne selv er å gjøre både barnet og foreldrene en stor tjeneste.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei da. Nyere forskning viser at det ikke er skadelig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: f13b2...5a3 Det er vanlig i mange andre land å la baby gråte fordi det gjør barnet mer motstandsdyktig senere i livet. Livet er hardt og noen mener da at det er best å lære barna det først som sist. Men vi i Norge mener jo som alltid at vi er best i alt og vet best. At barnet gråter i 5 minutter er ingen skrikekur. Men jeg hadde sittet i rommet til barnet sovnet, og holdt barnet lett i hånda. Funket fjell for meg, har ikke utrygge barn i dag. Anonymkode: 4db32...8d3 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei da. Nyere forskning viser at det ikke er skadelig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: f13b2...5a3 Forskning på 178 mødre og barn over 18 måneder? Beklager men dette er ikke verdt en penny for å kunne konkludere med noe som helst. Anonymkode: 298a1...5da 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 At barnet ligger i senga, gråter og dere sitter ved siden av er da ikke skadelig. 5 minutter med gråting er da ingenting og viser bare at bare er trøtt, ikke vant til at dere bysser lenger. Når det tar 5 minutter for at barnet sovner så skjer det ingen skade. Anonymkode: d6b7f...f23 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Det kan vel ikke kalles skrikekur hvis barnet sovner etter 5 min med gråt, vel? Høres jo bare ut som om babyen bare protesterer litt, men prøver å finne søvnen selv. Babyen er også ett år, så da tåler den litt mer gråt. Jeg er veldig i mot skrikekur selv, men akkurat dette syns jeg høres innafor ut. Anonymkode: b2e1d...613 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forskning på 178 mødre og barn over 18 måneder? Beklager men dette er ikke verdt en penny for å kunne konkludere med noe som helst. Anonymkode: 298a1...5da Ja, det er reell og seriøs forskning. Ideelt sett burde man jo ha flere studier, men det er en begynnelse. vis meg en seriøs nyere studie som sier at det er skadelig på barn fra 1 år (Som ts sitt barn er). Anonymkode: f13b2...5a3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 Jeg tenker at det kommer helt an på hvilken type gråt det er, og hvor lenge det varer. Og ville aldri forlatt barnet alene på rommet. 5 minutter klagende gråt mens dere sitter ved siden av senga og trøster hadde jeg ikke hatt problemer med. Gjorde det selv da barnet skulle vennes til å sovne selv i sprinkelsenga med meg ved siden av, i stedet for å ammes i søvn (pappaen kunne allerede legge uten protester). Det var 5-10 minutter gråt første kvelden, etterpå har det gått knirkefritt hver gang. Er ellers veldig imot skrikekurer, men ville ikke ansett dette som en skrikekur. Anonymkode: af54a...9d6 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Jeg lar lett min gråte i 5 minutter når han sovner så fort. Dessuten hører du forskjell på sutregråt og ordentlig gråt. Følg magefølelsen. Anonymkode: a050e...773 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #19 Skrevet 12. mai 2021 Skjønner godt at du synes det er ukomfortabelt, og du bør følge magefølelsen 🙂 Jeg brukte ikke 'gråtekur' på valpene mine engang. De fikk ligge inntil meg i senga til de ble litt eldre og tryggere, og da ble det hundeseng på gulvet istedenfor. Barn har, som alle andre dyr, et overlevelsesinstinkt som forteller de at å være alene er å være sårbar og potensielt livsfarlig. Barnet vet jo ikke at du er i nærheten og at den er trygg. Hva med å legge deg inntil barnet/sett beina nedi så den kjenner kroppskontakt? Så kan du etterhvert gå til å bare holde en hånd på brystet til barnet, også til å sitte ved siden av uten kroppskontakt. Gjør det gradvis så barnet hele tiden føler seg trygg 🙂 Anonymkode: 6efe9...8e2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 Jeg brukte ikke gråtekur på mitt barn. Det føles ikke riktig og jeg tror rett og slett ikke på denne metoden. Ja, jeg sov dritdårlig i 2-3 år, men det var det søren meg verdt. Og de årene går så fort at du kommer til å angre om du fortsetter med dette. Anonymkode: f00d0...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå