Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidslivet har siste årene hatt en pause hos meg på grunn av studier og små barn. Jeg har fått to barn gjennom studietiden, hatt permisjon og kunnet ha det fleksibelt nå frem til barna er noen år eldre. 

De fleste av våre venner har vært i arbeidslivet mange år , de er der at de nå kan velge å jobbe redusert. Alt har jo sine fordeler og ulemper. Jeg valgte jobbe før studier og studere senere. Vennene våre er typisk lærere og andre yrker hvor man kan jobbe redusert, eventuelt jobbe noen timer kvelden mens pappaen er hjemme med barna. Jeg vet ikke helt hvordan kabalen deres går opp,for de har alle store hus,men de får det til, og de har ikke planer om å jobbe mer enn 160% samlet som mor og far i husstanden.

Nå skal jeg ut i full jobb, hvor jeg kommer til å være borte fra hjemmet åtte ni timer daglig. Vennene våre synes nok synd på oss som ikke har andre løsninger nå på å dra ut mer tid hjemme.

Vil man komme fort inn i dette med full jobb igjen? Vil man føle at familielivet blir noe helt annet enn når man jobber deltid? Jeg må jo være glad for jobb, selv om andre kan spikke det til i mange år.

Anonymkode: b422b...b40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(har jobbet redusert kombinert med studier,så har jobbet litt)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått problemet med å jobbe 100% men jeg kommer fra en familie der folk jobber det dobbelt. Man har jo veldig mye fritid når man bare jobber 100%, så du kommer helt sikkert inn i det ja :)

Anonymkode: f2534...53b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Familielivet er jo selvsagt annerledes når man er flere timer borte.

Men med barn i barnehage og på skole er det jo begrenset hvor tidlig man henter uansett?

De færreste unger har lyst å gå glipp av SFO/AKS.

Iallefall her.

Men løsningen de fleste velger er at en leverer og den andre henter.

For vår del så benytter vi Kolonial/hjemlevering av mat - så den tiden sparer vi nå kontra før. 

Jeg kjenner ingen som jobber redusert, så vet ikke helt hva de bruker ekstratiden på.

Alle andre henter fra 15.30-17 altettersom når de leverte, og er enten på aktiviteter eller er hjemme på hverdager.

Anonymkode: aea1d...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå fint. :) 

Og mannen din har vel jobbet fullt hele tiden, og kan evt være den som går ned i stilling nå dersom kabalen er vanskelig å få til?

Anonymkode: 79bab...f72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kommer til å gå fint. :) 

Og mannen din har vel jobbet fullt hele tiden, og kan evt være den som går ned i stilling nå dersom kabalen er vanskelig å få til?

Anonymkode: 79bab...f72

Nei han er student fulltid nå når jeg skal jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å adoptere bort barna? Vil løse noen problemer 

Anonymkode: 257f1...971

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ble for tungt og savnet friheten uten jobb. Jeg meldte pass.

Anonymkode: b60b2...11b

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å jobbe fulltid i fjor høst etter ti år som hjemmeværende. Gikk kjempebra. Ikke vær redd :) 

Anonymkode: 4ec22...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som jobber redusert, alle er i full jobb med 2-3 barn og bolig. Så det går nok fint. 

Anonymkode: 4ae5a...8ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har livet jeg drømmer om. Bare muligheten til å få jobbe 100% og det å faktisk kunne få barn. 

Mao, alt avhenger av hvem du sammenligner deg med. 

Anonymkode: 927b1...d2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Begynte å jobbe fulltid i fjor høst etter ti år som hjemmeværende. Gikk kjempebra. Ikke vær redd :) 

Kan jeg spørre hva du jobber med? Hvor lang tid gikk det før du fikk jobb? 

Anonymkode: 93a0f...915

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du jobber med? Hvor lang tid gikk det før du fikk jobb? 

Jobber innen helse. Fikk jobb etter et par mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet.

Min mor jobbet 08.00-16.00 hver dag hele livet mitt, og det var aldri noe problem.

Vi stod opp sammen, spiste frokost sammen, og så dro hun på jobb og jeg på skolen.

Etter skolen var jeg hjemme en time før henne. Da koste jeg med med TV eller annet før hun kom hjem, og vi spiste middag sammen.

Trengte jeg å bli kjørt på treninger, kamp eller annet et par dager i uken hadde hun alltid mulighet til det.

Man få da tid til familie og barn om man jobber fulltid? Jeg synes at det å se foreldrene sine i full jobb er viktig. Man er et godt forbilde og gjør en jobb som forelder ved å gå foran og bidra til samfunnet i den grad man kan 😊

Anonymkode: ed19e...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobb er jo bortkasta tid, så jobb så lav stillingsprosent som mulig. Tiden du kaster bort får du aldri tilbake, mange skryter av at de jobber mye. Utrolig latterlig, skryter av at de kaster bort livet sitt på jobben. Er det mulig?!

Selv er jeg på 50%, holder i massevis.

Anonymkode: a6197...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobb er jo bortkasta tid, så jobb så lav stillingsprosent som mulig. Tiden du kaster bort får du aldri tilbake, mange skryter av at de jobber mye. Utrolig latterlig, skryter av at de kaster bort livet sitt på jobben. Er det mulig?!

Selv er jeg på 50%, holder i massevis.

Har du barn? Hvordan klarer du å forsørge deg selv og evt. barn med bare 50% inntekt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du barn? Hvordan klarer du å forsørge deg selv og evt. barn med bare 50% inntekt? 

Jeg har 2, jobbet mye frem til jeg nylig ble 41år.  Var ferdig utdannet i tidlig av 20åra, så vært lenge i arbeidslivet. Så klarte å kjøpe bolig tidlig, så derfor er den nedbetalt nå. Har en mann som også jobber rundt 50%.

Så vi klarer oss kjempefint, bruker heller tid til å leve. For jobb tar så mye tid, trist å se hvor alvorlig mange tar livet. Tror det handler om at du skal gå på jobb, ha en høy utdannelse. Nesten ingen tenker på at livet er en gang, trist.

Gjentar, livet er bare en gang. Du vet aldri når det stopper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke gammeldags å være hjemmeværende med barna?

Anonymkode: 67dcf...9e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke gammeldags å være hjemmeværende med barna?

Anonymkode: 67dcf...9e4

Hva så? Hvis det er det man ønsker, så velger man det. Alle trenger ikke være en del av saueflokken.

Anonymkode: 7bf9d...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...