Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg ønsker å ha mer fellesøkonomi. Nå er det delt mer eller mindre 50/50, pluss at jeg betaler dyr moro (jeg tjener mye mer enn hen). Hen jobber nesten like mye som meg og gjør mye mer hjemme i huset. Vi ønsker å dele livet sammen og barn. Vår felles inntekt er omtrent 600 000 etter skatt i året. Vår idé var noe sånt som dette: mat, husleie, litt lommepenger, transport og studielån går fra én inntekt. Den andre inntekten går til dyr moro (større ting eller ferier) og deler resten 50/50 hver av oss kan spare eller bruke bare på oss selv. 

Anonymkode: e42fc...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke noe spørsmål her i innlegget ditt, men vi har alt felles selv om jeg tjener mer enn henne. Det har funket bra for oss, men jeg ville egentlig ikke råde noen til å ha det slik - for man vet aldri. Vi har vært gift i 15 år så begynner å føle meg på trygg grunn. Om dere har vært samboere i 2 stiller det seg kanskje annerledes.

Det som er viktig er at dere er samme typene når det kommer til økonomi at dere allerede har en felles enighet og forventning til hverandre om hva som er viktig og riktig bruk av penger og hva som er sløsing.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gift dere først.

Anonymkode: c1539...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ekkoet said:

Det er jo ikke noe spørsmål her i innlegget ditt, men vi har alt felles selv om jeg tjener mer enn henne. Det har funket bra for oss, men jeg ville egentlig ikke råde noen til å ha det slik - for man vet aldri. Vi har vært gift i 15 år så begynner å føle meg på trygg grunn. Om dere har vært samboere i 2 stiller det seg kanskje annerledes.

Det som er viktig er at dere er samme typene når det kommer til økonomi at dere allerede har en felles enighet og forventning til hverandre om hva som er viktig og riktig bruk av penger og hva som er sløsing.

Heheh, ja, ser jeg ikke har noe spørsmål. Spørsmålet er vel om det høres lurt ut eller dumt ut eller om noen av dere har noen tips. Vi har vært sammen i fem år, bodd sammen i tre.

Vi har ikke 100% likt syn på økonomi. Hen bruker mer penger enn meg. Men derfor vi tenkte kanskje vi selv kunne ordne med sparing eller moropenger som kun er til oss selv. Da, om hen vil bruke 100 000 på det jeg er på som unødvendig, isteden for å investere som jeg ville gjort, er det mindre irriterende. Dette er kanskje ikke helt fellesøkonomi ser jeg nå.

Vi har ingen planer om å gifte oss. Men det handler mer om avstand til kirken osv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det ganske likt som deg, ts. Men vi bruker bare en felleskonto og en egen konto. Setter inn lik sum til felleskonto hver mnd. Så spiser jo han nesten dobbelt så mye som meg, så helt likt blir det jo ikke, men man får gi og ta litt tenker jeg. 

Anonymkode: a4848...79c

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Heheh, ja, ser jeg ikke har noe spørsmål. Spørsmålet er vel om det høres lurt ut eller dumt ut eller om noen av dere har noen tips. Vi har vært sammen i fem år, bodd sammen i tre.

Vi har ikke 100% likt syn på økonomi. Hen bruker mer penger enn meg. Men derfor vi tenkte kanskje vi selv kunne ordne med sparing eller moropenger som kun er til oss selv. Da, om hen vil bruke 100 000 på det jeg er på som unødvendig, isteden for å investere som jeg ville gjort, er det mindre irriterende. Dette er kanskje ikke helt fellesøkonomi ser jeg nå.

Vi har ingen planer om å gifte oss. Men det handler mer om avstand til kirken osv.

Å gifte seg har ikke noe med kirka å gjøre. Les ekteskapsloven på lovdata.no.

Jeg anbefaler dere og gifte dere. 

AnonymBruker
Skrevet

Sett over enten en lik prosentandel av lønnen eller et likt beløp til en felleskonto. Bruk dette til alle felles utgifter. Resten av lønna styrer dere selv. Du vil ha mer igjen som du kan råde over selv, og kan kanskje være raus med å bruke dem på felles ferier osv. 

Så må dere dele husarbeid likt. Etterpå kan dere forhandle, for eksempel at samboeren tar mer husarbeid (dersom h*n ønsker det) mot at du betaler mer til felleskontoen. 

Anonymkode: 5e926...db4

• Liker 3
Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg synes denne hen har stilt seg dårlig i dette forholdet. Mye penger skal søles bort av hen, og hen skal gjøre ubetalt husarbeid. Denne hen må ristes litt før dere får barn. 

Moropenger må settes på et minimum. Skal dere ha barn bør dere ha bolig. Hen må også spare til pensjon. Hen må dele på husarbeidet. Hen høres ut som hen setter seg i kvinnefella. 

Spar likt, invester likt, bruk likt. Det er ikke felles økonomi du skisserer TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt felles økonomi hele forholdet.

Men frem til vi var gift ble lån, studielån, bil og større ting, betalt likt. Og midler til forbruk gikk inn på felleskonto. Pensjossparing og øvrig fondssparing skjer separat. Vi hadde også samboeravtale.

Etter giftemål ble vi mer avslappet. Nå går gjerne trekk fra boliglån fra en konto, mens den andre bruker mer på forbruk. Men vi har selvfølgelig ektepakt, og står 50-50 som eier på alt på papiret. Så om det mot formodning blir brudd er alt planlagt i "fredstid". 

Og ikke minst. Uavhengig av hvem som tjener mest. Vi er ikke hverandres hushjelp, det er destruktivt for et forhold. Man kompenserer ikke for at den andre tjener mer på denne måten, med mindre man er enige om å jobbe redusert for å få Familien.AS til å gå rundt. 

Anonymkode: 22f90...cf9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Råååsa said:

Jeg synes denne hen har stilt seg dårlig i dette forholdet. Mye penger skal søles bort av hen, og hen skal gjøre ubetalt husarbeid. Denne hen må ristes litt før dere får barn. 

Moropenger må settes på et minimum. Skal dere ha barn bør dere ha bolig. Hen må også spare til pensjon. Hen må dele på husarbeidet. Hen høres ut som hen setter seg i kvinnefella. 

Spar likt, invester likt, bruk likt. Det er ikke felles økonomi du skisserer TS. 

Jeg jobber en del mer og tjener mye mer og er har noen fysiske plager, derfor hen gjør mer av husarbeidet. Jeg tenker også i utgangspunktet det er best om hen sparer en del. Vi har bolig sammen. Jeg har lånet og eier mest, siden hen ikke fikk lån på grunn av inntekt. Jeg ønsker ikke sette hen i noen kvinnefelle, akkurat derfor jeg ønsket å ha fellesøkonomi. Da har vi begge mulighet til å spare like mye. Samtidig så har jeg et veldig, veldig lavt forbruk, og ønsker ikke tvinge dette på hen. Jeg bruker naturlig mye mindre penger på mat og uteliv og klær enn hen. Om vi har dette felles, så vil nok 3/4 av det gå til hens forbruk. Det tenker jeg er helt fint. Men hen har også drømmer om ganske dyre ting og tang. Dette føles det mer rettferdig at vi ikke deler likt på, siden jeg har null interesse av det. Eller mener du jeg skal tvinge hen til å spare alt ekstra av penger? Eller at vi burde spare noe sammen og noe eventuelt på egenhånd? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan også legges til at vi møttes i 30-årene og jeg hadde spart meg opp mye penger og arvet. Så utgangspunktet er også ulikt. Jeg har en formue på en del millioner, mens hen bare har noen hundre tusen (begge av oss har det meste i boligen). 

Jeg vil gjerne sikre oss begge en trygg framtid. Jeg ønsker selv å jobbe mye mindre, og ønsker den samme muligheten for min samboer. Men jeg vil heller ikke dele alt av formue 50/50 sånn plutselig. Men vi kan gradevis gå den veien. Jeg ønsker å dele livet med hen, men ting kan jo skje, og jeg er nok litt redd for å stå forlatt og med halv formue igjen. Det tror jeg ville gjort meg bitter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber en del mer og tjener mye mer og er har noen fysiske plager, derfor hen gjør mer av husarbeidet. Jeg tenker også i utgangspunktet det er best om hen sparer en del. Vi har bolig sammen. Jeg har lånet og eier mest, siden hen ikke fikk lån på grunn av inntekt. Jeg ønsker ikke sette hen i noen kvinnefelle, akkurat derfor jeg ønsket å ha fellesøkonomi. Da har vi begge mulighet til å spare like mye. Samtidig så har jeg et veldig, veldig lavt forbruk, og ønsker ikke tvinge dette på hen. Jeg bruker naturlig mye mindre penger på mat og uteliv og klær enn hen. Om vi har dette felles, så vil nok 3/4 av det gå til hens forbruk. Det tenker jeg er helt fint. Men hen har også drømmer om ganske dyre ting og tang. Dette føles det mer rettferdig at vi ikke deler likt på, siden jeg har null interesse av det. Eller mener du jeg skal tvinge hen til å spare alt ekstra av penger? Eller at vi burde spare noe sammen og noe eventuelt på egenhånd? 

Du skrev jo først at dere jobber omtrent like mye? Jeg og eksen jobbet like mye, jeg tjente mye mer, men ikke tale om at han da skulle ha gjort mer av husarbeidet. Du skal ha mer fritid fordi du tjener mer? Høres jo riktig ut 🙄

Anonymkode: b420f...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skrev jo først at dere jobber omtrent like mye? Jeg og eksen jobbet like mye, jeg tjente mye mer, men ikke tale om at han da skulle ha gjort mer av husarbeidet. Du skal ha mer fritid fordi du tjener mer? Høres jo riktig ut 🙄

Anonymkode: b420f...14f

Det er litt vanskelig å beregne hvem som jobber mest. Jeg jobber mye hjemmefra og kvelder. Jeg vet faktisk ikke hvor mye mer jeg jobber enn hen. Et eller annet sted mellom 10-30% vil jeg gjette på. I mitt hodet er vel det omtrent likt, men også slik at om hen gjør to/tre timer mer husarbeid enn meg i uken så vil ikke det tilsvare noen ekstrem skeivhet. Hen gjør absolutt ikke alt, men mer enn meg. Hen er nok også mer opptatt av å ha et pent og ryddig hjem osv.

AnonymBruker
Skrevet

Boligen er det av virkelig verdi her. Boliglånet bør betjenes fra felles konto, der man enten setter inn likt beløp, eller prosent av inntekt. Eierforhold på bolig bør dere ha kontrakt på, si at det var 70% lån og 30% egenkapital da dere kjøpte. Du hadde 20% av egenkapital, hun 10%. Da kan dere feks si at du eier bolig 55% og hun 45% (ek + 50% av gjelden), og du skal betale 55% av låneutgiften, og partner 45%. Evt kan dere la Eierforhold være passivt og si at fordi dere i fellesskap har lånt på huset så deles den utgiften jevnt. (Vi gjør det, det er liksågreit)

Hvis en arver eller sparer opp for å betale ned ekstra så må man justere Eierforholdet. Vi gjør det når en av oss vil slumpe inn litt ekstra på nedbetaling, da sier vi fra til den andre som da også som regel tømmer sparekontoen litt, også fører vi inn innbetaling og justerer eierbrøken. 

Anonymkode: aca53...08d

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du utdype litt mer? Ble veldig nysgjerrig på hvor i huleste dere bor :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener mye mer enn kona. Om vi skulle delt alle utgifter 50/50 hadde ikke hun sitter igjen med noe til seg selv. Vi styrer derfor husets økonomi "kommunistisk".

La oss si at hun tjener 30% og jeg tjener 70% av husholdningens totale inntekt. Da betaler jeg 70% av alle regninger, hun 30%. Det samme gjelder innskudd i felleskontoen vi bruker til mat og lignende.

Anonymkode: 9587b...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte said:

Kan du utdype litt mer? Ble veldig nysgjerrig på hvor i huleste dere bor :)

Hahaha. Mente vi tar avstand fra kirkens holdninger. Vi ser begge på ekteskap som en instutisjon vi begge får dårlige assosiasjoner av, type kvinneundertrykkende, arrangert ekteskap og uromantisk. Vi mener ikke det er det for andre. Men på grunn av dårlige opplevelser så er vi litt anti-religion. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hahaha. Mente vi tar avstand fra kirkens holdninger. Vi ser begge på ekteskap som en instutisjon vi begge får dårlige assosiasjoner av, type kvinneundertrykkende, arrangert ekteskap og uromantisk. Vi mener ikke det er det for andre. Men på grunn av dårlige opplevelser så er vi litt anti-religion. 

Giftemål er den enkleste og billigste måten å sikre dere begge juridisk på. Har selv giftet meg på rådhuset uten at religion var involvert. Alternativet er et par timer med advokat for å få samboerkontrakt og gjensidig testamente.

Anonymkode: c1539...ca3

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😅

Da forstår jeg. Og er enig i det du svarer også ;)

AnonymBruker
Skrevet

Her går alt  av inntekter inn på en konto, vi fordeler sparing, betaler regninger og setter av til andre faste utgifter hver måned. Det som er igjen er til mat (det prioriteres) og evt forbruk den måneden. Noen måneder har vi mer til forbruk en andre. Nå er begge ganske samkjørte og nøkterne til hva penger går til, så vi er aldri uenig om økonomi. Usikker om det hadde vært like greit om vi hadde totalt forskjellige syn på forbruk. Vi har helt transperant forbruk ovenfor hverandre, åpenhet er vikitg. 

Anonymkode: a7c1d...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...