AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Er nå gravid i uke 7 og kjenner på følelsen at jeg gruer meg til å gå opp i vekt. Har alltid gjennom oppveksten og voksen alder fått høre at jeg er stor, kraftig og solid bygd, men har de siste årene kommet til et punkt der jeg er fornøyd med størrelsen min og føler meg fin. Skal dog sies at jeg alltid har hatt normal bmi, uansett når jeg har fått kommentarer om størrelsen min.. Men det jeg kjenner på nå er en følelse av å skulle snu hele tankegangen min som jeg alltid har hatt fra å "konstant" passe vekten, til å plutselig godta og glede seg over vektøkning. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men lurer vel på om det er andre i samme situasjon? Hvordan gå opp i vekt uten å bringe med de gamle tankene og dårlig selvltilitt? Og bare som det er sagt - jeg spiser sunt, godt og rikelig mengde, det viktigste er selvsagt barnet. Men kjenner tankene fortsatt er der. Anonymkode: b25b0...6bf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Tror det er veldig vanlig å tenke litt sånn. Det er jo så mye som skjer med kroppen. For min del så har jeg alltid hatt komplekser for magen min og prøvd å skjule den og kle den bort. I svangerskapet snudde det helt, magen var plutselig noe å vise frem og jeg følte meg fin. Nå, et par måneder etter fødsel, er det gått tilbake til at jeg misliker magen 😕 Håper jeg kommer dit at jeg føler meg vel igjen. Anonymkode: 0a0e0...7e3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Du trenger da ikke glede deg over vektoppgangen. Det er både lov og helt normalt å synes det er kjipt. Jeg har måttet passe veldig på for å ikke gå opp for mye, holde meg til anbefalingene. Men begge gangene har vekten forsvunnet helt av seg selv ila et par mnd, helt uten slanking. Anonymkode: 1b685...566 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Hadde det på samme måte, gikk opp mer enn de anbefalte 12 kgene også😅 Likte det ikke, følte meg stor og slaskete, ikke som andre gravide (de syns jeg er veldig fine). Gikk dog i mye tettsittende kjoler, magen var jo der av en grunn og kunne ikke skjules uansett. Men både før og etter gravidet var slike kjoler uaktuelle🙈 Anonymkode: 6105a...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Jeg føler det på samme måte. Gruer meg også til hvordan kroppen blir seende ut etter graviditeten. Føler det er litt tabu å snakke om det her fordi man alltid blir fortalt hvor fantastisk kroppen er som har gått gjennom en graviditet og så videre, og dermed være fornøyd. Og ja det er stort å bære frem et barn, men det gjør meg ikke automatisk fornøyd med kroppen under og etter en graviditeten dessverre. Anonymkode: 85acd...30f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde det på samme måte, gikk opp mer enn de anbefalte 12 kgene også😅 Likte det ikke, følte meg stor og slaskete, ikke som andre gravide (de syns jeg er veldig fine). Gikk dog i mye tettsittende kjoler, magen var jo der av en grunn og kunne ikke skjules uansett. Men både før og etter gravidet var slike kjoler uaktuelle🙈 Anonymkode: 6105a...5cc Det er ikke sånn at 12 kg er anbefalt vektøkning, det kommer helt an på hva som er utgangspunktet hva som er mest gunstig. For normalvektige er det mest gunstig å gå opp mellom 11,5-16 kg i svangerskapet. https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/ Anonymkode: 6e4cc...f2f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Hei TS, jeg skjønner hva du mener. Slankekulturen står sterkt innprentet i de fleste kvinner enten vi vil eller ikke. Det er ikke sikkert du går opp så mye i vekt, det er ikke gitt at du går opp så mye. Legg bort vekten er mitt første tips. Jeg merker at når jeg vil veie meg fordi jeg lurer på om jeg la på meg endel av gårsdagen da jeg spiste mye, DA skal jeg ikke veie meg. For det er slankeoppførsel. Jeg prøver så godt jeg kan å styre unna det, samtidig som jeg ikke tenker at graviditeten er et fripass til å stappe i meg som en gris (for svangerskapsdiabetesen kan jo komme uten at man vet det). Så bare ta vare på deg selv og ikke engasjer deg i oppførsel som er slanke/kroppsvurderende/kroppsnedsettende oppførsel. Og ignorer innleggene her som klager på kroppen sin, det er jo ikke det du trenger å høre nå. Anonymkode: 69b32...9f7 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Nå er jo dette veldig individuelt, men jeg gruet meg også veldig, men det gikk veldig bra! Jeg la på meg noen ekstra kilo med fett, men overskred allikevel ikke anbefalt vektøkning og fettet var veldig jevnt fordelt, så det syntes ikke så veldig. Jeg var også et par kilo lettere enn før graviditeten da barnet var 4 mnd og kroppen ser helt lik ut og kjennes helt lik ut i smidighet og styrke etc. Jeg syns derfor ikke du skal ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 6dcaa...7b5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Jeg gruet meg også veldig. Hadde nettopp jobbet hardt for å gå ned 20 kg da jeg sto der med to streker. Hadde en periode hvor jeg bare følte meg feit og stygg, men det hjalp så veldig da magen kom og jeg var tydelig gravid. Veide meg bare i forbindelse med kontroller. Gikk opp mer enn anbefalt, men det fikk gå. Barnets og egen trivsel sto i høysete. Graviditet er unntakstilstand, og den vekten som kom fikk komme. Anonymkode: 490dd...448 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 20.13): Nå er jo dette veldig individuelt, men jeg gruet meg også veldig, men det gikk veldig bra! Jeg la på meg noen ekstra kilo med fett, men overskred allikevel ikke anbefalt vektøkning og fettet var veldig jevnt fordelt, så det syntes ikke så veldig. Jeg var også et par kilo lettere enn før graviditeten da barnet var 4 mnd og kroppen ser helt lik ut og kjennes helt lik ut i smidighet og styrke etc. Jeg syns derfor ikke du skal ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 6dcaa...7b5 Hun tar ikke sorgene på forskudd! Hun snakker om tankemønster og automatiserte tanker. Jesus Anonymkode: 69b32...9f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå