Gå til innhold

Hva er den beste veien til egen bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler egentlig at jeg har ok peiling på privatøkonomi, men nå når jeg snart er ferdig som student så har det jo plutselig dukket opp flere faktorer her som gjør det litt mer forvirrende. 

Jeg er nå ferdig utdannet, og skal bo hjemme i et år for å spare opp egenkapital til å få kjøpt bolig. Målet er å få kjøpt bolig om ca 1 år (i løpet av neste sommer).

Tjener ca 500 K i året, har 220 K i egenkapital til bolig, 420 K i studielån og 90 K i billån (med nedbetalingstid på 3 år). Har regnet meg frem til at jeg kommer til å ha igjen ca 18000 kr i måneden etter at alle nødvendigheter er betalt, så tanken er å spare dette. Men bør jeg heller prioritere å betale ned på billånet raskere, selv om jeg da vil ha noe mindre egenkapital om et år? Bør jeg spare alt på sparekonto selv om renta suger balle, siden fond har høyere risiko (spesielt når man bare skal spare i 1 år)? 

Anonymkode: a95b2...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal kjøpe bolig innen 3 år ville jeg definitivt satt det på en bankkonto. Du kan finne deg en med hakket bedre rente, men det er uansett ikke mye å snakke om. OM du tror du kan kjøpe bolig om ett år, ville jeg prioritert å spare egenkapital. Om du trenger å spare lenger, ville jeg betalt ned billånet. 

Hva du kan låne baserer seg på egenkapital (som må være mist 15%) OG fem ganger inntekt minus andre lån. 

Skrevet

Hvis du skal bo gratis hjemme, så syntes jeg du har litt lite penger igjen å spare 18 000 med null i boutgifter med din inntekt er lite. Kan du spare enda litt mer og heller knipe litt inn på andre ting? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvilke nødvendigheter du har om du bor gratis hjemme? Hadde definitivt kuttet MYE mer. Boligprisene går fort oppover og jeg tenker det er lurt og ha ett litt bedritent år for å nå ett mål. 

Anonymkode: aad16...b6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må du ha bilen?

Anonymkode: f0f8a...06c

• Liker 1
Skrevet

Hadde spart så mye som mulig, ikke betalt ekstra på billånet (eller studielånet). Sparepengene du har hadde jeg ville satt inn på høyrentekonto. 

Du kan spare mye med så høy startlønn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Føler egentlig at jeg har ok peiling på privatøkonomi, men nå når jeg snart er ferdig som student så har det jo plutselig dukket opp flere faktorer her som gjør det litt mer forvirrende. 

Jeg er nå ferdig utdannet, og skal bo hjemme i et år for å spare opp egenkapital til å få kjøpt bolig. Målet er å få kjøpt bolig om ca 1 år (i løpet av neste sommer).

Tjener ca 500 K i året, har 220 K i egenkapital til bolig, 420 K i studielån og 90 K i billån (med nedbetalingstid på 3 år). Har regnet meg frem til at jeg kommer til å ha igjen ca 18000 kr i måneden etter at alle nødvendigheter er betalt, så tanken er å spare dette. Men bør jeg heller prioritere å betale ned på billånet raskere, selv om jeg da vil ha noe mindre egenkapital om et år? Bør jeg spare alt på sparekonto selv om renta suger balle, siden fond har høyere risiko (spesielt når man bare skal spare i 1 år)? 

Billånet bør du betale først ned ja, også setter du inn på BSU. Om du ikke har BSU 2.0, skaffer du deg det slik at den fylles opp etter vanlig BSU. BSU og BSU 2.0 har høyere rente enn vanlig sparekonto. BSU 2.0 kan man ha inntill 300k på.

Jeg sier billånet bør betales ned pga den høye renten på det.

Studielånet lar du skure og gå.

Med en så kort tidshorisont bør du ikke sette inn i fond. Fond er langsiktig sparing.

Anonymkode: 480ff...02e

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en samboer som tjener det tredobbelte av deg, og finn en bank som vil gi topplån. Voilà. Jeg fikk bolig i Oslo på den måten, selv om jeg bare hadde rett over 200K i egenkapital. Jeg er 30 år. 

Anonymkode: 9b9fa...933

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Finn deg en samboer som tjener det tredobbelte av deg, og finn en bank som vil gi topplån. Voilà. Jeg fikk bolig i Oslo på den måten, selv om jeg bare hadde rett over 200K i egenkapital. Jeg er 30 år. 

Wow, fantastisk tips! 

Anonymkode: 62494...a35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow, fantastisk tips! 

?

Skrevet (endret)

Alternativ  nr. 1.      Du bør opprette en BSU konto i en bank til du finner deg en høveleg bolig.

Alternativ nr. 2 ,      Nå har prisstign, på boliger vert høyere en du får på BSU-banksparing.    Så kanskje fornuftig å sjå eg om etter en liten høveleg leilighet allerede nå så du får inngangsbill. til boligmarkede.

Aternativ nr. 3 .       Din utdannelse vil avgjøre tilgangen på ledige jobber / arbeidsmarkede, i samråd med banken kan de allerede når gji deg tilsagn på eit lån.   Kanskje kan dine foreldre stille garantister  for egenkapitalen  som trengs.  Kanskje kommer du over eit opp-pussingsprosjekt  e.l 

Du har 420 k i gjeld fra før, og dette vil redusere din kredittscore + at du har 90 k i billån.

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke du som fikk bolig, men dere. To personer. 

Anonymkode: f7450...3d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

?

Du skjønner vel at det der var tidenes dårligste tips? «Finn deg en samboer som tjener tre ganger så mye»?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det er jo ikke du som fikk bolig, men dere. To personer. 

Anonymkode: f7450...3d8

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skjønner vel at det der var tidenes dårligste tips? «Finn deg en samboer som tjener tre ganger så mye»?

Dere skjønner vel at det var halvveis fleip? 🙃

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Billånet bør du betale først ned ja, også setter du inn på BSU. Om du ikke har BSU 2.0, skaffer du deg det slik at den fylles opp etter vanlig BSU. BSU og BSU 2.0 har høyere rente enn vanlig sparekonto. BSU 2.0 kan man ha inntill 300k på.

Med en så kort tidshorisont bør du ikke sette inn i fond. Fond er langsiktig sparing.

Dette! 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2021 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Dere skjønner vel at det var halvveis fleip? 🙃

Nei, hvordan skulle vi skjønne det, tenker du? Idiotiske «tips» som det der er ikke uvanlig å få. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hvordan skulle vi skjønne det, tenker du? Idiotiske «tips» som det der er ikke uvanlig å få. 

Det sier seg jo selv. Det eneste jeg prøvde å si, var at det som funka for meg, var at kjæresten min tjener sinnsykt mye og vi fikk i tillegg topplån. Det sier jo litt om hvor vanskelig det er å få boliglån i Oslo. Men du har vel kanskje ikke tenkt på at det går an å utvide tankehorisonten litt når du leser det folk skriver. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

vi var i akkurat samme situasjon som deg, bare at vi var et par. men  hadde samme som deg, lik inntekt, billån og studielån (samlet 700.000). vi var jo to stykker og med 200.000 før sparing brukte vi da kun et år på å spare til egenkapital. 

Vi valgte løsningen ved å sette inn 10.000 kr (hver) på sparekonto hver måned 120.000 per pers. det var en god løsning for oss. vi valgte høyrente i vanlig bank. brukte ikke bsu da planen var å kjøpe leilighet etter et år sparing. 

Vi hadde samtidig billån på 100.000 da. billånet var ca 1500 I måneden og det betalte vi utenom. I og med at det var tre års billån går det relativt raskt å betale ned. med inntekt på 500.000 og 20.000ekstra I måneden bør du ha råd til å  betale dette i tillegg. 

etter et år så hadde vi da spart opp endel penger. hvis vi hadde først spart opp til å nedbetale billån så hadde jo vi brukt mye lengre tid til egenkapital - når vi I utgangspunktet hadde råd til å både sette av en god slant og samtidig betale ned billån. 

Når vi skulle søke lån så var vår bank ikke så opptatt av billånet i og med det var såpass lavt og så få år. vi var jo samtidig to stykker, så vi kunne i prinsippet låne så mye vi ville så lenge vi hadde egenkapital. 

Endret av renchr
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takker for mange fornuftige innspill.

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 19.20):

Må du ha bilen?

Anonymkode: f0f8a...06c

Ja, kommer meg ikke til jobb uten å ha bil. 

altflyter skrev (På 12.5.2021 den 15.26):

Hvis du skal bo gratis hjemme, så syntes jeg du har litt lite penger igjen å spare 18 000 med null i boutgifter med din inntekt er lite. Kan du spare enda litt mer og heller knipe litt inn på andre ting? 

Billån, studielån, bilforsikring, drivstoff, bompenger, mat + et lite beløp i husleie... Har også satt av 2000 kr/mnd i "lommepenger", noe som kanskje er litt raust (?), men jeg har nesten ikke kjøpt klær for eksempel i løpet av mine 5 år som student, så det trengs litt nye klær rimelig snart.

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 19.41):

Har fylt opp BSU for i år, har ikke BSU 2.0. Ser ikke ut til at banken min tilbyr BSU 2.0, og noen banker krever at man har BSU konto hos dem for å opprette BSU 2.0. Da må jeg flytte BSU og får dårligere rente på den, så må regne på om det er verdt det når det bare er snakk om et år før pengene forhåpentligvis skal brukes til bolig.

AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 19.44):

Har kjæreste som har egen leilighet, så håper vi fortsatt er sammen om et år og kan kjøpe oss en større en sammen :) 

Skybe skrev (På 12.5.2021 den 21.35):

Alternativ  nr. 1.      Du bør opprette en BSU konto i en bank til du finner deg en høveleg bolig.

Alternativ nr. 2 ,      Nå har prisstign, på boliger vert høyere en du får på BSU-banksparing.    Så kanskje fornuftig å sjå eg om etter en liten høveleg leilighet allerede nå så du får inngangsbill. til boligmarkede.

Aternativ nr. 3 .       Din utdannelse vil avgjøre tilgangen på ledige jobber / arbeidsmarkede, i samråd med banken kan de allerede når gji deg tilsagn på eit lån.   Kanskje kan dine foreldre stille garantister  for egenkapitalen  som trengs.  Kanskje kommer du over eit opp-pussingsprosjekt  e.l 

Du har 420 k i gjeld fra før, og dette vil redusere din kredittscore + at du har 90 k i billån.

Jeg ikke får jobb her jeg vil bo på lang sikt uten å ha arbeidserfaring. Skal hjem i bare et år (har bare et årsvikariat) for å få litt erfaring, så da er det uaktuelt å kjøpe noe nå av flere årsaker enn økonomi. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville betalt ned billånet først.

Eller for å si det på en annen måte:

• Studielån har så mange fordeler knyttet til seg - dette lar du være siste prioritet.
  • Spare eller betale ned billån? Hva gir høyest avkastning? Klarer du å betale ned billånet på et år og sette av penger til sparing betyr dette at du er 90.000 + sparingen nærmere bolig, selv om du har mindre egenkapital enn om du sparte alt. Billånet har en renteutgift som gjør at det er fornuftig å fjerne det så raskt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...