AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Hei dere! Jeg er på jakt etter hund, og vurderer pomeranian. Jeg leser så mye ulikt på nettet og hører så mye ulikt fra folk. Kan disse hundene være med på toppturer, skiturer og løpeturer? Eller er de for små? Viktig å få frem at det ikke er snakk om løpetur daglig, hadde blitt mer aktive turer kanskje 2x i uka. Ønsker ikke kommentarer fra de som synser, ønsker kun fra de som rasen selv eller kjenner noen som har. Anonymkode: 8ab29...4b6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Noen i nær familie har. De er jo spreke og mer aktive enn store selskapshunder. Samtidig er ikke den jeg kjenner interessert i lange løpeturer, og må bæres i dyp snø osv. Lange turer går jo fint, og mye er mulig om man tilpasser, men om ski og toppturer er viktig, så høres jo en mitt større rase med litt mer brukshundegenskaper nyttig ut. Hvorfor tenker du at pomeranian passer deg ellers? Anonymkode: b4fd6...49c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Pomeranians kan være spreke, men tenk på korte bein i snø, og lang, tykk pels i søle, regn og ruskevær. Om topp-, ski- og løpeturer er noe du driver med jevnlig hadde jeg definitivt vurdert en annen rase. Det er jo flere typer av tysk spitz, om du liker det utseendet. Anonymkode: 78ea0...2de 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Nå har ikke jeg pomeranian, men en annen miniatyrrase. Men unntak av dyp snø så er hun betydelig enklere å ha med på langtur en store, tunge hunder. Går uten problemer 10 timer i fjellet med miniatyren, den som blir først sliten er jeg. Anonymkode: b0eb6...923 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Toppturer skal nok gå fint, men en del av de små rasene sliter med skiturer ettersom det går mye fortere enn de komfortabelt klarer å løpe. Joggeturer i et normalt tempo burde gå OK. Anonymkode: a606e...72d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Jeg hadde hoppet opp ihvertfall ett hakk til Kleinspitz, de kan være med på det meste. Og det er jo nøyaktig samme hund, bare litt større. Anonymkode: fd1c7...c2e 1
Knottogtott Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har en liten hund på 2 kg, blanding av chihuahua og bichon havanais. Hun har vært med å gå opp Ulriken og fløyen i Bergen, Gaustatoppen og flere andre toppturer. Hun er vandt til å gå endel, så hun er i relativ god form. Bare pass på å ha potesokker (da de små potene gjerne blir såre av å gå mye på stein og grus. Viktig at klørne er klipt, så hun ikke sliter med de inne i potesokkene), også viktig å ha med nok vann (hvis det ikke er noen bekker der du går) og gjerne ha med godbiter. Du må også beregne å bære hunden litt ☺️ Ellers er det bare å ta med hunden, tipper den kommer til å kose seg veldig på tur!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 En mann i nabolaget mitt jogger med pomeranianen sin. Hunden ligger foran den høye, veltrente mannen hele joggeturen 😅 De kan fint gå toppturer. Snø blir litt verre. Om det er skare så kan de gå oppå snøen, men mye løssnø blir et problem. Det vil samle seg snøballer i pelsen også, så kondomdress bør brukes. Det er dog veldig enkelt å plassere hunden i en sekk, slynge eller lignende. Anonymkode: f7f9c...874 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 Har en annen miniatyrrase. Har alltid sagt at mange undervurderer de små hundene som turkamerat. Min har ingen problemer med toppturer f.eks. Joggeturer har jeg prøvd. Det likte hun ikke. Hun tar ting i sitt tempo🙈 Skiturer har jeg prøvd mange ganger. Hunden liker ikke det heller. De korte beina får problemer. 5 km er det meste hun har klart å gå. Om Joggetur og skitur med hund er viktig, ville jeg valgt en annen rase.. Hilsen en som måtte kjøpe en til hund slik at hun fikk treningskamerat 😂 Anonymkode: 5f959...369
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Ville heller vurdert mittelspitz som ikke er helt ulik av utseende men mer robust En veninne av meg sin Pomme brakk beinet da den var ute å løp fritt og det var en liten hump i bakken 😢 Anonymkode: 9d85c...ee1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Jeg er godt kjent med pommen. Jeg hadde i ditt tilfelle gått for en japansk spisshund. Ekstremt mye mer sporty, kan løpe ved sykkel, løpe lange turer og gå alle fjellturer du måtte drømme om:) Da vi hadde JS var den med på laaaange skiturer og var såpass lett at den ikke gikk gjennom skara, samtidig som den var ekstremt utholden. Husker de med større hunder pleide å gjøre narr av vår JS når vi satte ut på lengre skiturer. «Godt dere har med dere sekk» bla bla bla, sa de der de stod med sin større selskapshund. Gjett hvilken hund som ble møkk sliten, gikk gjennom hele tiden og ikke klarte å fullføre turen;) det var ikke spisshunden iallfall! Dette slo aldri feil! Pommen er en ekstremt stor bjeffer, og generelt litt «kavete» rase. Så med mindre du er gira på masse bjeffing på alt og ingenting, hadde jeg gått for noe annet. Jeg personlig holder meg langt unna rasen da den seriøst bjeffer og stresser så mye! Finnes sikkert unntak, men på generell basis er dette en stor liten varsler! Anonymkode: d1cd3...579
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå