Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bitterhet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å innbefinne seg med urettferdighet som jeg har gjennomgått, og til en viss grad går gjennom nå.

Jeg forstår liksom ikke hvorfor disse tingene har skjedd akkurat meg, jeg mener det er veldig ufortjent. Derfor har jeg veldig vanskelig for å bli kvitt bitterheten. Dette har plaget meg i flere år, klarer ikke løsrive meg. Bitterheten holder meg tilbake i livet. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 45fe2...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsøke terapi? 

Eventuelt finne en måte å innse og godta at alle gjør så godt de kan, med det utganspunktet de har. Tenk litt på hvilket utgangspunkt den personen har hatt, hvilke utfordringer de har måttet takle, for eksempel. Det hjelper meg hver dag, til alle relasjoner egentlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trening! Ta noen intervalløkter, lange joggeturer/gåturer. 
Skriv ned tanker og følelser. 

Anonymkode: 6d5ff...439

AnonymBruker
Skrevet

Hva er roten til bitterheten og hva kunne du gjort annerledes som gjør at du føler bitterhet? Ofte føler man unødvendig bitterhet over ting som i realiteten var naturlig. 

Anonymkode: b703b...4af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Det som har hjulpet meg er å tenke at det er bitterheten som holder meg tilbake. Og at jeg er bitter det bryr ikke de jeg er bitter på seg noe om. Altså lager jeg bare problemer for meg selv. Så jeg avslutter alle relasjoner til det som gjør meg bitter og ser fremover. 

Anonymkode: 0ffb3...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt, ts og slet med mye av det samme. Tips til deg:

1. Trene! Løpetur i skogen gjør mest av alt godt for hodet!

2. Se en del dokumentarer over hvor grusomt andre har det i sine land, det høres kjipt ut men ved å få bedre insikt i hvor grusomt barn og voksne har og har hatt det over hele kloden så ble plutselig ikke mine problemer i trygge, rike Norge så viktige lengre. 

Anonymkode: 862f5...76c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er du bitter? Hva har hendt deg? Vanskelig å gi deg råd da jeg ikke vet hva det gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer delvis an på hva som gjør deg bitter, om det er en person som sviktet, uflaks med helsen, eller noe annet.

Du kan selvfølgelig sørge og rase over alt som ikke ble som det skulle. Men det er ikke så veldig produktivt i lengden. Og på et tidspunkt er det på tide å tenke at det som skjedde var skikkelig dritt, men det har tross alt skjedd. Så hva vil du nå?

Bitterhet gjør at du holder fast i en ubehagelig fortid, og går glipp av mye som er fint både nå og i fremtiden. Finn deg nye mål og drømmer! Det blir ikke akkurat som du hadde planlagt i utgangspunktet, men det kan faktisk være ganske fint likevel. 

Anonymkode: c5514...414

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står også oppi i en situasjon(er) der jeg kjenner på sinne, frustrasjon, bitterhet og tillitsbrudd.

Jeg har trukket meg litt unna folk slik at dem ikke vil oppfatte meg som bitter og klagete. Jeg er en person som liker å deale med det selv.

Jeg trener mye mer, tar nesten en daglig joggetur slik jeg blir skikkelig sliten.

Unngår alkohol, prøver å få nok søvn og sunt kosthold.

Ser mye dokumenterer, true crime, serier og filmer som filmkarakterene har der verre enn meg. Syns det hjelper

Og jeg vet av erfaring at jeg skal klare å ri av meg denne stormen og. 

Anonymkode: bacc1...347

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi faen! Klarer du det er det gull 

Anonymkode: 1c836...652

Skrevet

Skriv en bok. Bitterhet er skikkelig potente greier. Og så gå i terapi, sørg over det du er bitter over. Bitterhet stammer fra vonde erfaringer og det er forsteina følelser. Man var jo ikke bitter da det skjedde. Men det er mangel på sorg og selvomsorg. Mennesker som er mer sinte enn sorgfulle har en tendens til å bli bitre. Mennesker som i tillegg misliker seg selv, ofte fordi andre har fått dem til å mislike seg selv, er ofte bitre. Til en viss grad stammer bitterhet fra følt mangel på oppgjør mot de som behandlet deg urettferdig. Konfrontasjon kan derfor hjelpe, men er ikke nødvendig.
Hilsen bitter, men på vei. PS: Vær åpen om at du er bitter. Det er morsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar og tips ❤️ jeg tar det til meg og skal prøve å komme meg videre, begynne å ta vare på meg selv med trening og sunn mat.  Ønsker helst ikke å legge ut om hvorfor jeg er bitter, det er flere grunner til det. Men som dere sier så gagner ikke bitterheten min meg på noen måte, det gjør bare vondt verre. Takk igjen ❤️

Ts

Anonymkode: 45fe2...d4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...