AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Jeg spør av nysgjerrighet da jeg er av de som er i høyrisiko for å få anken avslått? Flytte mens man enda kan da saksbehandler og nav jobber mot det i stedet for med deg? Da det er bedt om å bytte saksbehandler men ingenting blir gjort og man ikke har eller har hatt kapasitet til å kjempe mer,bare så vidt holde deg i livet å gå i behandling for å få hjelp Anonymkode: 1f19f...f21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Spørs hvorfor du mener du er i høyrisiko for å få anken avslått? Anonymkode: 0d487...7cc 1
Million Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 (endret) Reagerte litt på ordlyden din, jeg også. Hvordan kan man være "i høyrisiko for å få anken avslått"? Er det så tynn sak du har, at du først har fått avslått ordinær søknad, og nå er "i høyrisiko" for å få også anken avslått? Hva slags sykdom er det, siden du mener selv at du stiller så svakt i å få godkjent søknaden om uføretrygd? Det er heller ikke saksbehandleren din på ditt lokale NAV-kontor som avgjør søknaden din. Det er det NAV sentralt et annet sted i landet som avgjør, sammen med NAVs egne leger som vurderer søknaden. Endret 12. mai 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Spørs hvorfor du mener du er i høyrisiko for å få anken avslått? Anonymkode: 0d487...7cc Jeg mener bare at jeg sannsynligvis kommer til å tape anken Anonymkode: 1f19f...f21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Hvilke diagnoser har du da? Anonymkode: 18f40...e15
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 2 hours ago, Million said: Reagerte litt på ordlyden din, jeg også. Hvordan kan man være "i høyrisiko for å få anken avslått"? Er det så tynn sak du har, at du først har fått avslått ordinær søknad, og nå er "i høyrisiko" for å få også anken avslått? Hva slags sykdom er det, siden du mener selv at du stiller så svakt i å få godkjent søknaden om uføretrygd? Det er heller ikke saksbehandleren din på ditt lokale NAV-kontor som avgjør søknaden din. Det er det NAV sentralt et annet sted i landet som avgjør, sammen med NAVs egne leger som vurderer søknaden. Beklager ordlyden som hørtes feil ut Anonymkode: 1f19f...f21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Da fortsetter man på AAP og må utprøves i arbeidslivet, samt vurderes ihjel av spesialister. Og/eller så må man over på arbeidsledighetstrygd og/eller sosialen. "Hjelp" får man uansett, man blir ikke stående på tom bakke. Selv om denne "hjelpen" både er beskjeden og ikke minst feil. Anonymkode: 1e26c...3da 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke diagnoser har du da? Anonymkode: 18f40...e15 Angst, Nonverbale lærevansker, personlighetsforstyrrelse og dyskalkuli Anonymkode: 1f19f...f21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da fortsetter man på AAP og må utprøves i arbeidslivet, samt vurderes ihjel av spesialister. Og/eller så må man over på arbeidsledighetstrygd og/eller sosialen. "Hjelp" får man uansett, man blir ikke stående på tom bakke. Selv om denne "hjelpen" både er beskjeden og ikke minst feil. Anonymkode: 1e26c...3da Ok takk. Veldig engstelig av meg Anonymkode: 1f19f...f21
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Hjelper ikke å flytte, de som tar imot uføre søknaden bor ikke samme plass som deg i det heletatt Anonymkode: 823b0...737
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angst, Nonverbale lærevansker, personlighetsforstyrrelse og dyskalkuli Anonymkode: 1f19f...f21 jeg har dette + 6 tøffe fysiske diagnoser. 50% sjans for avslag her og. har du en plan b? dette er jo ting som kan behandles/jobbes med? jeg har prøvd alt som finnes av behandlinger og medisiner. opparbeidet meg svær gjeld i min søken etter smertelindring/bedring. blir sjokket om jeg får avslag, men må være forberedt. Anonymkode: fcf8c...def
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg spør av nysgjerrighet da jeg er av de som er i høyrisiko for å få anken avslått? Flytte mens man enda kan da saksbehandler og nav jobber mot det i stedet for med deg? Da det er bedt om å bytte saksbehandler men ingenting blir gjort og man ikke har eller har hatt kapasitet til å kjempe mer,bare så vidt holde deg i livet å gå i behandling for å få hjelp Anonymkode: 1f19f...f21 Da er man jo i den situasjonen at ens egen vurdering av hva en makter er i utakt med fagpersoners mening om hva du makter. Det er selvsagt uheldig på individnivå, men dersom det var slik at hver enkelt av oss definerte hvor mye sykdom og motgang som skulle til før vi sluttet å jobbe ville velferdsstaten gått under. Derfor bør det man gjør ved avslag være å gå til fagpersoner i gruppen som mener en frisk nok og be om og ta imot veiledning slik at en kan jobbe med å over tid justere egen oppfatning av hva en makter slik at den er lik fagpersonenes. Altså at en kommer seg i jobb. Noe som selvsagt er det utfallet alle uføre drømmer om. Anonymkode: f2da8...565
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har dette + 6 tøffe fysiske diagnoser. 50% sjans for avslag her og. har du en plan b? dette er jo ting som kan behandles/jobbes med? jeg har prøvd alt som finnes av behandlinger og medisiner. opparbeidet meg svær gjeld i min søken etter smertelindring/bedring. blir sjokket om jeg får avslag, men må være forberedt. Anonymkode: fcf8c...def Hvilke fysiske diagnoser? Kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å få uføre for dere med disse diagnosene. Anonymkode: 22eaa...970 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Nei, skjønner ikke at det er så mange uføre, hvis det er SÅ vanskelig... Anonymkode: 18f40...e15
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Tenker at hvis det kommer til det, så er du ikke syk nok til å ha rett på ufør. Det er flere ledd og prosesser, så når til og med anken blir avslått så må du bare godta at du ikke får ufør. Anonymkode: 34058...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tenker at hvis det kommer til det, så er du ikke syk nok til å ha rett på ufør. Det er flere ledd og prosesser, så når til og med anken blir avslått så må du bare godta at du ikke får ufør. Anonymkode: 34058...c4f Det trenger ikke bety det, men at saken ikke er belyst nok til å få innvilget, eller at trygderetten tolker loven feil eller for strengt, eller at de mener at all hensiktsmessig behandling er forsøkt og for en del sykdommer så er «hensiktsmessig» behandling gjerne ikke noe som kurerer en sykdom og du kan prøve 100 av de behandlingene fra evigheten og tilbake og du vet fremdeles ikke om det er bra nok. Faren er att du får avslag og ikke ny aap, men må over i ett karensår hvor du står helt uten inntekt i ett år eller mer. Det er ett brutalt system og fungerer ofte ikke etter hensikten, En uføreytelse er heller ikke nødvendigvis varig men om din funksjonsnedsettelse er antatt å vare i minst 7 år. Anonymkode: 05ef4...080 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 Avslaget blir jo begrunnet, så da må du gjøre noe med det som står i avslaget. Som regel så er det behandlingskravet som ikke er fylt. At du må utredes eller behandles mer. Eller at du ikke har vært i (nok) arbeidsrettede tiltak. Hvis de mener du ikke er syk nok, men fortsatt har arbeidsevne, så må du faktisk prøve deg ut i jobb. Ev leve på sosialen. Anonymkode: 0951a...e08
Pipaluk Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 (endret) Får du avslag på videre AAP eller ufør, så er advokat veien å gå. Såfremt du kan få dekket det gjennom fri rettshjelp (det er dyre takster). Har du forøvrig god nok dokumentasjon på dine "skavanker"?. Du har en del vansker som kan gjøre arbeid vanskelig, men jeg vil ikke si at du er "syk" i den forstand. i hvertfall ikke sammenliknet med fysiske sykdommer som skaper mer konkrete problemer i møte med arbeidslivet. Har du dokumentasjon fra psykiatri og fra nevrolog? Har du også hatt arbeidsevnevurdering hvor det kan dokumenteres at det du sliter med skaper store problemer for deg i en eventuell jobb? Det er slike sammenhenger som må være klare når man forsøker å peile veien videre. Endret 12. mai 2021 av Pipaluk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå