AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Andre som har følt på at de jobber i helt feil bransje? Eller har du jobbet i feil bransje, men kom deg ut og klarte å begynne å jobbe med noe annet? Da vil jeg veldig gjerne høre deres erfaringer 🙂 Jeg jobber i rekrutteringsbransjen, og jeg trives ikke. Det er et konstant jag hele tiden, og man må hele tiden være på høgget og holde seg oppdatert på hva som skjer i markedet, og alt skjer etter kundenes premisser. Jeg er så lei. Jeg har jobbet med dette i noen år nå, og jeg aner ikke hva veien min videre blir eller hvordan jeg skal komme der..Jeg trives veldig godt med å jobbe med mennesker, men ikke på denne måten.. Anonymkode: 59e02...fbf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Ja, jeg har jobbet samme sted i 10 år. Kollegaene mine brenner for jobben sin. Den gnisten har aldri jeg kjent på. Jeg valgte feil yrkesretning som 18-åring, men det er for seint å snu. Jeg har barn, hus og forpliktelser og har ikke mulighet til å omskolere meg nå. Gjør noe med det hvis du har mulighet. Hvis det ikke er mulig, prøv så godt du kan å akseptere situasjonen og fokuser på tryggheten i å ha en fast jobb og inntekt. Anonymkode: 3a8f2...5e0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Ja. Tror egentlig ingen bransjer eller jobber passer meg. Jeg jobber kun fordi jeg må. Anonymkode: e9284...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Utdannet meg innen helsesektoren før regjeringen begynte å bygge den ned og kjøre New Public Management. Dette gjør at vi ikke har tid til å gå på do, ta lunch, og må skrelle appelsiner før jobb til matpakka for å kanskje rekke å spise noen biter på vei inn til ny pasient. Omskolering here I come, synes ikke jobben er verdt helsa. Anonymkode: 6331c...b75 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Absolutt! Jeg jobber i servicebransjen. Er så lei av kunder som raser som småbarn om de ikke får viljen sin og raser til meg på grunn av standard regler for kjeden. Jeg er lei av kunder som behandler meg som om jeg skulle være en idiot. Jeg er lei av konsernledelse som finner på nye ting "smarte og kundevennlige" ting hele tiden, og ikke innser at de 2 årene de jobbet deltid "på gulvet" for 20+ år siden ikke lengre er relevant for arbeidssituasjonen vår i dag. Jeg er lei av ugunstige arbeidstider og dårlig lønn. Jeg suger på å skrive jobbsøknad så blir vel værende enda. Anonymkode: dbda3...52f 4
Cordelia Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Det finnes jo sikkert mange områder du kunne jobbet med som inneholder mennesker. Noen av de oppfølgingtiltakene hos NAV kan man jo følge opp de som har behov for ekstra oppfølging. På enkelte av de tiltakene tror jeg en har ansvaret for mindre folk. Eller karriereveileder/coach...... Jeg vil uansett tro at erfaringen din er verdifull flere steder enn bare rekrutteringbransjen. 1
SPOCA Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Ja, derfor går jeg fra finans/IT til utdanningssektoren om ikke lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Ja, på godt og vondt. Dvs. alt har ikke vært like dårlig, noe bra har det vært, men føler nok på generelt grunnlag at det er feil hylle. Men ikke så enkelt å bytte beite når man har noen økonomiske forpliktelser noen år til. Men ser på muligheter for tiden, for nå boliglånet er nesten helt nedbetalt så blir det nok en annen fremtid for min del. Jeg kan også være villig til å realisere gevinst a boligsalg (et relativt populært sted her jeg bor, med ganske høye priser) for å flytte litt lenger fra og kjøpe en del billigere der ut jeg må. Anonymkode: 88850...adb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Jobber som regnskapsfører i et byrå - skikkelig møkkajobb. Elendig betalt, enormt press og stress, sinnsyke krav til kunnskap og ufattelig tidspress. Jeg skal aldri tilbake. Har utdannet meg som økonom og startet på regnskapsutdanning, men fullførte aldri regnskapsutdanningen. Nå skal jeg finne noe helt annet å jobbe med, men aner ikke hva. Livet er virkelig for kort til å bruke på jobb man ikke trives med. Anonymkode: 4ac5f...6b4 1
Zooey Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Med den erfaringen kan du f.eks. jobbe i HR for andre selskap. Kanskje med fokus på organisasjonsutvikling som kurs og workshops? HR jobber med mye mer enn bare rekruttering. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Ja. Er sykepleier. Dessverre ødelegger dårlig bemanning, stressende/travle dager (hver dag), turnus (har ønsketurnus, men går jo likevel alltid arbeidsgivers vei da det er umulig å tilpasse for alle), usikkerheten om jeg må jobbe jul/nyttår/påske/bli beordret/gå glipp av større begivenheter fordi det er umulig å bytte eller få fri, pasienter som ikke setter pris på oss/klager/syter/sure (som regel de som åpenbart er friskest i motsetning til nabo-pasienten som snart skal dø), sure ledere. Vil jo egentlig finne meg en annen type jobb, men nå med korona og alt så innser jeg jo at jeg har en trygg jobb. Kunne kanskje tenkt meg å drive med coaching, men det er jo så "svevende". Men kanskje ta noe videreutdanning i ernæring/kosthold, veiledning, fysisk aktivitet, rehabilitering. Men ser liksom så få slike stillinger. Man må vel ha en fot innenfor fra før. Er også lei utdanning. Jeg sliter med konsentrasjonen så det kan bli krevende. Anonymkode: b1677...17d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #12 Skrevet 13. mai 2021 Jeg har byttet beite og er veldig glad for det. Eneste aberet er at jeg valgte med hjertet og ikke tenkte over lønn og arbeidsmuligheter. Jeg vurderer å studere videre i retning av noe som gir høy lønn og ikke nødvendigvis er like givende. Man lever ikke av kjærlighet alene. Anonymkode: 89021...f3c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 Ja, jobber i administrasjon og klarer bare ikke like det. Tror ikke jeg er laget for å registrere, koordinere, skrive vedtak, være med i 100 møter og utvalg og ha deadlines over en lav sko. Jeg savner servicebransjen, og skulle gjerne ha jobbet på f.eks hotell igjen, men når lønna er så dårlig så er det vanskelig å bytte beite. Anonymkode: 9e7df...7cb
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Har ikke alle? I hvert fall lurt på hvordan det ville vært å bytte. Jeg tror folk har flere sider, at det er mange bransjer man kunne jobbet innenfor. Anonymkode: a4c61...12d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 Jeg begynte i FN og NGOer internasjonalt og jobbet masse med politikk og jus. Innså at sektoren er ganske korrupt og uforenelig med et godt liv for min del, så da pakket jeg sakene og dro hjem hit. Har nå omskolert meg til et godt betalt yrke med muligheter videre, og trives veldig godt. Føler at jeg blir verdsatt og får brukt evnene mine til å faktisk skape verdier for folk. Det gleder meg mer enn status og eventyr. Anonymkode: 80505...24b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 SPOCA skrev (På 12.5.2021 den 12.06): Ja, derfor går jeg fra finans/IT til utdanningssektoren om ikke lenge. Jeg jobber i utdanningssektoren, som lærer, og skulle ønske jeg hadde en annen jobb. Men du skal kanskje bare ha en kontorjobb i en eller annen etat? Anonymkode: a4f8f...3d2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jobber som regnskapsfører i et byrå - skikkelig møkkajobb. Elendig betalt, enormt press og stress, sinnsyke krav til kunnskap og ufattelig tidspress. Jeg skal aldri tilbake. Har utdannet meg som økonom og startet på regnskapsutdanning, men fullførte aldri regnskapsutdanningen. Nå skal jeg finne noe helt annet å jobbe med, men aner ikke hva. Livet er virkelig for kort til å bruke på jobb man ikke trives med. Anonymkode: 4ac5f...6b4 Tiltredes! Og den logginga av hvert 10minutt var drepen av all motivasjon. Holdt ut i 8mnd og fikk da ny jobb i økonomiavdeling til en middels stor bedrift og steg 200' i lønn. Anonymkode: 4a60f...901
SPOCA Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber i utdanningssektoren, som lærer, og skulle ønske jeg hadde en annen jobb. Men du skal kanskje bare ha en kontorjobb i en eller annen etat? Anonymkode: a4f8f...3d2 Nei, jeg skal over til læreryrket.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 Ja, jeg startet med å jobbe i regnskap. Syntes det var ganske kjedelig etter noen år så byttet beite til HR/lønn. Jeg gjorde det ved å i en overgangsperiode ha en stilling som var kombinert regnskap/lønn, slik fikk jeg opparbeidet meg arbeidserfaring innen den sektoren og kunne gå helt over til HR/lønn-stilling senere. Jeg mistet jobben og ble stående arbeidsledig en stund. Jeg tok da en deltidsstilling som butikkansatt. Det var virkelig ikke for meg, men fikk meg til slutt en HR-jobb igjen, så nå er jeg der jeg ønsker å være. Anonymkode: f8132...ccd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #20 Skrevet 13. mai 2021 Ja utdannet meg til et stressende, uforutsigbart yrke medmye menneskekontakt. Trodde jeg skulle venne meg til det, men det ble bare verre og verre. Nå har jeg en ren teoretisk kontorjobb hvor jeg ikke trenger å snakke med noen. Anonymkode: 976a6...355 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå