AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Min samboer er elektriker, så vi kan dermed få alt elektrisk utstyr på rabatt, samt at han kan gjøre arbeidet. Det gjør at varmekabler blir det klart rimeligste alternativet, særlig siden vannbåren varme i utgangspunktet er dyrt. Vi vet ikke hva vannbåren varme i et hus på 150 m2 i to etasjer vil koste, men vi antar det blir dyrt. Likevel ser jeg mange gode fordeler med vannbåren varme, som lavere strømregninger, bedre inneklima, lunere varme i gulvet og selvfølgelig at det er miljøvennlig. Har dere noen gode argumenter til meg? Anonymkode: 388c6...c98
stan Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Det er jo fleksibiliteten som er den største fordelen. Sammen med varmepumpe, solfanger og annet reduseres jo behovet for strøm kraftig. Dere får regne litt på hvor mye dere kan spare på at han gjør jobben. Kontra ti år med lavere strømregning. Det kommer og an på om det er et nytt hus eller et gammelt som skal oppgraderes.
tdm900 Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 Skjønner godt han er skeptisk, det ville jeg vert også. Investeringskostnaden er høy, selv om han gjør det elektriske selv må dere ha rørlegger. Når garantien er utløpt, og det ryker ei pumpe, koster de 30-40.000,-. Levetiden er heller ikke noe å skryte av, går det såpass lenge som 15-20 år, er det ikke å få deler til det lengre. Vet om et konkret tilfelle hvor det koster 150.000,- å erstatte det gamle som ikke finnes deler til. Det gikk i ca.20år. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Vi skal bygge nytt hus, det glemte jeg å si. Takk for innspill! Anonymkode: 388c6...c98
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi skal bygge nytt hus, det glemte jeg å si. Takk for innspill! Anonymkode: 388c6...c98 Bygge nytt hus hvor du vil ha vannbåren varme? Jeg hadde ikke gjort det. Det er uforholdsmessig dyrt og tar man vedlikehold, installasjon, reparasjoner osv med i beregningen så lønner det seg virkelig ikke. Jeg vet ikke helt hva du mener med at vannbåren varme gir bedre innemiljø enn varmekilde under gulv? Det er samme effekt... Tror du ønsker deg noe du får lite igjen for her altså... vannbåren varme passer best når det handler om et system til flere boliger. Anonymkode: ab7e3...df7 2
Brunello Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 Elektrisk gir raskere varme. Vannbåren er tregere, og tar lenger tid å regulere. Samtidig er elektrisk dyrere. 1
Illuminatum Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Elektrisk gir raskere varme. Vannbåren er tregere, og tar lenger tid å regulere. Samtidig er elektrisk dyrere. Det kommer vel an på hva som brukes til å varme vannet?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Bygde for 20 år siden. Har vannbåren jordvarme. Utrolig behagelig. Har ikke hatt noen reparasjon på pumpa, bare byttet noen følere. Anonymkode: 27162...dbf
Pillarguri Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Skjønner godt han er skeptisk, det ville jeg vert også. Investeringskostnaden er høy, selv om han gjør det elektriske selv må dere ha rørlegger. Når garantien er utløpt, og det ryker ei pumpe, koster de 30-40.000,-. Levetiden er heller ikke noe å skryte av, går det såpass lenge som 15-20 år, er det ikke å få deler til det lengre. Vet om et konkret tilfelle hvor det koster 150.000,- å erstatte det gamle som ikke finnes deler til. Det gikk i ca.20år. Vi installerte vannbåren varme når vi bygget hus i 1987. Det går som et urverk fortsatt og det eneste som er reparert er noen filter som er skiftet. Det gjorde mannen min selv (han er ikke verken elektriker eller rørlegger). Totalt har vi hatt et par tusen kroner i utgifter til vedlikehold. Vannbåren varme er behagelig og mye bedre for parkett enn elektriske varmekabler. Vårt anlegg er koblet til jordvarme. Har aldri regnet på hva vi har spart i strøm, men det er betydelige summer. 1 1
A-hunter Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Vannet er bare en energibærer. Uten å vite energikilden er det helt umulig å gi råd for det ene eller andre. Verken energikilde av borebrønn med varmepumpe eller luft til vann varmepumpe kan regnes hjem. Levetiden og kostnaden er for høy. Varmekilde av elektrisitet er regningssvarende, men da blir jo varmekabler mye rimeligere å legge. Så alt i alt handler det bare om hvor strømprisen skal de 20 nærmeste årene. Den som VET det blir steinrik. Men er neppe her på forumet...
ekkoet Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 Om det gjelder for varmtvannet også så, slik som vi har slipper man varmtvannstank. Du må dog ha et varmevekslerskap. Man må ha service på systemet og ting kan gå i stykker taler i mot. Ved et salg en gang i fremtiden kan det jo være at noen foretrekker det ene eller det andre, jeg tror ikke jeg hadde latt dette spille inn (men der er folk forskjellige, TS ville jo ønsket det)
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Vi har et gammelt hus som vi renoverte og installerte jordvarme. Bare installeringen kostet 250k. Vi har ikke gjort noe selv. Kabler i hele huset er ikke inkludert. Vi gikk fra 3500kr/mnd til 300kr/mnd i strømregning. Huset er på 250kvm. Jeg var den som var skeptisk og mannen overtalte meg. Er veldig glad for det nå☺️ Anonymkode: 4a6c0...c1e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Jeg ville aldri bygget nytt hus uten vannbåren varme. Jeg tenker at de fleste kjøpere er villig til å betale for det om dere engang skal selge, og dere kan velge fritt blant varmekilder. Vi boret brønn - det koster noen hundretusen ekstra, men strømregningen er jo ingenting etterpå. Den tar forøvrig både oppvarming og varmt vann, og den kan også kobles til kurs i svømmebasseng eller innkjørselen om man ønsker det. Vi har to utleiedeler, så vi bor mange i et stort hus. Anonymkode: 9b316...4c0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Først må dere finne ut hvor varmen skal komme fra. Jordvarme? Kjempedyrt, litt avhengig av hvor vanskelig det er å bore. Luft til vann? Veldig dyr pumpe, som bråker noe helt forferdelig. Vi gikk for luft til luft varmepumpe, og varmekabler kun på bad og flislagt gang. Det ble mye billigere, regnet over 20-30 år. Boring var heit latterlig dyr, og luft til vann var også mye dyrere. I tillegg til at vi ikke har noe sted å ha pumpen uten at støyen er alvorlig sjenerende. Anonymkode: df034...432
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #15 Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 20.32): Først må dere finne ut hvor varmen skal komme fra. Jordvarme? Kjempedyrt, litt avhengig av hvor vanskelig det er å bore. Luft til vann? Veldig dyr pumpe, som bråker noe helt forferdelig. Vi gikk for luft til luft varmepumpe, og varmekabler kun på bad og flislagt gang. Det ble mye billigere, regnet over 20-30 år. Boring var heit latterlig dyr, og luft til vann var også mye dyrere. I tillegg til at vi ikke har noe sted å ha pumpen uten at støyen er alvorlig sjenerende. Anonymkode: df034...432 Synes ikke pumpa bråker noe mer enn vanlig luft-til-luft. vi bygde hus i fjor og valgte vannbåren varme. Kostet 230.000kr med alt, ferdig installert. Vi måtte ha vbv eller vedfyring i leiligheta, og det ble for dumt å legge vbv kun der, og ikke i hoveddelen. Veldig behagelig med varme i gulvet synes jeg. Ikke støver det sånn som luft varmepumpe gjør heller. Anonymkode: 0ec74...080
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå