Gå til innhold

Hvorfor gir ikke private tannklinikker ut regning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er student, og får lønn på slutten av måneden. Bestilte tannlegetime fordi jeg har hull i tanna. Kom til klinikken og da så jeg et skilt hvor det sto at de ikke ga ut regning, ble så irritert og fortvilet, for jeg hadde reist LANGT for den timen, og måtte selvfølgelig spørre på forhånd om de kunne gi meg faktura, men det kunne de ikke. Så jeg måtte dra hjem. 1 time på tilbakeveien!!! Ja jeg vet at jeg burde ha spurt om faktura før jeg bestilte time, men jeg var dum og trodde alle tanklinikker ga ut regning.

hvorfor er noen klinikker sånn at de ikke gir ut faktura? Det blir jo betalt uansett?

Anonymkode: 4c18a...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor er noen klinikker sånn at de ikke gir ut faktura? Det blir jo betalt uansett?

Nei, de blir ikke det.

Anonymkode: d6979...451

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de blir ikke det.

Er det noen som ikke betaler fakturaen de får? Jeg betaler alltid til forfallsdato, og spør alltid om å få forfallsdato den datoen jeg får lønn.

Hva skjer med de som ikke betaler? Det går til inkasso, men er det ikke penger som klinikken får om man betaler inkasso?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de være din personlige bank?

Det er helt naturlig å betale for ting samtidig som du får tingen. Om det ikke går finnes det forbrukslån, disse driver med lånetjenester, i motsetning til tannklinikker. 

Anonymkode: 688de...48c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal de være din personlige bank?

Det er helt naturlig å betale for ting samtidig som du får tingen. Om det ikke går finnes det forbrukslån, disse driver med lånetjenester, i motsetning til tannklinikker. 

Hva faen er det du snakker om? Les det jeg skriver før du kommer med påstander. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er student, og får lønn på slutten av måneden. Bestilte tannlegetime fordi jeg har hull i tanna. Kom til klinikken og da så jeg et skilt hvor det sto at de ikke ga ut regning, ble så irritert og fortvilet, for jeg hadde reist LANGT for den timen, og måtte selvfølgelig spørre på forhånd om de kunne gi meg faktura, men det kunne de ikke. Så jeg måtte dra hjem. 1 time på tilbakeveien!!! Ja jeg vet at jeg burde ha spurt om faktura før jeg bestilte time, men jeg var dum og trodde alle tanklinikker ga ut regning.

De klarer helt sikkert og sende deg giro nå, for timen du ikke avbestilte.

jo, det er noen som ikke betaler fakturaene sine, og ja de går da til inkasso. De får pengene sine til slutt og personen har betalingsevne.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen som ikke betaler fakturaen de får? Jeg betaler alltid til forfallsdato, og spør alltid om å få forfallsdato den datoen jeg får lønn.

Hva skjer med de som ikke betaler? Det går til inkasso, men er det ikke penger som klinikken får om man betaler inkasso?

TV3 har laget x antall sesonger som omhandler folk som ikke betaler regningene side. Programmet heter Luksusfellen. Ta en titt så ser du at det er langt fra alle som betaler i tide. Private klinikker er nettop det; PRIVATE. Det sier seg selv de ikke gidder å gi faktura til de som ikke betaler. Betalinga er lønna deres. 

Anonymkode: 13a65...173

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved å gi faktura, så låner de deg penger frem til lønningsdato. Hvorfor skal de tape renter, og ha økt administrasjonskost, bare fordi du ikke kan betale? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TV3 har laget x antall sesonger som omhandler folk som ikke betaler regningene side. Programmet heter Luksusfellen. Ta en titt så ser du at det er langt fra alle som betaler i tide. Private klinikker er nettop det; PRIVATE. Det sier seg selv de ikke gidder å gi faktura til de som ikke betaler. Betalinga er lønna deres. 

Anonymkode: 13a65...173

Ja skjønner. Dumt det går over oss alle andre som betaler i tide og mister muligheten til å få faktura. 

Skrevet

Det er altfor mange mennesker som ikke betaler regningene sine, derfor kan ikke tannklinikkene drive veldedighet og gi ut fakturaer og kanskje aldri få pengene sine. Det koster også masse penger å drive med purringer og inndriving, og dette må de betale et inkassobyrå for å gjøre for dem.

Du virker litt naiv, som tror at du bare kan troppe opp på et tannlegekontor når som helst og kreve å få kreditt så lenge det passer deg, så du kan betale når det passer deg. Du ber om å få forfallsdato på lønningsdatoen din, skriver du, men det er kanskje ikke så lang kreditt firmaet du er hos er villig til å gi. Kanskje har de 7-10 dagers forfall på alle sine fakturaer? (nå snakker jeg ikke om tannleger men andre) også kommer du her og ber om 2-3 uker?

Det er ikke vanlig at tannleger gir ut faktura. Legekontorer gjør det etter at Melini Collectors overtok inndrivingen, men der er det ikke snakk om å få gratis faktura. Det koster gebyr, og forfallsdatoen kan man IKKE velge, den settes noen få dager frem i tid etter besøket på legekontoret.

Jeg skjønner godt at tannlegene vil slippe slitsom inndriving og masse utestående, forfalte regninger, og heller ta seg betalt for tjenestene de yter der og da.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved å gi faktura, så låner de deg penger frem til lønningsdato. Hvorfor skal de tape renter, og ha økt administrasjonskost, bare fordi du ikke kan betale? 

Er du nødt til å skrive så kvasst? Kan du ikke prøve å formulere deg på en vennligere måte... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den tannklinikken jeg går til sender faktura til de som spør om det, så du er nok uheldig i valg av tannlege.

Anonymkode: 7d1d4...a94

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du nødt til å skrive så kvasst? Kan du ikke prøve å formulere deg på en vennligere måte... 

Det er du som reagerer på helt vanlige innlegg med bannord og aggressivitet. Jeg skjønner at du sikkert har vondt i tanna, men du kan fortsatt prøve å formulere deg på en vennlig måte.

• Liker 6
Skrevet

Fordi ved mange ikke betaler. Det er vanlig praksis å ikke gi faktura til nye kunder. Men det er også vanlig å opplyse om dette ved timebestilling. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må booke time når man har penger på konto eller etter lønn. Du sier jo selv at du skulle ha ringt dem på forhånd, og hadde du gjort det hadde du fått et svar og kunne flyttet timen. Du valgte å ikke ringe, selv når du visste at du burde, så da er det jo en konsekvens - avlyst time og faktura på avlyst time. 

Har du ikke penger igjen etter forrige lønning? Det er ikke mer enn 2 uker siden. Har du noen hjemme du kan be om hjelp? En tannlegeregning blir ofte dyrere enn hva man forespeiler seg, og hvis du ikke har råd nå 2 uker etter lønn, vil du egentlig ha råd like etter neste lønn også?

Anonymkode: 6736c...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var dette med stein i glasshus, da... 

Mulig jeg er litt knapp, men jeg bruker i alle fall ikke banneord.

Jeg synes bare det er helt utrolig at et voksent menneske ikke forstår at noen må være uten pengene sine frem til din lønningsdag. At tannklinikken gjennom å gi deg faktura gir deg et gratis lån i denne perioden, og at det er urimelig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man må booke time når man har penger på konto eller etter lønn. Du sier jo selv at du skulle ha ringt dem på forhånd, og hadde du gjort det hadde du fått et svar og kunne flyttet timen. Du valgte å ikke ringe, selv når du visste at du burde, så da er det jo en konsekvens - avlyst time og faktura på avlyst time. 

Har du ikke penger igjen etter forrige lønning? Det er ikke mer enn 2 uker siden. Har du noen hjemme du kan be om hjelp? En tannlegeregning blir ofte dyrere enn hva man forespeiler seg, og hvis du ikke har råd nå 2 uker etter lønn, vil du egentlig ha råd like etter neste lønn også?

Nei. Om det haster er det helt innafor å dra og spørre om faktura. Det er ikke ulovlig. Hva vet du om min økonomi? Jeg kjenner til min situasjon best, og vet hva jeg har råd til og ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var dette med stein i glasshus, da... 

Mulig jeg er litt knapp, men jeg bruker i alle fall ikke banneord.

Jeg synes bare det er helt utrolig at et voksent menneske ikke forstår at noen må være uten pengene sine frem til din lønningsdag. At tannklinikken gjennom å gi deg faktura gir deg et gratis lån i denne perioden, og at det er urimelig. 

Nei. Det er ganske rimelig å gjøre dette dersom tannklinikker godtar det. Mange gjør det. Gjort det flere gang før. Kommer fortsatt til å gjøre det i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Om det haster er det helt innafor å dra og spørre om faktura. Det er ikke ulovlig. Hva vet du om min økonomi? Jeg kjenner til min situasjon best, og vet hva jeg har råd til og ikke. 

Hadde du hatt råd hadde du vel ikke bedt om faktura?

Håper du får ordnet penger raskt så du får fikset tanna. Man kan lese ut i fra svarene dine at du tydelig har det vondt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den tannklinikken jeg går til sender faktura til de som spør om det, så du er nok uheldig i valg av tannlege.

Anonymkode: 7d1d4...a94

Ja jeg vet. Bestilte heldigvis en ny time til i dag, og de gir ut faktura. Takk gud! Hadetbra vond tann:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...